Gå til innhold

Dere som har eller har hatt barn som bruker mye smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tenkt på tidspunkt for å kutte den ut? Vente til barnet vokser den av seg, ta smokk-avvenning eller bare en dag kutte helt ut alle smokkene? Og alder på barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etterhvert blir det å redusere den til natta. men når og sånn har jeg ikke tenkt på enda. Litt tidlig fremdeles ;o)

Skrevet

Vi slutta tvert på 2 års dagen. Det gikk helt greit, litt hyling et par netter. Beklager hvis noen blir støtt, men store unger med smokk ser fryktelig dumt ut. De blir bare mer og mer avhengig med alderen.

Skrevet

Jenta mi er 2, og var totalavhengig av smokk hele døgnet frem til hun var 1 år. Begynte med å "gjemme" smokkene på dagtid, så nå bruker hun smokk kun når hun sover. Har ikke tenkt på avvenning, men må vel tenke ut noe lurt snart=)

Skrevet

Er enig i at store barn ikke bør ha smokk..Vet om ei på 4 som bruker smokk hele døgnet, og det ser bare helt snålt ut. en på 2 år kan godt bruke smokk synes jeg, men det er nok på tide å tenke ut en liten strategi!=)

Skrevet

Klipp hull i smokkene (klipp av tuppen) da er de ikke så gode lenger, må bruke krefter for å ha dem i munnen. Vi gjorde det de siste dagene før vi tok dem bort.

Skrevet

Syns tre år er passe. Junior skal gi smokkene i gave til julenissen på julafta, så julenissen kan ta dem med til nissebabyene. Hadde han hatt bursdag om sommeren, så hadde Sabeltann vært et alternativ. Han er smokkoholiker, så det kan bli en tøff jul. Gruer meg litt, han er helt avhengig av dem. Kommer til å bli en stor sorg for han, håper ikke han vil hate julenissen for ever....

Hadde kanskje utsatt det hele hvis det ikke var for at han skal bli storebror, tror det er lurt å slutte før nestemann kommer, risikerer jo enda en smokkegutt.

Skrevet

Vi bestemte oss for at han skulle være ferdig med smokk til han var 3 år. Jo lengre de har smokken, dess vanskeligere blir det å kutte den ut. 3 år er en grei alder.

Men han var vel 2,5 år da vi plutselig en kveld sluttet.

Vi fant ikke smokken. jeg leitet, han leitet, men ingen smokk var å finne. Jeg sa at vi fikk finne den i morgen. Gutten sovnet og spurte ikke etter den før neste kveld. Da hadde jeg funnet den, men sa at vi ikke kunne finne den da heller (tenkte at vi kunne slutte da siden det gikk så greit natten før)

Gutten sovnet fint uten den natten også.

Tredje kvelden var det litt sutring, men ikke så mye. Dagen etter sa jeg at han var blitt så stor gutt at han hadde sluttet med smokken, og det var han helt enig i. Var ikke mer mas om den.

Plutselig en dag fant han en smokk i en lomme. Han bare lo og ga den til meg. Tror ikke han husket at det var hans :o)

Det gikk med andre ord veldig greit her. Noen mndr tidligere hadde han sluttet med smokk på dagtid. Hadde den kun når han skulle sove. Det hadde nok mye å si på at det ble så enkeltå slutte.

Skrevet

Dattera vår fylte 3 i okober. De siste 2-3 mnd har hun kun brukt den om natta. Og plutselig her en kveld for ca 1 uke siden ville hun ikke ha den mer. Hun har blitt stor jente sier hun, og store jenter bruker ikke smokk. Så da var det jo greit. Har fortsatt smokkene oppå skapet, men hun har ikke savnet dem, så nå skal jeg kaste dem.

Flink jente!

Synes man bør bli ferdig med smokken før barnet fyller 4 år ihvertfall. Det var det vi hadde tenkt ihvertfall...

Skrevet

Snuppa mi ble tre i september. I sommer sluttet vi med dagsmokken. Gikk greit, vi snakket om det hver dag i ca en uka før vi kutta. " dager med litt sutring ellers var det helt greit. Nå for 5-6 uker siden sluttet vi med nattsmokken. Forbredte henne i ca en uke og hun fikk være med på å bestemme hva vi skulle gjøre med de. Endte med at de ble sendt til bestemor og bestefar. Hun tegnet tegning og vi skrev et lite brev. Puttet det i postkassen selv etter å ha gitt hele brevet en laaang kos. Så gikk vi på senteret og kjøpte noe hun hadde ønsket seg.

Gikk veldig bra i noen uker, men nå de siste ukene har hun tullet fælt ved leggetid. Det kan være at det er savnet av smokken som gjør at hun ikke roer seg, det vet jeg ikke, men hun spør ikke etter den hvertfall. Er glad for at vi klarte å slutte i såpass god tid før lillebror kommer.

Skrevet

Eldsta brukte mye smokk som baby, men fra hun var 1 1/2 brukte hun den kun ved soving og bilkjøring. Det fortsatte hun med til hun var 3 1/2 (grunnen til at det tok så lang tid var ankomsten av lillesøster og alt det dette medførte). Hun slutta på dagen (eller natta, hehe) fordi det var avtalen at når barnehagen begynte igjen den høsten var hun stor-unge, og stor-unger bruker ikke smokk. Den dagen hun begynte i barnehagen igjen etter sommerferien leta hun selv, på eget initiativ, gjennom hele huset og heiv alle smokkene hun fant i søpla (sine egne, ikke søster sine).

Skrevet

Eldste slutta når hun var 23 mnd. Da kasta hun alle smokkene på sjøen, hun ville at fiskene skulle få de....

Yngste blir vel å slutte når hun nærmer seg 2 hun ohså.

Skrevet

Blir nok til at vi prøver å vende han av med sutten når han er rundt 2år.

Den eldste niesa mi slutta tvert når bestevenninna hennes slutta. Ho kunne jo ikke være noe dårligere:))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...