Gå til innhold

Hvordan er ordforrådet til deres 2-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår blir 2 år denne mnd.. lurer på hvor stort ordforråd en vanlig 2-åring har? Er det vanlig at de setter sammen ord til små setninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra å knappt si noe som helst, til å snakke i setninger ;)

Dattera til kusina mi har snakket i lange setninger fra hun var bare litt over året. Hun har vært (og er!) kjempeflink til å snakke, men var treig med å gå etc.

Frøkna her i huset snakker en god del, men som oftest bare med et enkelt ord. Kan gjerne sitte å peke på skoene mine og si mamma - og mene at skoene er mamma sine. Men sier også ting som stå opp, falt ned, ha på jakke, spise mat...

Mens da frøknas nevø, som er 3 måneder gamlere enn mini, sier vel egentlig ingenting. Sier vel litt sånn mamma og pappa, men for det meste bare babbling.

Skrevet

Ja, det er vel kanskje ikke så uvanlig. Husker ikke helt jeg (det er jo hele 5 mnd siden pjokken ble 2 år :P ) og han var heller ikke særlig tidlig ute språklig. Nå sier han det aller meste, setter sammen ord og kommer på nye ting selv. Han kan feks fortelle at "pappa glemte ha XX med til butikken!" som han sa idag (han trodde pappaen allerede var kjørt, og hadde glemt ham). Synes det er en passe lang setning jeg :) Men vet at mange på hans alder snakker bedre enn ham! Men så er han noen mnd eldre enn jenta di også, og det har skjedd mye nytt på ordforrådfronten de siste mnd. Hva sier jenta di da?

Skrevet

jenta vår ble 2 i forrige uke. og hu har lenge satt sammen ord til lange setninger. så vil da tro det er vanlig. hun kan også mange sanger med riktige ord og melodi.Så utrolig søt når hu synger nattasang til lillebror da:)

Skrevet

Hun snakker ganske bra :) snakker i setninger også ja, og synger sanger. Er 20 mnd..

Skrevet

4-5 ord i setningen.. samme som nå bare fått større ordforråd såklart....:)

Skrevet

Min snakker ganske bra tror jeg, noe hun sier:

- Mamma sitte dolen (stolen) sin nå..!

- mamma og tina ut i vogna i nannå nå..

- dellebordet nå, æsj i bleia...

- Kjøra bilen, bessemor og bessefar nå?

- tante og onken komma nå?

- Pappa på obb (jobb) nå, komma snart?

Ellers kan hun de fleste ord..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...