Gå til innhold

Julesamvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var inne på aleneforeldreforeningens forum. Der er det en som har skrevet at barnet er hos henne hver jul og at dette er noe hun har fått medhold i hos askkyndige og i flere rettssaker. Noen andre som har tilsvarende erfaringer?

Jeg er helt enig i prinsippet om at barnet har et fast hjem å feire jul i med faste tradisjoner og de nærmeste rundt seg. Dette blir vel ikke like passende i familier med 50/50 løsning på samvær, men i familier med "vanlig samvær" eller mindre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er "vanlig", og som står skrevet ned, er annen hver jul og nyttår.

Da må det ligge noe annet bak enn at de har fulgt vanlig samværspraksis.

Jeg ser ikke helt nødvendigheten med at de må ha de samme tradisjonene jeg da.

Skrevet

Jeg har veldig lyst at hun skal være hos meg hver jul. Vi er en veldig liten familie 4stk med henne, som feirer jul sammen. Mens han har en kjempestor familie der de er ganske mange sammen på julaften.

Det er ikke egoistisk, men for meg er julen veldig tung (mistet både bestefar og oldemor i julen, og det var da misbruket begynte) og jeg tror jeg ville blitt lei meg hvis hun ikke var der sammen med meg. Å dra dit for å pakke opp pakkene hennes tidligere på dagen går greit, men middagen og alt etterpå vil jeg gjerne ha:) For jeg håper å skape lykkelige minner videre nå.

Dette ble litt rotete, men jeg håper folk forstår hva jeg mener.

Skrevet

Men tror du ikke også papapen vil synes det er trist uten barnet på julaften? Jeg vet hvertfall at første jul uten barne kommer til å bli trist både for meg og pappaen.

Skrevet

jeg ser ikke hvorfor det er bedre for ett barn og ha samme julen vært år og da aldri få lov til og oppleve julen sammen faren sin er noe bedre en og ha 2 forskjelige julaftner og få oppleve traddisjonene til begge familier.

selv de som bor sammen feirer jo ofte anden vær jul hos mors familie og anden vær jul hos fars familie. eneste forskjell da er jo at begge foreldrene er med hele tiden)

jeg vet om 2 fedre som har sitter på julaften og gråtet for i år var ikke dems tur til og ha barna sine. sikkert mange mødre som gjør det også. men julaften er ikke får oss voksene men for barna. så vi får heller lære oss og takle at anden vær jul er barnet hos far.

mener nå jeg :-)

i vanlig samvær i barneloven så står det jo helt klart at da er det jul eller påske. dette praktiserers ofte som anden vær jul og anden vær påske. trur du skal være passe heldig med sakskyndig om du kommer noen vei med at du skal ha vær jul og han vær påske.

Skrevet

Jeg gruer meg til pappan skal ha lille på jul osv, men jeg ser jo at om Lucas får det bra der så må jo pappan få lov han å. Vi er kjappe til å påpeke at vi ikke var alene om å lage barnet når vi ønsker at bf skal stille opp, da må vi også huske i høytider at vi ikke var alene om å lage barnet, selv om det er kjempetrist å må være uten den lille annenhver julaften så får nok barnet det kjempefint:)

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Pappaen til sønnen min på 10 år og jeg har praktisert annenhver jul/nyttår pluss påsken. Dette er vanlig.

Selv så har jeg aldri grått over at han har vært borte. Så lenge sønnen min har det bra så er jeg fornøyd :). Ser ikke helt poenget av å sløse bort energi på å være lei meg når ting funker. Det handler jo om de voksnes følelser -ikke barnas.

Dattera mi skal også annenhver jul og nyttår til pappaen når hun er stor nok :).

GOD JUL!

Skrevet

Groosalugg:

Denne julen skal hun være hos meg, hun er jo bare 4mnd.

Siden at bf har sett henne 7gg siden hun ble født har jeg ikke helt trua på at han blir lei seg iår. Vi snakket heller ikke sammen under svskapet.

Mye kan skje iløpet av det neste året, så jeg vet ærlig talt ikke enda. Derfor jeg ga det svaret jeg ga:)

Skrevet

jeg blir så sinna på barnefar her, han ser henne aldri, og om han gjør det så er det fordi jeg har mast og mast. Men i jula skal han ha henne ja!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...