Gå til innhold

Tottebegrensninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på to år og 4 mnd sutter på totten i tide og utide. Totten er vel nesten mer inni munnen enn utenfor. Hittil har vi latt henne holde på, men gjør vi henne en bjørnetjeneste ved å la henne få totte så mye? Jeg syns jo ikke det er noe problem nå, men hun kan jo ikke totte så mye i all evighet.

Noen tanker eller erfaringer? Vi kan jo ikke akkurat gi bort totten til julenissen heller........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet jeg kommer til å få pepper her nå, men.... vær så snill og få henne til å slutte... selv har jeg tilbragt MANGE timer i tannlegestolen pga totting. Jepp, begge reguleringstannlegen min sa jeg hadde typiske totteskader på tannstillinga mi. Måtte bruke div tannregulering fra jeg var 10 til 19 år, det var mange, lange stunder med blod, smerte og tårer. Det unner jeg INGEN!

Skrevet

Takk for svar. Ja, du har vel et poeng i det der med tannstilling. Jeg vet jo at det kan bli et problem, men har vel ikke tenkt at hun kan ta skade av det så tidlig, siden hun ikke har rukket å totte i årevis siden de første tennene.....

Men ja, jeg bør vel få henne til å slutte, eller i hvert fall trappe ned. Når hun skal sove, er hun heeelt avhengig av totten. Så det får jeg ikke gjort noe med i første omgang. Og hun totter mye om natta også. Men ellers tar jeg gjerne imot noen glupe tips på hvordan få henne til å slutte. Jeg har liten tro på kjefting, men kanskje klistremerker eller lignende kan gjøre susen? Som kan veksles inn til noe gøy? Noen med erfaringer?

Skrevet

Jeg er flau over å si det men jeg saug på totten til jeg var 16, mye av grunnen var at jeg var et mobbeoffer som lita og følte derfor totten var til trøst for meg. Kanskje feil synnest mange men for meg var den en trygghet og beskyttelse mot alt det vonde som jeg opplevde. Tennene mine er det ingenting galt med. Men jeg anbefaler heller ingen til å suge på totten så lenge som jeg gjorde.

Skrevet

Jeg slutta med totten da jeg var 3 år, da var skaden allerede skjedd. Er ikke meninga å drive hard skremselspropaganda her, men jeg unner som sagt ingen det helvetet jeg måtte gjennom.

Ang. nedtrapping, så har jeg god erfaring med å bruke belønningssystemet i forhold til slutte med bleie og smokk. Eldsta vår fikk klistremerke hver dag hun var tørr i nattbleien, og da det var gått ei uke fikk hun premie. Det var altså mer effektivt med belønninger enn "trusler". Ang. slutte med tott så har jeg hørt noen bruke sånn lakk man har på neglene for å slutte å bite negler. Det skal visst virke... Foreldrene mine satte plaster på høyretotten til søstra mi, hun greide nemlig ikke å sutte på venstretotten - og det gikk jo ikke med plaster. Hehe, litt lettlurt da ;p

Lykke til :)

Skrevet

Oj, det var lenge! Men ja, jeg skjønner jo godt at totten sikkert er god å ha når man opplever noe så vondt som mobbing. Og da er jo ikke det å slutte med totten førstepri. Så sant tottinga ikke var en medvirkende årsak til mobbinga, da....Men bra du ikke har fått problemer med tennene. Godt å høre at ikke alle tottebarn får problemer med det.

Men ja, skal nok prøve å få jenta mi til å slutte før den tid....

Skrevet

Uups! Var skaden skjedd allerede ved tre år.....! Ja, jeg bør nok gå litt mer aktivt inn for å få henne til å slutte, skjønner jeg!

Takk for gode råd!!!!

Skrevet

Nei totten var ikke grunn til at jeg ble mobbet, for jeg brukte aldri totten på skolen eller på skoleturer, kun hjemme i senga mi liksom

Skrevet

Ja, jeg regnet vel nesten med det....

Skrevet

Først av alt: jeg hadde regulering fra jeg var 13 til 22 år, slå den! Og jeg hadde hverken tott eller tutt, ifølge min mor ;)

Min lillegutt sugde ivrig på totten til han var 2 1/2 år, da bestemte jeg meg for at det var nok. Kjøpte inn Go'negl på apoteket, klistremerker, og tok han med til lekebutikken. Der valgte han seg en gravemaskin, og etter to dager uten totting fikk han den (da var arket fullt av klistremerker, det gjelder å være raus).

Obs husk å smøre på ny go-negl etter bad/håndvask og hvis ungen evt. skulle bite den av (men det gjorde ikke min gutt, det smakte jo helt GRUSOMT). Vi fortsatte også med Go'negl noen dager etterpå for sikkerhets skyld.

Lykke til !

(Ps tror det står på flaska at det ikke er for barn under 3 år, men ettersom det smakte så fælt fikk han jo ikke i seg noenting likevel, så vi brydde oss iallfall ikke om det).

Skrevet

Høres smart ut! Men gikk det ganske knirkefritt med tanke på belønningen han skulle få, eller ble det mange protester og frustrasjoner?

Skrevet

Vær obs, ja. Det er en grunn til at de fleste tannleger "tvinger" ungene sine til å bruke smokk -den kan man jo fjerne etterhvert...

Skrevet

Det gikk overraskende knirkefritt - vi tenkte hvorfor i all verden har vi ikke gjort dette før! Han satte jo i å gråte når han først fikk den vonde smaken i munnen, men da var jeg raskt på pletten med tannbørste og krem. Etter det ble han litt avskrekka liksom, det skjedde et par ganger på nettene at han prøvde i søvne, og da satte han også i å gråte og så var det samme prosedyre - men som sagt det gikk utrolig fort så slutta han.

Var selvfølgelig veldig rause på ros og skryt om hvilken stor og flink gutt han var :)

Skrevet

Hm, det var jo oppmuntrende!! Jeg må nok prøve på noe av det samme snart!!!!

Skrevet

Åja, det visste jeg ikke. Men tannleger vet vel hvilke problemer "tottebarna" kan møte på senere.

Ja, det virker liksom litt lettere å slutte med smokken. Totten er jo alltid tilgjengelig. Men nå har jeg i hvert fall fått noen gode råd her inne, så nå blir det forhåpentligvis mindre totting her i gården!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...