Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Er en graviditet ensbetydende med sykemelding? Så en diskusjon inne på "gravdi&sjobben" som jeg kopiere over hit. "Graviditet=sykemelding? Arbeidsmoralen??? PROVOSERT!!! 22:22 2.10.2007 Er det bare meg eller er det andre der ute som også irriterer seg grønn over alle klagende og sytende gravide??? Å være gravid betyr ikke automatisk at man skal gå ut i sykemelding! Leser på NAV sine sider at antall sykemeldinger blant gravide øker, og det uten at det nødvendigvis ligger noen annen medisinsk årsak til grunn- dvs flere og flere sykemelder seg helt enkelt kun på bakgrunn av at de er gravide(uten noen annen "diagnose"). Etter min mening trenger vi en holdningsendring"
Turid Laila Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Man kan ikke sykemelde seg selv, det er det legen som gjør. Er i såfall der holdningsendringene bør gjennomføres. Sikkert en del som sykemelder seg unødvenidig, men de fleste har vel en grunn. Graviditet i seg selv er ingen grunn!
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Vi er så forskjellige alle sammen, men er til dels enig i at noen gjør det bare for å gjøre det.. ser en mulighet til det (og dette sier jeg pga jeg vet om de som har sagt direkte til meg at nå er jeg gravid, lei av jobbing kan vel bare sykemelde meg) Jeg for min del jobbet til 3 uker før fødsel (ks) da fikk jeg ikke jobbe lenger... og da jobbet jeg mye, men jeg var helt frisk gjennom hele svangerskapet, ingen plager overhodet uten om vekt økning=) hehe... Men ingen svangerskap er like, men det må være litt kjedelig å gå hjemme så lenge og kanjeg tenke meg,,, jeg er nå sykemeldt av andre årsaker og kjeder meg!!! Kunne heller tenkt meg å gå på jobb, og gleder meg til å gå på jobben igjen=) Men la det være sagt at mange sliter nok lite/veldig gjennom et svangerskap... og det er veldig lett å ta alle unner en kam som blir veldig feil!! Synest det er flott at de som trenger det får det, men synest ikke det er helt rett at de som ike trenger det får det så lett....
OhMyGod!!! Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 hvis man ikke er syk så er det helt horribelt at man kan sykemelde seg mener jeg....dårlig moral.... har selv vært sykemeldt i 10 uker tidligere i svangerskapet, men detta pga hodestups kvalme og oppkast 24t i døgnet...sånne ting er det lite å gjøre med, men nå er jeg tilbake 100%, å så lenge jeg ikke er syk kommer jeg til å fortsette med det.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Det er MANGE som ser for seg at de må sykemelde seg omtrent før de er gravide. Bare se på 1 trimester her. Omtrent alle har fått stor mage og masse "symptomer" allerede når de tar testen. JEg tror at man til en viss gad får det som man tror man får det.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 christ! er det her alle de med god moral som "holder" ut er da ja... klager over de på 1trimester..du har vært der selv og alle går å kikker å kjenner for å se om de finner "den voksende magen" "får det som man tror man får det" antyder du da at bekkenløsning, kvalme, hormoner og andre fiffige svangerskapsrelaterte plager er innbilt?? er ikke lite frekk..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 Jeg trodde ikke det var mulig å få en sykemelding bare fordi en er gravid. Slik jeg har forstått det må en ha en diagnose for å bli sykemeldt. Det er mange grunner til å bli sykemeldt som ikke alltid er like synlig. Da kan det være lett for utenforstående å tro at en sykemelder seg uten grunn. Særlig opplever jeg at det gjelder dem som er sykemeldt pga svangerskapskvalme. Hører stadig vekk at jeg var også kvalm under svangerskapet, men jeg var ikke hjemme en dag pga det. Jeg syntes det har vært en stor ekstrabelastning under min sykemelding at folk mistror min sykemelding. Jeg har hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme), kastet opp døgnet rundt og har vært innlagt på sykehus pga det. Legen min sykemeldte meg 100% selv om jeg ikke ville det. Hun sa det var uansvarlig å ha meg i jobb i den tilstanden jeg var i. Dessuten sa hun med en gang at det var uaktuelt for henne å friskmelde meg mer enn 50% før jeg var kvitt kvalmen. Jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbe mer, men får altså ikke lov. Da er det ikke morsomt å høre at vi sykemeldte gravide bare er klagende og sytende. Når det er sagt, vil jeg også si at hvis det virkelig er slik at noen kan bli sykemeldt med graviditet som eneste diagnose, synes jeg det er trist, fordi det kan skape holdninger blant folk som gjør det vanskeligere for oss som virkelig trenger en sykemelding.
