Bobine Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Er godt i gang med en veske som skal toves. Så lurer jeg på dette med tovingen: Hvor varmt skal det vaskes? Hva slags/hvor mye vaskemiddel (er omo ok)? Må jeg ha noe inni veska for at ikke veggene i veska skal tove seg i hverandre? Kan jeg tove flere plagg på en gang? Skal jeg ha noe mer i vaskemaskina enn de(t) plagg(ene) som skal toves, håndkle f.eks? Leita etter et mønster i går og fant ikke mer enn 3 andre ting hvor alt som mangler er å feste trådene og tove de. Når jeg blir stor skal jeg begynne å gjøre ting ferdig :-P
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Hei! Kan ikke svare på alt jeg men dette fikk jeg vite på butikken: Vask på vanlig vaskeprogram, gjerne kortvask om du har slik at du kan sjekke hvor mye det tover etterhvert og bruk Milo. Tror det er lurt å putte f.eks. en pose eller noe inni veska ja. Mer vet jeg ikke for jeg har ikke prøvd det ennå... Jo, forresten, det var noen her inne som sa at det er viktig å tømme filteret på maskina etterpå.
Blå-Rosa+spire! Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Jeg har tovet vesker uten å lagt noe inni jeg, gått bra det og. Men det er nok lurt å gjøre det, vet ikke jeg. hehe. Jeg bruker en dæsj grønnsåpe som vaskemiddel jeg da. 1-2 ss kanskje. Prøv deg frem med gradene, start med 40 eller 50 grad og evetuelt øk... Hvis du har bare en veske kan du legge ved en håndduk (men den bør du belage deg på å donere til formålet)...
FruDart Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Du trenger ikke å legge noe inni veska. Bruk Milo eller grønnsåpe. Ikke skyllemiddel. Start på 40 grader. Vask flere ganger hvis det ikke er nok tovet etter en omgang. Eventuelt øk gradene litt. Hvis du legger det du skal tove i en vaskepose eller ett gammelt putevar, så slipper du alt loet i filteret. Vask sammen med ett par håndklær eller en gammel dongeribukse. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Hvor varmt skal det vaskes? Jo høyere temperatur, jo mer tover det. Start med lav temperatur og øk etterhvert hvis det er har tovet for lite. Vanskeligere å få det til å bli mindre tovet når det først er gjort.. Hva slags/hvor mye vaskemiddel (er omo ok)? Jeg bruker vanlig mengde vaskemiddel, både Blenda og Omo. Disse ødlegger ullfibrene litt, så det er sikkert lurt å bruke Milo, men det gidder jeg ikke. Det har før blitt anbefalt å bruke grønnsåpe. Om du vil det blir opp til deg, men jeg har hørt at det løser opp smørefettet i maskineriet, noe jeg ikke vil ta sjansen på selv. Hvis du tar i skyllemiddel blir det litt mykere er min erfaring. Må jeg ha noe inni veska for at ikke veggene i veska skal tove seg i hverandre? Nei, det må du ikke. Jeg har ikke alle fall ikke hatt noe inni og har tovet mye. Kan jeg tove flere plagg på en gang? Ja. Noen sier det blir penest å tove en og en ting, jeg ser ikke så stor forskjell og tovet i går en veske, tre sitteunderlag og tre votter sammen med noen håndklær. Skal jeg ha noe mer i vaskemaskina enn de(t) plagg(ene) som skal toves, håndkle f.eks? Hvis du bare har en ting du skal tove kan det være lurt. Håndklær er fine å bruke, men fleece feks ser ikke ut når vasken er ferdig så det anbefaler jeg ikke. Sikkert litt forskjellig hvordan garnene loer, det jeg har brukt (Trysilgarn) loet ikke noe særlig. Jo mer du har i maskina jo mer tover det. Ellers vil jeg anbefale deg å rense filteret godt ettersom det nok blir mer lo enn med vanlig vask. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå