Gå til innhold

Bytte barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff, jeg har et skikkelig dilemma her.....

Sønnen min går i barnehage og har gjort det i 1 1/2 år nå... det er ca 36 barn der.

Barnehagen er privat eg de som eier den jobber der begge to. (ektepar i 30 åra) De er begge ufaglærte, altså assistenter.

De har en styrer som er veldig flink og tillitsfull og bra på alle måter, men de to som eier bhg er liksom litt vanskelige å komme inn på... Vet ikke om de bare er sjenerte...men prater liksom ikke så lett med dem.

Poenget er at jeg igrunnen er veldig fornøyd. Trivelige ansatte og barnehagen har "vanlig" innhold...ikke noe spesialisert mot noe spesielt tema eller liknende..

Så har jeg fått høre av en av assistentene som jobber der at arbeidsforholdene ikke er noe bra der og heller ikke kvaliteten på innholdet....

Har blitt så skuffa, og lurer nå på om jeg skal flytte til en annen barnehage.....

Har forstått at det særlig ho dama (eieren) som forsurer miljøet.

Bla at pedagogene ikke får frihet til å gjøre de prosjektene med barna som de ønsker.....ho sparer på utgiftene når det gjelder håndsåpe og mat...(!) baker fire brød og de skal holde til 36 barn +de voksne... og håndsåpa står høyt oppe på et skap for at ikke barna skal "grise med den.

Ang såpa har jeg påpekt dette for styrer. Jeg synes det er utrolig ekkelt for det sier seg jo selv at mange barn ikke vasker seg etter dobesøk...de rekker jo rett og slett ikke opp...! og styrer var helt enig med meg og sa at ho hadde påpekt dette selv overfor eierne, men at det var for dyrt med dispenser....!

Herregud!

Itillegg er eieren (fortsatt dama) mye sur.... er visst veldig ryddig og tåler ikke rot, så alle lekene ryddes bort til lunsj, selv om barna har hatt kjempefin lek og kanskje har lyst til å fortsette etter lunsj...pluss at ho har kallenavn på enkelte av barna... (altså ikke hyggelige navn)

Det som holder meg så igjen fra å bytte er at gutten min trives så der med alle venne sine... Han henvender seg ikke så ofte til de voksne og de er en guttegjeng som leker så bra sammen... jeg er skikkelig vemodig ang dette!

Hva gjør jeg? Jeg har hørt at styreren etterhvert vil søke andre jobber fordi ho ikke får gjort den jobben ho ønsker og ikke har noefrihet til å gjøre som ho vil.. Det er så synd at eierne ikke er førskolelærer for det eneste de prioriterer er å rydde, trimme (går lange turer med barna plassert i vogner)

Så lenge ikke pedagogene får gjort jobben sin blir jo ikke barna stimulert som de bør, det blir liksom en oppbevaringsplass..

Når jeg skriver, så skjønner jeg jo at det ikke høres bra ut, men tror dere at jeg kan nå frem med noe her? Jeg kan jo snakke med styrer og trenger jo ikke si at noen har sladret... Tror dere det er noen vits??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt, for jeg skulle så gjerne hatt noen svar:o)

Skrevet

Du skriver du er fornøyd og så drar du frem en masse negative ting?

Skrevet

Slik det kan høres ut, har jeg ikke så veldig stor tro på at noe blir endret ved å snakke litt med styrer. Men - hvis flere av dere foreldregruppa går sammen og ber om et møte hvor dere drøfter alt dette som du sier, er det lettere å nå fram. Kritikken må jo selvfølgelig ytres på en konstruktiv måte, men som gruppe er dere et sterkere pressmiddel til å tvinge fram endring. Barnehagen tjener jo penger på dere som "kundegrunnlag" og er derfor også tilbøyelige til å ta imot kritikken.

Når det er sagt - jeg synes jo dette høres ganske trist og pedagogisk uforsvarlig ut, og hadde det ikke vært mulig å få til endring der, ville jeg vurdert sterkt å bytte barnehage. Barn skaper jo relativt lett nye relasjoner også. Uansett - håper det løser seg for dere:-)

Skrevet

jeg skriver vel også grunnen til at jeg er "fornøy"... og det er at gutten foreløbig trives bra. Han er (som sagt) en gutt som ikke henvelder seg så mye til voksne men har et flott samhold med venne på gruppa si...

Det som bekymrer meg er jo at når han blir eldre og trenger mer stimuli, vil det ikke finnes så mye av det i denne bhg sånn som det er nå...

Skrevet

synes det virker som om pedagogen i denne barnehage har glemt å lese boka om etikk i barnehgaen. Hvordan kan hun fortelle dere så mye om hvordan en annen ansatt er??? Hvordan kan hun dra frem så mye dritt om en kollega for å stille seg selv i et bra lys??? Har hun ikke lært at taushetsplikten angår forhold mellom de voksne og?? Tror dere skal være glad for at hun har tenkt å finne seg en ny jobb....

Dersom det med brødene stemmer, er jo barna sultne hele uka.... og det hadde dere vell merket hjemme. Nei, synes det luktet litt av hele greia.

Skrevet

Jeg hadde kontaktet arbeidstilsynet, for barnehagen får sikkert statsstøtte og dere betaller osgå barnehage plassen, når eierene ikke gir tilbake det det blir betalt for, hadde jeg kontaktet arbeidstilsynet og forklart de ditt syn på det hele, og så kunne de ansatte ha sagt sitt. Jeg synnest ikke den barnehagen du snakker om gjør enn god jobb, og dere betaller jo sikkert for maten til deres barn også. Kjenner jeg blir sint her.

Skrevet

Ja, jeg blir sint selv... Er så vanskelig!

Men det er ikke styreren som har fortalt meg dette...!!

Det er det en assistent som har gjort. Hun har nettopp sluttet å jobbe der og er ei god venninne av meg. Ho ville at jeg skulle vite det så lenge sønnen min er der...

Skrevet

Dette høres ut som en forferdelig måte å drive barnehage på, men er slik jeg har forstått det veldig vanlig i små privateide barnehager. En ufaglært eier som samtidig skal tjene penger på driften høres ut som en super oppskrift på rot.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener jeg.....

Du sier du er fornøyd, og at barnehagen har "vanlig innhold"

Så får du høre fra en av assistente at arbeidsmiljøet er dårlig, og plutselig er du kjempemisfornlyd og ønsker å bytte barnehage......

At eierne styrer litt i forhold til innholde i barnehagen er helt vanlig, enten det er offenltig eller privat eide barnehager. det er eierne som styrer økonomien, og aktivitetene i barnehagen er jo veldig avhendig av barnehagens økonomi.

Ang håndsåpe, så er det selvfølgelig uakseptabelt. Men dere har vel et FAU og SU hvor dette kan tas opp??. Hvis barna sulter i barnehagen, så hadde dere vel merket det hjemme.

At lekene rydde opp til lunch mener jeg er helt vanslig. Det har alltid blirr gjort i begge de barnehagene vi har. Det er jo ikke noe koselig å spise i leke-rot, og jeg mener også det er viktig å skille lek og mat.

Jeg synes det er ganske merkelig at det er en assisten i barnehagen som henvender seg til deg som foreldre og "klager" over forholdene i barnehagen. Dersom hun er misfornøyd, burde hun ta det opp internt med styrer og eiere. Dersom du er misfornøyd burde du ta det opp gjennom FAU og SU

Skrevet

Ja grunnen til at hun sa det til meg er at hun har tatt dette opp med eier flere ganger og kjempet for dette hele tiden mens hun har jobbet der.

da ble eieren forbanna og det var isfront i flere dager.

Jeg synes ikke selv det er rart å plutselig forandre mening om barnehagen. Det er jo mye vi som foreldre ikke ser nor vi bare henter og bringer barna..... Og når man plutselig hører om ting som angår ens eget barn, mener jeg det ville vært rart å IKKE reagere.....

Ang "vanlig innhold" =ikke utvidet kristen formålsparagraf....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...