mamma til twins Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Det er da stor forskjell på gravide da. Noen er faktisk dårlige, svært mange sliter med kvalme. Jeg var sykmeldt i to måneder mens jeg lå og ropte på elgen. Prøvde å jobbe, men det gikk ikke. Gravide som snylter på systemet er sikkert ikke verre enn folk ellers som tar for mange egenmeldinger osv. Det er faktisk bedre at en garvid som kunne ha jobbet blir sykmeldt, enn at en som faktisk har behov for sykmelding blir tvunget ut i jobb. Man må nesten stole på andre menneskers dømmekraft (og ikke minst legens) og heller bry seg om seg selv. Ikke rart det er krig i verden!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #9 Skrevet 9. desember 2007 Men det finnes faktisk noen av oss som ikke er hjemme av egen grunn da.. Jeg er hjemme på grunn av kjemikaliene på jobben. Og det ikke bra og jobbe og sniffe i seg farlige kjemikalier.. Og når du kommer inn på jobben din og det går 2 min så klarer du ikke og være der fordi at du reagerer på lukten av kjemikalier..
Anonym/Anonaim Skrevet 9. desember 2007 #10 Skrevet 9. desember 2007 Tror ikke leger kan bestemme om en person kan jobbe eller ikke. om legen høre at det her så tungt og vondt og jævlig så kan ikke legen påstå at alt er vel og dette klarer du! Tenk om det skulle skje noe fordi legen ikke trodde pasienten sin, hvem får skylda?
Turid Laila Skrevet 9. desember 2007 #11 Skrevet 9. desember 2007 Det er jo legene som sykemelder folk, ikke folk selv! Hadde man kunne bestemme selv så hadde det ikke vært mange yrkesaktive! Man må ha en grunn for å bli sykemeldt og graviditet i seg selv er ikke grunn god nok for sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #12 Skrevet 9. desember 2007 Det er sikkert noen som klarer å utnytte systemet, men jeg har i dette svangerskapet virkelig møtt meg selv i døra. Jeg har tidligere tenkt som mange her; at folk sykemelder seg for lett når de er gravide (hadde en måned med ekstrem kvalme i forrige svangerskap og var da sykemeldt, men det var alt jeg var borte fra jobb), og så venter jeg nå mitt andre barn, og har plutselig fått mange plager. Er i uke 26 og har fått tilbake kvalme og har bekkenløsning - har ikke sjanse til å komme meg på jobb og både lege og jordmor sier at jeg ikke burde jobbe noe (gjør litt småting hjemmefra). Holdningen på jobb er vel heller laber i forhold til det, og jeg skjønner de så godt fordi jeg har jo hatt litt den samme instillingen selv. Så tenk litt på det før dere irriterer dere igjen. Det er så kjipt å stikke innom jobben den dagen du faktisk har krefter nok til det og får tilbakemeldingen - jamen du ser jo så frisk ut, hvorfor er ikke du på jobb?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #13 Skrevet 9. desember 2007 Det er vel ikke selve graviditeten som er grunnen til sykemeldingen, men mange får plager i et svangerskap som gjør at de faktisk ikke kan gjøre jobben sin... Og dette er det legen som avgjør.. Så det å være gravid er ingen sykdom, det er jeg enig i.. Men som kommende 2 gangs mor med ett svangerskap som var helt topp fram til jeg fikk svangerskapsforgifting i uke 31, til nr 2 som har gjort meg fullstendig arbeidsufør så lenge h*n ligger i magen... Det er ikke barnet som gjør meg syk, bare plagene som kommer... Håper det er noen som er enige med meg her????
