Gå til innhold

Noen som har barn med krupp???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for og forbedre pustinga om natta? er så redd og det er så slitsomt:( verst da han bare var 1,5 år og fikk det for første gang,var jo heilt uviten og vettaskremt og vi blei innlakt på sykehus i 4 dager...måtte få hjelp til og puste normalt,men er jo ingen medesiner som funker og tabletter til guttungen får eg ikke,veit det finnes! har det ofte! og hadde det i natt og pleier ha det verst i to-tre netter.har pakka beggen og e altid klar for og reise på sykehuset,for plutseli kan det bli skikkeli galt! men er ute frisk luft med han ein 30-60min og legger oss igjenn med opent vindu etter kalde drikker og eventuelt febernedsettende...men ka gjør dere??? noen gode råd? og hvilke medesiner har dere fått?nå er veslingen blitt 3,5 år og det går bedre og bedre for kver gang han har dette nå,og det er jo enklere og kommunisere med han og han skjønner liksom hva som fåregår og da er han ikke så redd lengre heller.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..

Min datter hadde falsk krupp når hun var liten.. Høy feber, pusteproblemer.. Veldig vanskelig situasjon for oss foreldre.. Dette kom og gikk hver 3 mnd..

Har ikke noen andre gode tips enn det du har skrevet.. Jeg la telefonkatalogen under madrassen så hun liksom "satt" litt mer når hun sov.. og vi pakket oss inn i dynene og satt i døråpningen og sang sanger en liten stund når det sto på som værst...

Legen skrev ut efedrin til henne, men ellers gikk det i panodil og masse væske...

Lykke til..

Skrevet

det er litt "lettere" å behandle krupp på denne årstiden pga temperaturen. Under anfallene så kan du tulle barnet inn i dyne/ullpledd og sitte litt ute i kald luft. Også sove med vinduet oppe og heller kle barnet litt ekstra om natten er bra. Også som ei skreiv her..det med å legge en bok under pute/madrassen.

Skrevet

Har opplevd det en gang med jenta vår. Da ante vi jo ikke hva dette var for noe, og det var det verste jeg har vært med på... Kald luft, og at foreldrene holder seg rolig er hva man selv kan gjøre.. Er det varmt utendørs (sommer) eller grusomt vær, kan dere ha barnet over fryseren.

Vi har efedrin nå, men har ikke brukt den enda. Hun har jo ikke hatt det flere ganger, heldigvis. Mange barn blir litt hyper av det, men den skal hjelpe på den måten at luftrøret utvider seg og det blir lettere å puste.

Huff, fikk helt vondt i magen av å tenke tilbake på den natta...

Skrevet

Jeg hadde falsk krupp når jeg var liten. Husker mamma satt med meg på badet og tappet glovarmt vann i bade karet så det skulle dampe og jeg skulle puste inn dampen (lå ikke i dette varme vannet, altså.).Men vet ikke om dette er noe som blir brukt lenger. Er jo en del år siden. Er 30 år.

Skrevet

Varm damp hjalp søsteren min da hun fikk astmaanfall som liten. Legen sa også til oss nå at dersom det ikke hjelper med kald luft, kan man prøve varm damp ved falsk krupp. Men fortrinnsvis var det kald luft barnet skulle puste inn.

Skrevet

Vi har akkurat hvert innlagt på sykehuset med min sønn,falsk krupp, 19mnd gammel. Ikke bare bare..fikk puste-maske hver 4. time, vi måtte vere der i tre dager=( Håper ikke det kommer igjen:)

Skrevet

de klossene er kjempe smarte=)

Skrevet

Jeg ville dratt på legevakten, det gjør jeg ihvertfall hver gang min sønn har det.. Der får han medisin (en tabelett som løses opp i vann og som han drikker der, hvis han er skikkelig dårlig må han ha maske), også blir han bra med en gang. Selv om det kan virke som litt stress, er det best for barnet.

Skrevet

Hei, ebbo!

Det dere gjør, er helt etter læreboka mi i alle fall:) Man kan også, som flere nevner, prøve på damp fra dusjen eller sånn, men å gå ut i frisk luft med teppe rundt barnet, og holde barnet oppreist på fanget ditt er noe av det beste du kan gjøre. Bevar roen og prøv å få han til å føle seg trygg. Alltid sove med åpent vindu, og gjerne klosser under hodeenden i senga.

Det vil nok gå over i løpet av ikke så lang tid, det er bare de første leveårene det er vanlig å plages med falsk krupp.

Skrevet

Lillemann har fått falsk krupp hver vinter, i de periodene vi har på en del elektrisk varme inne. Det er mye den tørre luften som fremkaller anfallene. Hos oss har det julpet godt med kald luft, men det kan henge i en stund selv om selve annfallet gir seg. Nå siste gangen ble han gående og hangle i over en måned. Det endte med at vi fikk Effedrin som han tok 4 ganger daglig i litt over en uke. Det hjalp kjempegodt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...