Gå til innhold

Gode råd mot halsbrann???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å bli gal nå av halsbrannen! Svir sånn i spiserøret at jeg blir kvalm og kaster opp. Helt forferdelig! Og det virker som det er helt vilkårlig hva jeg reagerer på. Idag har jeg ikke spist annet enn brødmat med pålegg (hvitost og jordbærsyltetøy) og drukket melk og eplejuice. Og likevel svir det som fy!

Hvilke matvarer holder dere dere unna, og hva kan døyve halsbrannen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sverget til Link tyggetabletter under hele graviditeten. Tar en halv, og det hjelper med en gang. Ellers hjelper det å ikke spise rett før jeg skal legge meg, samt å holde meg unna sterk krydret mat.

Dette med "kjerringråd" og andre ting man kan spise har ikke funka på meg.

Skrevet

Jeg har nesten gitt opp å holde meg unna matvarer, har halsbrann hver dag uansett. Eneste sterkt krydret mat, det gjør det 10 ganger verre.

Jeg hadde ikke klart meg uten flytende Gaviscon, den er min beste venn, hehe... Mye bedre enn tablettene.

Skrevet

banan skal visst hjelpe:)

Skrevet

Lovehearts har funket på meg hver gang.

Har alltid en liggnede klar i veska.

Skrevet

har slitt med halsbrann siden uke 9 jeg.. ingenting som hjelper skikkelig.. og det kommer av alt.. ken ikke spise brødskive med smør på en gang...

spiser novaluzid som om det skulle være sukkertøy, gir lindring en stund, men ikke lenge..

Skrevet

Unngå kaffi og sterkt krydret mat, tygg gaviscontabletter eller lovehearts..

Jeg har hatt halsbrann i fler uker nå, og det er utrolig ubehagelig

Skrevet

Jeg prøver å unngå juice og cola, det er døden for min hals. Ellers er gaviscon tyggetabletter min gode venn :)

Skrevet

Novaluzid tyggetabletter med mintsmak tar det raskt - er det samme som gaviscon - det har jeg ikke forsøkt. Banan, boller og kjøttpålegg er mest utløsende for meg. God bedring :o)

Skrevet

Hos meg er det kun Pepciduo som hjelper! HAr brukt det i begge svangerskap!

Skrevet

Jeg trenger også råd mot halsbrann men jeg vet at eplejuice gir halsbrann

Skrevet

Jeg bruker nyko...det hjelper meg i hvertfall

Skrevet

halsbrann er no dritt, plages mye med det selv, spes på natten. prøv å ligg mo hovet ganske høyt, det hjaøp på meg. link og samarin har funket en kort periode på meg. men biola har derimot virket utrolig godt :D verdt å prøve :)

Skrevet

jeg har også halsbrann ofte. det hjelper meg hver gang å ta en slurk med melk. jeg liker ikke så godt melk, men det hjelper med en gang. :)

Skrevet

Jeg sverger til Gaviscon, men i følge min jordmor hjelper det å ha en litt høy hodepute (ikke ligge for lavt med hodet om natten) også skal visst mandler hjelpe...

Men som sagt så fungerer Gaviscon tyggetabletter for min del...

Skrevet

Jeg har titralac tabl. som fås kjøpt på apoteket, en boks i veska og en i nattbordskuffa. Prøver å bruke minst mulig av disse, men av og til er de nødvendige.

Ellers drikker jeg melk og spiser mandler (tips fra jordmora mi).

Skrevet

Har slitt med halbrann i alle mine svangerskap og har prøvd det meste for ikke å si alt..Har nå funnet noe som endelig hjelper..På dag tid tygger jeg mandler regelmessig og tar en halv link 1100 mg hvis det topper seg..På natten er det eneste som fungerer Pepsidduo..Det står på esken at det ikke skal brukes av gravide og ammende uten å rådføre seg med legen..Etter å ha rådført meg med jordmor ga hun meg "lov" til å bruke disse..For å si det sånn så sa jeg til henne at hvis jeg skal gå ukevis uten søvn p.g.a halsbrann er jo mulighetene veldig tilstede for at jeg må begynne på noen tabletter som er langt mer skadelig for både barnet og meg ;-)..

Skrevet

Håper noen av rådene har funket for deg! Tenkte likevel jeg skulle tilføye at halsbrann er jo at magasyren slipper opp av magesekken, fordi den lukkemuskelen ikke fungerer ordentlig. Og det slipper lettest opp syre når det man har spist er lett fordøyelig og surt! (det er iallefall sånn jeg har forstått det)

Jeg har slitt mye med halsbrann om natta, og legger merke til at det er mest når jeg har spist mat sent (rett før jeg legger meg), og når jeg har spist mat med lettopptagelige karbohydrater (sukker, brød, melk, osv)

Så det som funker for meg er å sørge for å spise generellt sun mat med fiber (du vet, fedon-kur), og når jeg får det på natta, spiser jeg et grovt knekkebrød og drikker litt vann. Da legger på en måte fibrene i knekkebrødet seg som et lokk over magesyren så den ikke slipper opp i halsen!

Dette funker iallefall på meg :)

lykke til

Skrevet

Jeg har positive erfaringer med farris, riskaker og agurk.

Skrevet

UNNGÅ STERK MAT OG KULLSYRE. SPIS LOVEHEARTS!!!

Skrevet

Det aller værste man kan drikke er melk, det hjelper en stund som jm sa, men det er med på å produsere enda mer syre.

Jeg kan ikke spise brød, sterk mat, ost, leverpostei ol. Heller ikke drikke melk, juice, vann og kaffe. Sjokolade er døden (seff..:-()

Gaviscon (flytende) er redningen min.

Skrevet

Jeg ser over her att melk ikke er bra, men på meg funker biola og banan:)

Skrevet

LOVEHEARTS HJELPER!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...