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #14 Skrevet 10. desember 2007 Enkelte har nok den holdningen... Andre - som meg - ville gjort mye for å få lov til å jobbe, men dessverre lar ikke min jobb seg forene med bekkenløsning Jeg HATER å gå sykemeldt, dagene er jo dønn lange og man føler seg rett og slett ubrukelig. Er nesten som jeg kjenner hjernen smuldre litt mer bort for hver dag. Selv om jeg synes det er deilig å kunne ligge litt lenger når sambo må dra seg ut av sengen på morgenkvisten, så er sjarmen helt bort når jeg våkner ferdig uthvilt og ikke har en shit å ta meg til. Så det er viktig å ikke sette alle sykemeldte i samme bås; jeg vet det er flere som meg der ute. Men vet også at det finnes en del av "de andre" som dessverre har litt for lav terskel for å sykemelde seg.. Og der trengs det en holdningsendring - det er jeg helt enig i.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #15 Skrevet 10. desember 2007 Synes også det er fryktelig dumt å gå sykemeldt. Spesielt siden jeg er frisk som en fisk! Måtte sykmeldes fordi jeg utsettes for så mye som er skadelig for fosteret (spes 1.tri) på jobben. Skulle sikkert hatt vangerskapspenger, men det ies at etter 1.tri så kan jeg jobbe litt igjen, men selvfølgelig med strenge restriksjoner. Så det er ikke selvvalgt dette her. Savner jobben min jeg!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #16 Skrevet 10. desember 2007 Gravidteter er like forskjellige som fødsler...noen har mye plager andre har ikke. Jeg tror de fleste gravide prøver å jobbe så langt det går, men når kroppen gir signaler om at nå er det nok så er det bare rett og rimelig at man blir sykmeldt. De av oss som er så heldige og slipper unna med bare litt ubehagelig kvalme og kan jobbe til vi går i permison, bør være overlykkelige og heller ha medfølelse for de gravide som ikke er like heldige. Dersom man presser kroppen sin når man har bekkenløsning, får man ofte svi for det etter fødselen. Er arbeidsgiver der og takker en da? Neeei. Med andre ord er det vi selv som er ansvarlige for å sette grenser for oss selv. En gravidtet er ingen normaltilstand å være i, men det blir likevel forventet at en gravid skal fungere som når en IKKE er gravid. Et paradoks? Ja det mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #17 Skrevet 10. desember 2007 HI Fikk du ikke sykemelding nå å gremmes over di damene som fikk?? Du virker nesten sjalu...hahahaha....
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #18 Skrevet 10. desember 2007 Har fått inntrykk av at det nesten er omvendt. Ikke lenge siden det var en lege ute i avisen som sa at gravide jobber for mye og presser seg selv for langt. At det er trendy for vordende mødre å ha en hektisk hverdag både på jobb og i fritiden. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article985488.ece
Smånetta 14.mai Skrevet 10. desember 2007 #19 Skrevet 10. desember 2007 Det er ganske mange som nok synes at dette er en gylden anledning til å få seg litt ekstra sympati og noen friuker. Hun som hadde min jobb før meg, ble gravid en uke etter at hun ble fast ansatt og sykemeldt for den ene tingen etter den andre fra to mnd etter at hun fant ut hun var gravid. Hun var nok ikke så veldig smart i forhold til at hun bor i en liten bygd og ble sett slepende hjem fra butikken mens hun ikke kunne undervise fordi hun hadde bekkenløsning osv. Jeg merker resultatet av sånn dårlig holdning på kroppen. I forrige uke var jeg syk for første gang. Hadde 40 i feber før jeg turte å være hjemme. Vanligvis går jeg på jobb med feber og forkjølelse og div plager. Jeg turte ikke ta egenmelding en gang. Gikk til legen, som sykemeldte meg i mange fler dager enn jeg ville ha blitt hjemme.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #20 Skrevet 10. desember 2007 Skal si meg enig med hun som sa at om du er sykemeldt av ulike årsaker (altså virkelig har en grunn) og du presterer å stikke innom jobben for å hilse på fordi du en dag har en "god dag", eller prøver å handle etc av samme årsak, ja da er sjansen for at du blir stemplet som "frisk" av de som ikke vet hvordan du virkelig har det.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #21 Skrevet 11. desember 2007 HI her! Dette er ikke min menning, fant den på en annen side og flyttet den hit for å høre hva andre mener. jeg er selv sykemeldt 20 % pga bekknet fordi jeg jobbe så lenge som mulig.
Smånetta 14.mai Skrevet 11. desember 2007 #22 Skrevet 11. desember 2007 Jeg skal si meg enig i at det er mange som sutrer til de får sykemeldig. Herregud. Det er ikke nødvendig å sjekke ut enkelte tråder som dukker opp her med gjevne mellomrom hvor folk omtrent stiller spørsmål om hvordan i all verden de skal klare å få ordnet seg en sykemelding. Med IA burde ikke antallet av sykemeldte stige, det burde faktisk være mulig å få det til å synke når man har krav på tilrettelegging. Om akkurat det skyldes at arbeidsplasser har blitt sløvere til å tilrettelegge etter at den ordningen kom, eller hva som skjer, skal jeg ikke svare på.
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #23 Skrevet 11. desember 2007 har ikkje hatt en einaste sykedag i min graviditet, før jeg nå er blitt sykemelt frem til permisjonen min begynner ( er 34 uker på vei). dette pga av vondt i ryggen og begynnende bekkenløsning. Jeg jobber på et sykehjem og det betyr mange harde løft, snuinger og bøyinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå