*Super*Mamman* Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Kan det bety at jeg føder for tidlig? Blir sykmeldt? Eller har det ikke noe å si i det hele tatt??
lykkeliten i magen Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 har du vært gravid før? hvis ikke, så er det jo sinnsykt tidlig å kjenne kynnere... Trodde nesten ikke livmora hadde begynt med det så tidlig en gang? Hvordan kjennes det ut? Er det slik at hu kan kjenne at livmora blir en hard "klomp" helt nederst i magen? Det er ikke strekkingen i leddbånd og magemuskler du kjenner da? Det er kjennes som stikkinger rundt omkring i/på magen? Mener ikke å være spydig på noe vis, men dersom du er førstegangsfødende så tror jeg ikke du merker kynnere før på slutten, mer som falske rier . Men - kommer de regelmessig og de blir sterkere og sterker så ring føden og kom deg av gårde. Lykke til:)
mumitrolletermammantilmille Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Jeg er førstegangs fødende og har hatt masse kynnere siden uke 19. Dette er veldig individuelt. Du kan jo ta det opp med jordmor eller lege, om du er bekymret. Jeg var det i begynnelsen. Har begynt og venne meg til det nå. Er i uke 28.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Hei. Jeg begynte med kynnere i 17-18 uke.Det var vonde og jeg hadde opptil mellomm 50-og 100 hver dag og om natta.Holdt på og bli gal. Venta helt til uke 22 før jeg sa noe til legen om dette,gjett om ho ble sur på meg!!! Mest sannsynelig har de komme pga masse stress. Ble sykmeldt på 100% i 1 mnd før jeg spurte om jeg kunne jobbe igjen(ble gal av og være hjemme) Er i uke 31 nå,fremdeles på aktiv.Jobber 4 t per dag og det holder for meg. Er fremdeles mye plaget. Kynnere er livmoren som øver seg på fødsel.I de fleste tilfeller er det ikke farligt.Men har du mye og i lengere tid kan det provosere livmoren og sette i gang en fødsel. Men,det er normalt..Alle har kynnere,men ikke alle kjenner de. Ta det opp med legen din neste gang eller jordmor. Kan være det er lurt med innvendig Ul så man er sikker på at livmporen er hel. Lykke til:=)
Lille`mor & lillebøll Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Btw,svaret til ad-mann er helt feil. Jeg er førstegangsfødene
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Kynnere er normalt, livmora "trener" hele tiden, og kynnere har du hele svangerskapet. Enkelte ganger mer enn andre. Mange kan kjenne dette i stressede situasjoner, og da kan det være lurt å roe ned. Anbefaler deg å ta en prat med jordmor eller lege dersom du er bekymret. Har du en arbeidssituasjon som gjør at du stresser og kaver mye, så er det sikkert lurt å trappe litt ned. Lykke tiL!
*Super*Mamman* Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2007 Ok. Skal snart på UL, så skal ta det opp med jordmoren da. Er forresten 3.gangsfødende..
polarn & pyrene Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Dette fant jeg om kynnere på nettdoktorn. Kynnere Av Kristine Skaug Karlsen, jordmor Hva er kynnere og hvordan oppleves de for den gravide? Graviditetshormonene bidrar til at livmoren skal forholde seg avslappet i graviditeten, men iblant oppstår det såkalte kynnere eller sammentrekninger i livmoren. Hos den gravide kan kynnere oppleves allerede fra uke 20-21. Tidlige kynnere blir også kalt for "Braxton-Hicks kontraksjoner". Dette er helt normalt. Noen kynnere kan kjennes - andre ikke. Kvinner som har født før, oppfatter kynnerne oftere enn førstegangsfødende. Kynnere kan oppleves som: Ubehagelige, men ikke smertefulle sammentrekninger. At magen eller livmoren forandrer konsistens, den blir hard, stram og synlig avgrenset uten på magen. Menstruasjonssmerter. Uregelmessige, og de gir seg som regel etter en stund. De kan imidlertid også komme regelmessig i et par timer, for så å avta. Det er individuelt hvordan kynnere oppleves. Kynnerne er ufarlige - de ikke har noen påvirkning på mormunnsåpningen. Kynnerne ikke leder til fødsel, men anses å ha en viktig betydning for blodstrømmen til og fra livmoren. Ettersom graviditeten går framover, øker kynneraktiviteten. På slutten av svangerskapet har kynnerne en viktig funksjon. Da skal de bidra til å modne livmorhalsen til fødselen, samtidig som livmoren "tørrtrener" på rier. Livmorhalsen skal bli myk som "lepper", slik at de skal arbeide videre med selve mormunnsåpningen når riene starter. Les mer om når fødselen starter Kynnere kan mot slutten av svangerskapet være plagsomme. Noen ganger gir de kvinnen søvnproblemer, slik at hun føle seg sliten allerede før fødselen. Det at enkelte gravide opplever kynneraktivitet tidlig i svangerskapet, kan føre til usikkerhet og engstelse. Det dreier seg ofte om redsel for å føde for tidlig. Det kan av og til være vanskelig å skille kynnere fra tidlige rier. Dersom den gravide har mistanke om for tidlig riaktivitet, det vil si regelmessige rier som øker i hyppighet og blir kraftigere magesmerter blodtilblandet slim eller blødning er det viktig at hun tar kontakt med lege, jordmor eller fødeavdeling, slik at man snarest får bekreftet om en for tidlig fødsel er på gang eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå