Diamanten Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Sikkert dumt spm men hvordan måler de livmora?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 De trykker litt på magen din og kjenner hvor høyt opp livmora står. Så tar de et målebånd og måler hvor langt det er fra den øvre kanten av livmora og ned til symfysen (skambenet).
TussiLussi Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Med målbånd. Jordmor/lege trykker nederst på sakmbeinet for å finne der livmora begynner og så måler h*n opp til litt over navlen der den slutter. Kan kjennes litt ubehagelig hvis h*n trykker hardt.
mirr Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Du kan kanskje se/kjenne det selv ogsaa. Naar du ligger paa magen, er det mye hardere/höyere under navlen, og saa slutter det plutselig og magen blir myk og vanlig. Saann er det her. Er 21+.
Merlar Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Det er som det blir sagt her; man måler fra toppen av livmor til skambenet. Jeg har trykket rundt selv, og ikke helt funnet ut hvor livmora slutter. Tenkte det var fordi jeg har litt spekk... Men så viste legen meg hvordan jeg skal finne det ut. Hold håndflata på høykant, press ned fra navelen (avhenger jo av hvor langt du har kommet) og "dra/press" hånda nedover. Da kjenner du godt når hånda treffer en hard kant. Trykker du med flat hånd, så er det ikke så lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå