Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Kål (fersk og kokt) (Hodekål, kålrabi, blomkål, brokkoli, kinakål. Kålstuing, fårikål+++) Løk. Alle typer. (Purreløk, rødløk. Rå, sprøstekt osv) Sitrusfrukter og citrusjuice (feks appelsin, clementin) Epler og eplejuice/eplenektar Kullsyre fra brus, farris Sjokolade Jordbær Kaffe Melk og melkeprodukter Sterkt kryddret mat Kokos i kaker og frokostblanding bl a. Mandler og nøtter. Tomater Diverse salater Belgfrukter ( bønner erter linser) Noen som har noe å tilføye eller avbekrefte?
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Kopiert og lagt inn i filen over gode råd ) Takk!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 De får ikke kolikk av dette vel??!! De reagerer på noen av disse matvarene som fører til at de får for eks luft i magen/dårlig mage som igjen fører til mye grining. Kolikk er jo en spedbarns diagnose....Eller tar jeg helt feil her?? Det var i hvertfall det jeg fikk forklart av jordmor! Jordbær skal du ikke spise pga allergi + melk. Som min jordmor sa;ammede kan ikke slutte med alle matvarer pga barnet reagerer på det,men forminske det.La heller være og spise Kål for eks når du hvet det går over i melka og ungen blir dårlig i magen..
Mamma til snart 4 Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 disse matvarene gir IKKE barnet kolikk, men knip i magen, kolikk er når barnet griner nesten hele døgnet i dager/uker/mnd i strekk og når de ikke helt vet hva som er gale.da heter det kolikk, å den listen gjelder ikke alle, jentå mi på 7 uker, reagerer ikke på noen ting, jeg drikker,brus, spiser sjokolade, kål, salater, rødkål,surkål,rødbeter, pærer,løk ja u name it;) så hver enkelt på prøve seg forsiktig fram for å se hva barnet tåler, giner ungen en kveld og drar bena til seg da må en jo tenke på hva en har spise pga ungens knip, men det er ikke kolikk;)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Mange barn reagerer ikke på noen ting da... Så derfor er det viktig å prøve seg fram,ikke kutte ut alt med en gang! Mye av dette er kjærringråd,og ikke så veldig mye fakta... Prøve seg fram med mat og drikke! Noe KAN gi barnet vondt i magen.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Det som var viktig få frem var at de får IKKE kolikk av disse matvarene. Kolikk er en diagnose ikk reasksjon på mat. Bare så ikke halve norges befolkning av kvinner sulter seg når barna kommer ut;=) Vi kan spise mat:=)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 Åj! Glemte forresten å ta med at listen er hentet fra www.ammetaka.no ) Fant denne lista og tenkte: "Må jeg kutte ut ALT dette??" Men altså, dette er sikkert ting som KAN være årsaken til mageknip. Sånn at man kan spore det tilbake til en av disse produktene. Det er nok veldig forskjellig fra barn til barn. Kolikk er vel omtrent konstant gråting. Ofte med mageknip som årsak.
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 må bare tilføye at det er viktig å se ann babyen..noen gravide endrer så mye på kosten og faktisk spiser mindre fordi de er redde for hva som kan skade babyen...og mødre trenger mat i ammetiden:o)
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #9 Skrevet 9. desember 2007 Jeg bare lurer på hva jeg skal spise......? Det er ikke lett å ha et sunt og variert kosthold og holde seg vekk fra alle disse matvarene... Jeg ammet ikke så lenge sist, men da holdt jeg meg unna cola og løk. Det gikk greit for barnet, tror jeg nå. Det er jo fælt og da, hvis man skulle få et kolikkbarn, ikke få sove og være helt utslitt, så skal man ha dårlig samvittighet for alt man spiser. Da burde det jo finnes en liste med hva man bør spise istedet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå