amy_de Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Eller er det ikke skadelig å jobbe som frisør når man er gravid? Har en venninne som er frisør og lurer veldig på dette! Takk!
mine små alver... Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Hei..hvis du går inn på sidene til nav..og vider til arbeidsmiljøloven så står det der. Jeg kjenner flere som er frisører som jobber gjennom svangerskapet og vet ikke helt om de følger kriteriene for svangerskapspenger. man bør iallefall ikke jobbe med løsmiddler,maling,balanse og i høyden.Jeg får derimot svangerskapspenger fordi jeg til vanlig jobber som maler:)
Nummer tre <3 Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 jeg er også frisør og har skjekket ut en hel del om de skadelige stoffene.. det jeg har kommet fram til er at de produktene vi bruker på jobb ikke er farlig å innånde (dette skjekket jeg i kompendiet frisørforbundet har gitt ut).. Eller de sies at forskning ikke viser at det er skadelig. Det som imidliertid ikke er så bra er å få farge ol på hud, så hansker er alfa og omega.. men det er mest pga allergi. det som nesten er verre er all ståinga, her er en side fra arbeidstilsynet du kan lese: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28194 har også spurt lege på nett om dette og her er svarene jeg fikk: Det har vært gjort mye forskning på frisørers arbeidsmiljø og graviditet. På tross av dette er det lite man vet med sikkerhet. Kort ville jeg oppsummere det slik: 1. Det er godt dokumentert at stående arbeid det meste av dagen (>=5 timer) øker risikoen for førtidig fødsel og vekstproblemer for fosteret (bl.a. lav fødselsvekt). Jeg anbefaler frisører å få tilrettelagt denne delen av arbeidsmiljøet ved (hele) graviditeten. 2. Frisørkjemikalier er noe mer usikkert. Mange kjemikalier (sjampoer, vannstoff, blekemidler) har en kjemisk struktur og virkninger som tilsier at graviditet ikke tilsier særegent hensyn. Det kan være noe større problemer med en del hårfargemidler, og spesielt midler som kjemisk er nær beslektet med spesielle kreftfremkallende stoffer. Jeg vil presisere at hårfargemidlene er testet og ikke funnet kreftfremkallende, så det er vesentlig den kjemiske likheten som gjør vurderingen vanskelig. Mht frisørkjemikalier anbefaler jeg på generelt grunnlag at gravide tilrettelegger arbeidet med hårfarging. Det sikreste er å unngå hårfarging, men det kan også være en løsning å tenke gjennom hvordan dette arbeidet gjennomføres. Problemstoffene er lite flyktige, men kan gå gjennom intakt hud, og det er direkte hudkontakt som er viktigst å unngå. Videre vil absorpsjon gjennom hud vesentlig skje før oksidering (blanding med vannstoff e.l.), og teknikker som innebærer at frisøren arbeider med midlene ferdig oksidert kan regnes som sikrere. Hanskebruk er selvsagt også viktig ved hårfarging. Jeg vet at tilrettelegging på små arbeidsplasser som frisørsalonger ofte ikke er så lett å gjennomføre, men det er gode eksempler på at det går an å få til. Du har allerede vært inne på Arbeidstilsynets nettsider, og der er det mye nyttig informasjon om regelverk o.a. (se på gravide under G). Du kan muligens få noen nyttige råd av Bjørg Eli Hollund ved Universitetet i Bergen som har tatt doktorgrad på frisører og arbeidsmiljø Lykke til Hilsen Petter Kristensen Professor, dr. med. Statens arbeidsmiljøinstitutt PB 8149 Dep, 0033 Oslo tel: 2319 5373, fax 2319 5205 [email protected] www.stami.no Håper dette kan hjelpe!
amy_de Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2007 Tusen takk for utfyllende svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå