Gå til innhold

Hatt min første krangel med svigermor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

og nå er det slutt på barnevakt der i huset.

Det gjelder røyking inne... svigerfar røyker som en skorstein, og første gang de skulle passe han ( sønnen vår ), sa jeg at han (SF) ikke fikk lov å røyke inne (guttungen var bare 4 mnd). Samboer mente han kunne få røyke på kjøkkenet, men jeg sa nei til det også.. Ingen røyking inne! Svigermor trodde ikke hun fikk han til å gå ut, men svigerfar sa det ikke var noe problem, helsen til ungen først.

De har passet sønnen vår mange ganger, og han er jo så glad i besteforeldrene sine.. men jeg har alltid måtte bade han etter at vi eller han har vært der inne, for det stinker jo røyk.

Jeg begynte å få mistanke at han likevel røykte inne en gang da han ikke var hjemme. Luktet selvfølgelig røyk av guttungen, men nesten ingenting. Min far røyker også, men går ALLTID ut når vi kommer på besøk-. Har ikke trengt å si det engang, for han er det en selvfølge! Så vi lukter ikke røyk når vi har vært der.€

Jeg ville spørre svigerfar flere ganger, men sambo sa nei, måtte ikke si noe som kunne fornærme han.. så jeg sa ikke noe. Hadde jo ikke noe bevis. I går spiste vi middag hos dem, og tror dere ikke sf går inn på kjøkkenet, med døren åpen og tenner en røyk! Ble så forbanna! De skulle egentlig sitte barnevakt i 30min mens vi gikk en tur, men vi tok han med istede.. Sambo ville ikke si hvorfor, men det gjorde jeg.

Svigermor ble kjempe sur!; Hun kunne da ikke kaste mannen ut av sitt eget hus! og hvis jeg ikke tålte det, måtte jeg bare slutte å be om barnevakt. Hun fikk det til å høres ut som jeg har spurt mange ganger om barnevakt, når det er hun som hele tiden har bedt om å få lov.. Er eneste barnebarnet hennes og hun er jo helt tussete etter han! Sambo var enig med meg, men synes det gikk litt langt..

Det er ikke bare det at han har røykt inne, men de har løyet til oss i over ett år.. Har litt dårlig samvittighet at jeg ikke har skjønt det før..

Men nå slipper jeg å bekymre meg.. Er de som taper på det som ikke får passe barnebarnet sitt mer...

Uff, måtte bare ut med dette...

Har alltid hatt et godt forhold til svigerforeldrene mine, men akkurat på dette punktet er vi veldig delt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk ikek du har noen rett til å bli sint på folk over hva de gjør i sitt eget hjem. Da er noen andre barnevakt heretter, greit nok det, men å sette igang etterforskning, utspørring og så bli sint synes jeg er å overdrive. De går hvertfall ut av rommet ungen er i.

Skrevet

Jeg ville blitt drit forbanna om noen røyka inne med ungen min. Jeg drar ikke til folk som røyker inne. Jeg mener det. Jeg er selv astmatiker og i tilegg vil jeg ikke utsette gutten min for direkte røyk.

Desverre røyker pappan hans, men han går alltid ut eller et stykke unna når vi er ute. Han røyker aldri med vogn feks.

Pappa røyker også. Men han røyker heller ikke inne. Det sluttet han med den dagen jeg fikk astma. Han viser også hensyn til Andreas når de er ute. Skulle bare mangle synes jeg.

Svigermora di kan bli så sur hun bare vil. De burde tenke på gutten din sin helse. Hva er problemet med å gå ut de gangene dere er der. Det kan jeg ikke forstå.

Selv onkelen min som røyker inne går ut når vi kommer dit. Sist vi kom på planlagt besøk hadde de luftet og vasket ekstra for å minske risikoen for partikler. Det setter jeg pris på. Godt å slippe å si noe!

Får håpe svigermor og mannen tar til fornuft!

Skrevet

Så lenge det går ut over MITT barn har jeg rett til å reagere! Hjelper ikke å gå i et annet rom når døren er åpen inn til oppholdsrommet og han sitter rett innenfor og damper. Og sønnen vår løper jo rundt overalt, også inn på kjøkkenet når døren ikke er lukket. Har ikke satt i gang hverken utspørring eller etterforsking, hadde lyst men gjorde det ikke. Hadde bare en dårlig følelse. Var vel helst tilfeldig at jeg tok han på fersken i går.

At jeg ble sint er fordi jeg ikke aksepterer å bli løyet for. De visst utmerket godt hva jeg synes om saken, og istede for å lyge burde de da si nei til å være barnevakt. Spesielt siden det er DE som har bedt om å få være barnevakt.

Men jeg vet jo hvordan det ligger an nå, så de skal slippe å være barnevakt mer!

Skrevet

Har ikke hatt dette problemet med NOEN andre - det er jo en selvfølge å gå ut når det kommer barn. De fleste jeg kjenner røyker jo ikke inne likevel. Foreldrene mine lufter forresten også veldig godt om de vet vi kommer. Samboeren min røyker også, men aldri i nærheten av sønnen vår. Og han vasker seg alltid etterpå.. ( aldri røykt inne )

Jeg vet jo jeg ikke kan bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hus, men heldigvis kan jeg bestemme hvem som skal være barnevakt!

Skrevet

Helt enig med hovedinnlegger. Jeg røyker selv, men ALDRI inne.

Både mamma og pappa røyka når prinsessa kom til verden, men mamma sluttet nå i august som var, pga sykdom, og hun begynner ikke på igjen. Pappa har alltid gått ut når han røyker etter at hun kom til verden. Til og med når vi ikke er der. Dem vil ikke lenger ha røyklufta i huset. Det har ikke vært noe spørsmål om noe annet. Bare en total selvfølge. De fleste som er smarte i topplokket, røyker ikke når et lite barn er i samme hus.

Skrevet

Ja, heldigvis. Stå på. Ikke gi deg. Det er sønnen din sin helse dette gjelder. Egoistiske synes jeg de er! Sønnen din kan faktisk ikke si fra selv. Derfor må du ta det ansvaret nå. Flott gjort at du sa fra!

Skrevet

Jeg hadde heller ikke akseptert at de hadde røyka inne. Jeg mener at du har rett til å reagere som du gjorde.

Skrevet

jeg skjønner deg kjempe godt jeg.. jeg hadde gjort akkurat det samme. mamma røyker også.. hun går alltid ut..og det gjør hun jo alltid uansett om vi kommer eller ikke. samme gjør svigerfar...

eneste gangene hun har vært med inn i rom der det er blitt røykt er til morfaren min. jeg ville lenge ikke ta henne med inn der.. men så ble han så syk og lå for døden...så da måtte jeg nesten la han få se henne.vi luftet godt før vi tok henne inn.. så var vi der alltid bare en kort stund. er gald for at vi gjorde det for han hadde kjempe stor glede av å få se henne. og hun prater faktisk litt om oldefar enda... og han døde nå i august... men om det hadde vært mamma eller svigermor eller noen så hadde jeg ikke dratt på besøk...

og enda verre er jo at de lyver for dere om det...

Skrevet

Det er ikke bare svigerforeldrene dine som taper på det, barnet ditt også, husk på det i kampens hete.

Skrevet

Dumt at de har løyet, veldig leit...

Men at han røyker på sitt eget kjøkken tror jeg faktisk jeg hadde akseptert, så lenge han lukket døra. Men han gjorde jo ikke det heller og hva de egentlig har gjort når dere ikke har vært tilstede vet man jo aldri da og tilliten er helt klart brutt...

Skrevet

Jeg syns du skal krype til korset og be om unnskyldning. Det er rimelig frekt å KREVE at de skal gå ut av sitt eget hus.Det at han går ut på kjøkkenet er jo bra, da utsettes ikke ungen for røyken. Det eneste er vel at SF lukter litt røyk og det kan da umulig skade småen din?

Skrevet

litt røyk skader ikke......??????? Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Litt røyk skader, og det er en av de skadelige faktorene samfunne man faktisk kan klare å holde barna sine helt borte fra!

Skrevet

Synes ikke det er frekt å kreve det nei., De har selv valget, passe barnet eller ikke. Og de har hatt flere muligheter til å si at det ikke går bra. Har bl.a spurt direkte om det går bra å røyke ute hvis de f.eks har hatt guttungen en hel dag. Kunne sagt noe da.

Han går på kjøkkenet ja, men hva hjelper det når døren inn til oppholdsrommet er åpen og han sitter rett innenfor døren og damper! (for det er ikke bare EN røyk i ny og ne)

Og det er UNGEN som STINKER røyk,, er ikke bare LITT røykelukt heller. (er vant med røykelukt, men dette er ille)

Til deg over som sa barnet også blir skadelidende av å ikke få være hos farmor - jeg ser den. Men jeg nekter jo ikke svigermor å treffe barnebarnet sitt. Vi bor i nabohuset, og hun er hjertelig velkommen på besøk, eller ta ungen med på tur. De får bare ikke lov å passe ungen i sitt eget hjem. Heller det enn at barnet mitt skal måtte puste inn all den røyken!!

HI

Skrevet

Sitat: " Luktet selvfølgelig røyk av guttungen, men nesten ingenting"

Sitat: " Og det er UNGEN som STINKER røyk,, er ikke bare LITT røykelukt heller"

Du bør kanskje bestemme deg?

Og tror du lar dette gå alt for langt hvis du skal nekte svigerforeldrene dine å sitte barnevakt fordi svigerfar røyker i sitt eget kjøkken. Du må huske at ungen din oxo taper på dette - i forhold til kontakt med sine besteforeldre. Men det er kanskje ikke så viktig det da de kun er dine SVIGERforeldre?

Skrevet

Jeg er enig med deg HI, men nå må du prøve å komme ut av dette uten at lillegutt blir skadeliggende. Tenk diplomatisk på hvordan du kan få viljen din, uten å lage bråk. Dere kan f.eks invitere de til dere de neste gangene, da er det jo deres hus og deres regler. Kanksje svgermor kan sitte barnevakt hos dere også, uten at du fremstiller det som noe krav. Du kan jo også si unnskyld for at du ble så sint, uten at du sier at de har rett.

Skjønner godt at svigermoren din er frustrert, det er ikke sikkert at hun hadde noen mulighet til å nekte svigerfar å røyke inne. Jeg reagerer også hvis jeg blir angripet for noe jeg ikke har kontroll over.

Lykke til

Skrevet

Hallo?? At noen LUKTER røyk skader vel ikke ungen??????I hvert fall ikke en sjelden gang innimellom? Det er det dummeste JEG har hørt i alle fall. Syns det er dumt av HI å straffe ungen sin ved å nekte besteforeldrene å ha kontakt med ham pga litt røykLUKT!!!!

Skrevet

lukter det røyk av ungen har den jo blitt utsatt for røyken. og antakelig snakker HI her om flere forskjellige episoder med mer eller mindre misstanke om at ungne blir utsatt for dette.......

Skrevet

Hadde også blitt forbannet hvis barnevakten røkte inne, og enda mer sint for at de SA de ikke røkte inne, og så gjorde de det likevel! Jeg ville nektet dem å sitte barnevakt hvis de ikke kan ofte så mye som å gå ut å ta en røyk. Nei, man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem, men man er i sin fulle rett til å sette enkelte krav til barnevakten. Jeg regner med svigerfar går ut og røyker når de er på besøk hos dere, så da kan du jo si at de kan komme til dere neste gang de får lyst til å treffe ungen. Jeg hadde ikke vært i tvil engang.

Skrevet

Hvis pappaen her i huset går ut og tar seg en røyk og plukker opp minsten når han kommer inn, så lukter det litt røyk av ham etterpå også...Tror neppe han dør av det!!

Men OK, jeg gir meg. Hvis HI mener at de har løyet til henne gjentatte ganger stiller saken seg naturligvis annerledes.

Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer, og det er synd at det er så vanskelig for dem å respektere dere. Men det jeg syns er litt underlig at dere ikke tar dette direkte opp med den det gjelder - nemlig svigerfar!? Her er det svigermor som får høre det... Dette er kanskje et hjem der svigerfar aldri må stå til ansvar for sine handlinger - kanskje på tide å ta saken opp med ham?? Og hva sier han hvis han blir stilt til veggs? Syns det er litt urettferdig å ta det ut over svigermor... En annen sak - ville du, med hånden på hjertet, reagert på samme måte dersom det var dine foreldre som oppførte seg på denne måten?

Skrevet

Alle besteforeldrene til mitt barn røyker. Min mor røyker ikke inne i huset sitt, men det gjør resten. Men det er en selfølge at det ikke røykes inne når veslegutten er på besøk, og skal det røykes inne hoss svigers, skal de røyke i kjelleren (kommer ikke røyk opp, er et stort hus). Dette er en selfølge for alle sammen, men må si det at om de ikke hadde gjort dette hadde de ikke fått besøk i det hele tatt av gutten vår. Det gjelder alle sammen! Og vertfall ikke passe han hjemme hoss seg! Og ved gjentatt løgn som HI her beskriver hadde det tatt lllllaaaaannnnngggg tid før de hadde fått passet han igjen. All tillit hadde vert brutt!!!

Skrevet

Helt enig med deg HI!

Hvis han absolutt skulle røyke inne, så skulle han ha sagt at han ikke orket å gå ut lengre- slik at dere fikk velge ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...