♥lurelure♥ Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Hei! Jeg fikk en del tips da jeg skulle føde (30 okt) og vil dele med dere. - vær forberedt på ammepress!!! (min jordmor sa hun hadde sjekket pasienter på hotellet som satt og gråt pga dette). Etter min mening så er flere av de ansatte der ganske så sure og "bedrevitende" og ubehagelige når man akkurat har gjennomgått fødsel. De ansatte kommer rett inn, noen uten å banke på engang. De tar deg på brystene (på meg hele 4 ganger av ukjente kvinner!!!) for å hjelpe deg å få til ammingen. Greit nok i god mening men det er ikke akkurat motiverende - får deg heller til å føle deg mislykket. Det er mas om dette konstant. - melken kommer ikke i gang før ca dag 3-4. du får IKKE morsmelk erstatning der og heller ikke smokk. Etter råd fra andre her inne på forumet så hadde jeg med tre ting som jeg ikke hadde klart meg uten. 1. ammeskjold og brystvortekrem. 2. smokk smuglet med. når babyen gråter om natta og du ikke har fått melk enda så føles det helt forferdelig. vår gutt kom på nyfødtintensiven med infeksjon etter to dager og der fikk han smokk - de mente at dette gav han trøst og gikk helt fint selv med ammingen. Han fikk da nuk smokk der - kanskje de bruker den for den er best (eller billigst - er jo stat/kommune). men ha med i kofferten uansett så er dere sikre om dere bruker eller ikke. 3. brystpumpe!!!! Denne lot vi ligge i bilen (ikke med i kofferten på hotellet). Men glad jeg puttet den med i en pose - mannen min hentet den og jeg fikk ut mer enn ved å håndmelke for å si det sånn. ellers så pass dere for skikkelig ammemafia. Dessuten så er mitt inntrykk at de som jobber på barselhotellet er de som ikke fikk jobb inne på selve sykehuset..... Neste gang så er jeg mye mer forberedt på dette. Da skal jeg sette dem på plass med en gang. Er faktisk litt sjokkert over hvordan barsel omsorgen er. Skuffet. De får folk til å føle seg som dårlige mødre og det er horribelt etter min mening. Men selve føden og intensiven er vi storfornøyd med! Positive og hyggelige folk, flinke og omsorgsfulle. Og ikke minst respekterer de deg. Lykke til alle sammen! Husk at dette er bare min opplevelse av pasienthotellet og vi skal nå dit neste gang likevel:) Men jeg er glad jeg ble advart her inne på forhånd og ønsker å gjøre noen andre samme tjenesten. ha en flott fødsel:)
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Leit at du opplevde pasienthotellet slik. Selv ville jeg ikke dra derfra, for jeg følte enrom trygghet de første dagene - som ble totalt 5 pga jeg ikke fikk igang melkeprod. Fikk mye veiledning, og støtte. Men de legger ikke fram en liste med løsninger. Kommunikasjon er veldig viktig mellom dere og jordmor. Synes de ikke har noe godt rapportsystem, slik at man må forklare hvert nye ansikt om hvordan man opplever situasjonen. Det var slitosmt. Brystpumpe hadde de (men har man egen er jo det kjekt å ha med den). Skjold får man kjøpt i resepsjonen. Men det tar tid å komme i gang med melkeprod, noe nytt som både mor og barn må lære seg. Barn er forskjellige og min datter brukte flere uker på å lære seg dette - lå der så nydelig med sammensnurpet munn og sov foran brystet ) Andre tar tak i brystet som de ikke hadde gjort annet siden unnfangelsen. Vi fikk både nesespray for å hjelpe utdrivingsrefleksen, og morsmelkerstatning. Jeg ammet datteren min i 9 mnd, da hun bestemte seg for at hun ikke gadd lenger. Fikk det til, men for oss så var det mye læring som måtte til ) Håper dere som skal på Ullevål hotell kan få noen fine rolige dager sammen med det nye lille barnet deres. Det er bare å ringe på jm, men de er ikke mer en 2-3 på hver etasje per vakt og kan ikke dele seg opp i antall rom. Vi er mange barselkvinner med mange ulike behov. Men snakk deres sak og kos dere med den lille )
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Så du opplevde skikkelig ammepress der? Skjønner jo at de vil hjelpe folk i gang, men det hørtes litt overdrevet ut.... Jeg har vært der en gang, da sønnen min ble født (storesøsteren hans ble født på et annet sykehus, der de hadde vanlig barselavdeling). Og jeg opplevde ikke ammepress. Men på den annen side opplevde jeg ikke noe som helt annet heller. Jeg satt rett og slett mutt putt alene på et hotellrom og så på ammevideo på kanal 23, og syntes det var fullstendig bortkastet. Ingen oppfølging, inkke noe hjelp til barnepass, ingenting. Mye hyggeligere på vanlig barsel! Så ikke poenget med å bare sitte der, så dro hjem etter to dager. Skal dit igjen nå snart, og regner med å dra hjem så fort jeg kan.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Mitt opphold på U. pasienthotell opplevdes heller ikke bra. "Innestengt" på lukket rom med ansvar for en nyfødt og alene nattestid (ikke alle kan ha pappaen der). Jeg opplevde at ved en akuttsituasjon (spørsmål om pustestopp) midt på natten var det ingen som reagerte på signal og vaktrommet var tomt. Det samme gjaldt ved en akuttsituasjon på dagtid - og istedet måtte hjelp komme fra en isolert (bakterierammet) hotellpost i en annen etasje. På hotellet mistet jeg forøvrig flere matserveringer nede i kafeen, pga tidsrammene som kolliderte med legebesøk o.l., soving, stell, amming og fysioterapiveiledning eller forsinket besøk av pappaen som kunne være betrodd barnevakt (ikke alle synes det er så trygt å ta med en sart nyfødt til alskens pasienter og besøkende i kafeen). Lærte etter hvert å smugle med meg litt knekkebrød til rommet, når jeg omsider kom meg ned til servering... Ved tidligere opphold på barsel sviktet informasjonen fullstendig. Ble overlatt til meg selv fordi det var blitt fortalt på vakrommet at "de nederst i gangen var erfarne". Det gjaldt ikke meg, men "glippen" ble oppdaget tilfeldig siste kveld før avreise fra barsel (ikke hotell) fordi jeg hadde et spørsmål om stell og babybading. Jeg hadde trodd det skulle være sånn, at man ble overlatt til seg selv og på egenhånd måtte finne ut av ting underveis; både ifht. babystell (vask/påkledning/bading) og personlig hygiene (jeg unngikk bl.a. vann der jeg var sydd gjennom store deler av renselsesperioden, trolig ble det medvirkende til betennelse og dårlig groing). Attpåtil hjemreise med stor søvnmangel og knapt erfaring med min egen nyfødte, en gulsot-rammet baby med mye opphold i lyskasse under sykehusoppholdet. Hviletider og servering matchet ikke tidene som babyen uten forvarsel skulle lånes ut til mamma og mates på kommando. Det e'kke greit å være fødende i dagens samfunn, uten kloke koner rundt til å passe på seg
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 JEg er glad for at første gang jeg fødte at jeg valgte fellesrom. Du får mye mer hjelp og oppfølging der, vil jeg tro. Barselhotell er nok greit for de som har født før, og har et stort behov for å hvile godt før man reiser hjem til mann og barn. Hvis jeg hadde opplevd ammeproblemer, så ville jeg bedt om å slippe hotellet, og heller vært på fellesrom...? Men hvem vet hva som er best. Jeg observerte veldig ammepress på enkelte på mitt fellesrom sist. Det var ikke noe hyggelig å høre på... De som jobbet der snakket til den nye mammaen som om hun var fem år... Ikke hyggelig nei...
mamma :-) Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Huff, føler med deg. Hadde det slik med nummer en jeg også. Ikke noe særlig. Man blir bare mer stresset. Var mer forberedt med nummer to og hadde med smokk, ammskjold,krem og pumpe. Heldigvis kom melken mer som den skulle og nummer to var litt flinkere til å suge.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 Jeg må innrømme at jeg kaldte pasienthotellet på ullevål for hotellet fra helvete da jeg ble overført alt for tidlig til hotellet fra barsel sist. Jeg var alt for medtatt til å ta vare på meg selv og jeg var helt alene. Ikke kom jeg meg opp av sengen på egenhånd og babyen tok ikke puppen de første to ukene, så det var ett ammestyr uten like. Jeg sysn også det var mye mer tungvint å ringe "rom servise" hver gang jeg trengte hjelp istedet for å trekke i snora, som man gjør på barsel. Det var alltid noe som kom iveien for matserveringen og jeg var desperat sulten hele tiden etter fødselen! da jeg i tillegg fikk feber og begynnende brystbetennelse ringte jeg til slutt mamma mitt på natten og fikk henne til å komme tidlig om morgenen for å hente frokost til meg! Babyen fikk gulsott og ble overført tilbake til barsel, men de hadde ikke plass til meg og jeg måtte løpe fra hotellet til barsel til alle døgnets tider for å gi henne mat og trøst. Dette var i november og jeg måtte ta på vinterjakke og alt hver gang! Rommet jeg fikk hadde en sånn rar viftelyd hele tiden og var alt for varmt. Jeg følte igrunn at jeg var på en lugar på danskebåten! Helseskoene mine, og flere klær jeg hadde med til babyen hjemmefra ble også stjålet, så pass på tingene deres! Nei huff, jeg prøvde å få fødeplass på rikshospitalet, men fikk ikke dette og nå har jeg plass på ABC, så jeg håper ihvertfall at jeg får bedre oppfølging denne gangen. I tillegg kan pappaen være med denne gangen så jeg håper inderlid det skal gå bedre. Denne gangen skal jeg ta med min egen ammepute (sofaputene som er på rommene er helt håpløse og glir unna hele tiden). Jeg skal ta med håndpumpe (mer skånsomt enn elektrisk) og jeg skal prøve å ikke stresse så mye med ammingen. Melka kommer som sagt ikke før tredje dag, og da er det en fordel med brystvorter som ikke allerede er blødene og gjør helsikes vondt....
kokosyklus Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Venninnen min var på barselhotellet på Ullevål og hun hadde det utrolig fint. Kunne ikke klage på noe! Tror det er litt forskjellig hva vi forventer når vi kommer inn. Jeg vet at jeg må be om litt ekstra på sykehotellet i forhold til på en vanlig barselavdeling. Og be de holde seg unna puppene mine hvis jeg skal greie å få til ammingen. det vil jeg tro gjelder på en hvilken som helst barselavdeling. Selv håper jeg å komme dit fordi jeg vil klare mest mulig selv. Men godt råd å ta med smokk og brytspumpe. Jeg tenkte faktisk på det i morges, så skal prøve å få ordnet det. Takk fro gode råd, HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå