pandabjørn Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Jeg fikk ei nydelig datter for 18 dager siden, men etter hvert måltid så gulper hun opp all melka igjen selv om jeg bare kan amme 10-15 min i slengen så plager det meg litt er redd for at hun ikke går opp i vekt når vi skal på 6 ukers kontroll den 2 januar ! nå i stad jeg skulle legge henne i vugga i stua så sto spruten ut av munnen hennes og jeg ble "dynket" med melk over hele gensern + det kom en del på gulvet også... er det noe jeg kan gjøre for å lindre at hun gulper så mye?? med storebroren Sander så gulpet han kanskje 3-4 ganger det første året....og jeg har ikke telt hvor mange ganger Linnea har gulpet på 18 dager (
Arb.ledig husmor Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Spiser du mye melkeprodukter? Prøv å kutte ut melkeprodukter selv og se om det hjelper... Vi hadde samme problemet, men heldigvis ikkje så kraftig. Vi ble anbefalt å gå over til melkefri morsmelkerstatning... Det hjalp ikke hos oss da, men vi prøvde og feilet mange ganger før vi fant noe som passet for oss... Siden du ammer, vil jeg anbefale at du selv kutter ut melkeprodukter og se om gulpingen bedrer seg...
pandabjørn Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2007 jeg drikker nesten ikke melk.......holder meg til eplejuice og spiser litt ost på brødskiva om morran...så jeg får ikke i meg så mye melkeprodukter heller synes jeg...
*Joa* Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Noen som gulper nyfødte her???? hehehe, kunne ikke dy meg når jeg så overskriften:) Er jenta di i godt humør eller virker hun uttilpass?? Dersom hun er i fin form og så ville jeg også anbefalt deg å se om det kan være noe du spiser hun reagerer på. Dersom det fortsetter i det vide og brede og babyen er sur og grinete og ser ut som om hun har vondt, ville jeg ha fått henne utredet for refluks.
pandabjørn Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2007 hehe det var kanskje litt rart overskrift så jeg nå hun er i godt humør og sover hele natta, hun er kanskje litt tett i nesa har jeg merket meg siden i går... har begynt med økedagene for 3 dager siden, og kunne da amme linnea opp til 20 ganger i døgnet ! og det var utrolig slitsomt *sukk* jeg får se hvordan det går fremover om hun fortsatt gulper mye.. men kan det ha noe å si at jeg drikker pepsi max tror dere? kan drikke noen glass pr dag...men er jo ikke melkeprodukter heller det da!
*Joa* Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Da er det nok ikke refluks. Ta det opp med helsesøster på 6 ukers konrtollen. Ikke bekymre deg for om hun ikke går så mye opp i vekt. Er ikke noe prøve hun skal opp til:) Veier hun for lite, blir dere fulgt litt ekstra opp fremover. Fortsetter du å bekymre deg, er det bare å ringe helsestasjonen for å få veid henne:)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 noen barn gulper bare veldig mye, kan hjelpe at hun får rape godt. gutten min gulpet/kastet opp veldig mye etter hvert måltid. prøvde alle mme som finnes. og han var veldig lei seg og plaget i ca 1 time etter han hadde spist. men han gikk fint opp i vekt, og da gjøres det ikke noe med. men til sist fikk jeg mast meg til en ordentlig undersøkelse. han ble sjekket for melkeallergi, det hadde han ikke. så kom de på at han hadde svak lukkemuskel.. reflux. fikk reseptfri medisin, og er kjempefin nå, gulper bare normal og er fornøyd. men mye gulping er vanlig, og hvis baby er fornøyd og går opp i vekt så gjør man ikke noe med det.
mamman til to gutter Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Det ser som regel verre ut enn det er når de gulper! Selvom det ser ut som om hele måltidet kommer opp igjen, så er det oftest mye mer igjen i magen:-) Hvis du er usikker på om hun får i seg for lite, så er det bare å gå innom helsestasjonen og be dem veie henne før du skal på 6-ukerskontrollen også! Vi har også store problemer med gulping og jeg føler det kommer ofte uansett raping og andre ting vi prøver å gjøre for å hjelpe, men det er hvertfall ikke dumt å rape henne flere ganger i løpet av måltidet... Vi fikk beskjed av helsesøster når hun var på hjemmebesøk, at hvis han fortsatte med sprutgulping, så måtte vi gi beskjed så han kunne bli sjekket om det var noe galt, men sprutgulpingen ga seg og nå er han 5mnd og gulper ikke etter hvert måltid, men likevel flere ganger om dagen... Vil anbefale deg å handle inn masse gulpekluter og man blir vant til det etterhvert;-) Men som sagt, gå innom helsestasjonen og vei henne og få det sjekket hvis ikke det blir bedre etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå