Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 altså nå blir jeg forrvirret her, alle snakker om det er viktig å vite hva mor og far har osv når man er gravid. men jeg huksr ikke hva jeg har og heller ikke noen av legene har spurt om dette? Vist det er så viktig så burde de vel ta opp d tema eller må man passe på sjølv?? vet om noen som mistet foster i 5 mnd pga mor ikke hadde fått en sprøyte hun skulle fått pga blodtype selv om dette sto i papirene hennes.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Jeg tok mange blodprøver på den første kontrollen, da sjekket de hvilken blodtype jeg har og om jeg har rhesus+ eller -. Har du fått helsekort? Der skal det i så fall stå hva du er.
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Har du tatt blodprøver da? Jeg tok blodprøver på den første kontrollen, og da tok det noen uker før de fikk svar på prøvene. De skrev ikke blodtypen på helsekortet mitt og de nevnte heller ikke dette for meg. Det var jordmoren som spurte meg på den første kontrollen hos henne om jeg visste hvilken blodtype jeg hadde.. og da ba hun meg ringe til legekontoret og be om å få vite prøveresultatene. Måtte skrive det selv på helsekortet.
Mony74 Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Det skal det gjøre, hvertfall etter at du har tatt alle standard blodprøver som man skal gjøre relativt tidlig i svangerskapet. Jeg har også fått et eget brev hvor det står blodtypen min og fått beskjed av legen min om at dette må jeg ha med meg sammen med helsekortet.
Tante Gustava Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 Det som er viktig er om mor er rhesus + eller -. Til venstre for kurven for symfyse-fondus målet på helsekortet ditt er det rubrikker for dette. ABO er blodtype. RH negativ/positiv er rhesus + el -. Det som er viktig er at hvis mor er rhesus negativ (de aller aller fleste er positive) og barnet er positiv kan det bli problemer når mor er gravid for annen gang (lett forklart pga at mors blod kan ha lagd antistoffer mot barnets). Sjekk helsekortet ditt en gang til, hvis ingenting er fylt ut spør legen din ved neste kontroll.
HjerteMom Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Jeg er rhesus negativ. Jeg ble fulgt opp med flere blodprøver i forrige svangerskap, og skal bli det denne gangen også. Hvis barnet jeg bærer i magen er rhesus positiv, kan jeg begynne å danne antistoffer allerede nå i svangerskapet. Derfor viktig med oppfølging. Er også veldig viktig at jeg har med helsekortet overalt hvor jeg skal på reising, for HVIS jeg havner i f.eks en bilulykke og trenger blodoverføring, MÅ jeg få rh- blod. Så sjekk det ut på helsokortet, eller ring legen og hør om de har fått svar på blodprøvene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå