Gå til innhold

KRL-faget i skolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om SV's forslag til endring av KRL-faget i skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide! Det har jo tross alt blitt dømt i Menneskerettighetsdomstolen.

Men nå må jeg ta med at jeg ikke kan uttale meg dypere da jeg ikke har fått med meg hvilke endringer i lærerplanen som vil bli gjort.

Skrevet

Hva går endringene ut på, HI? Har ikke fått det helt klart for meg.

Skrevet

SV foreslår at alle religioner skal likestilles i undervisninga, og det skal ikke lengre hete KRL - (Kristendom, religion, livssynkunnskap). Hva de foreslår som nytt navn, vet jeg ikke. Men de mener altså at alle religioner skal vektlegges like mye. Slik det er i dag, er det bittelitt mer Kristendom, enn andre religioner. Det er jo bl.a fordi den norske grunnskole underviser etter en kristen formålsparagraf. I Norge har jo Kristendommen alltid vært "hovedreligionen", så er vel ikke så merkelig at den har fått størst plass...

Skrevet

Har ikke satt meg voldsomt inn i forslaget, men det høres bedre ut enn det man har i dag i hvert fall.

Skrevet

i dag er det 60% kristendom og de siste 40% er delt opp i islam, buddhismen, hinduismen osv

Det er meningen at kristendommen skal ha like stor del som de andre, de er derfor nødt til å kutte kristendomsdelen med ca 55% eller noe sånt (husker ikke helt hva det sto)

Det nye faget vil hete RLE (Religion,livssyn og etikk)

Skrevet

Vil bare påpeke at mangen av de endringene som foreslås for faget går ut over de kravene menneskerettighetsdomstolen satte. Hoveddommen der gikk på fritaksretten, som i praksis forsvant da faget skiftet fra kristendom til KRL.

Dommen er også sett i lys av formålsparagrafen, og det ble dermed forutsatt at det forekom forkynnelse i faget, noe det ikke (i teorien) har gjort de siste 15 årene.

Hvis man skal se kulturhistorisk på faget, er det naturlig at kristendom har en større plass i faget enn f.eks buddhismen, som er en ny religion i Norge. Kristendommen har, tross alt, formet ganske mye av vår kultur og kulturarv. Det er synd hvis vi skal miste denne kunnskapen og arven fordi et mindretall (80% står fortsatt oppført i DNK...) føler seg "støtt"!

Slik jeg ser det går SV for langt i sitt forsøk på å skape et "nøytralt" fag. RLE tror jeg kommer til å bli et "jalla-fag" som lærere kommer til å frykte, og elever kommer til å hate.

Kommende lærer...

Skrevet

og formålsparagrafen fikk sterk kritikk i menneskerettighetsdomstolen!

Også med en sånn holdning som du har med så lite respekt for dommen faget har fått så er det skremmende at du skal bli lærer.

Desverre er det sånne som deg i skoleapparatet minoritetene har kjempet mot i årevis.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, du kommende lærer!

I Norge bare nikker og godtar vi alt vi får tredd nedover oss. Greit nok at KRL-faget vårt kom dårlig ut,- men ingen,- jeg gjentar, absolutt INGEN må fortelle meg, at muslimske land vier f.eks kristendommen like stor plass som de gjør med islam, i sin undervisning!!!

Det er bare her i Norge vi faktisk ikke lenger TØRR å sette foten ned, og verne og ta vare på våre kulturarver og gamle tradisjoner.

Skrevet

Hvordan i all verden klarer du å lese av innlegget mitt at jeg har liten rerspekt for dommen???

Det er SV sine max-tiltak jeg har liten respekt for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...