FrøkenKnallkul Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Sambo har to barn fra tidligere, sammen har vi en liten gutt på 4 1/2 mnd. I år er det hans tur til å ha barna i jula, men vi tviler på at det blir noe av det. Moren gjør nemlig krav på barna i alle høytider, oppfører seg som om hun eier dem. I fjor skulle de egentlig være sammen med oss, men da fikk hun "byttet" dem til seg (presset sambo på noe som angikk sommerferien). Vi vet rett og slett ingenting om hva som skjer før sent på kvelden lille julaften. Og kjenner vi henne rett er det lite sannsynlig at ting bedrer seg for å si det sånn. Til nå har vi bare tatt disse tingene som de kommer. Men nå er det en liten en til å ta hensyn til her... I år er han så liten at det ikke betyr noe sånn sett, men jeg tenker litt videre fremover. Har allerede "nektet" mine foreldre å feire jula i år sammen med oss, da vi bor trangt og ikke har plass til så mange. Men det resulterer mest sannsynlig i at vi blir sittende alene vi tre på julaften og juledagene. Føler ikke at vi kan planlegge en dritt, x`en hans styrer hele skuta. Og det får ringvirkninger for min familie også, som gjerne vil være sammen med minstegutten. Jeg ønsker også å ha dem her. Er det urimelig av meg om jeg for fremtiden krever at hans to barn fra tidligere får følge VÅRE planer, om det passer at de feirer sammen med oss, så får de komme, hvis ikke får de være sammen med mamman???? Det er snakk om at min famile bor langt unna og må reise hit/overnatte osv. Krever planlegging mtp flybilletter o.l. Ønsker at det var slik at vi kunne være sikker på annen hver jul, men alt er bare rot og tull. Gjelder også påske, nyttår osv. Er jeg urimelig her?
servitør Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Hvorfor i all verden skulle hun følge dine planer? Skal hun ikke få lage sine egne? Du høres ikke akkurat ut som om du er villig til å inngå noen kompromisser, du heller?
NN 4 Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Hvis det er en løsning dere er fornøyd med kan dere jo avtale at barna skal feire jul hos sin mor hvert år, og hvis de har lyst til å feire hos dere et år må dette avklares før en viss dato. Kanskje dere kan få fast noen dager i romjula.
FrøkenKnallkul Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2007 Hun skal følge våre planer pga at vi planlegger ut fra en samværsavtale som hun og sambo har utarbeidet i fellesskap. Er ikke snakk om at hun skal innrette seg etter oss, men følge en helt normal samværsavtale. Noe hun ikke gjør. Kan gjerne inngå kompromisser, men da bør hun komme med problemstillingen i god tid før julaften, slik at vi kan planlegge litt vi også. Uansett så er det ikke hverken hun eller sambo det hele dreier seg om, men barnas RETT til å få feire jul med begge foreldrene, i dette tilfellet annet hvert år hos hver av dem. Barna vil gjerne følge den fastsatte avtalen. Skjønner du hva jeg mener???
ana baroma Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Far må innkalle dama til et møte på familievernkontoret. Der skal det settes opp en samværsavtale, gjerne så detaljert som mulig. Man skal ikke slutte å leve selv om man har et samværsbarn, og klart det skal kunne planlegges! Synes ikke du virker som vanskelig i det hele tatt, bare ute etter løsninger! Men kanskje forslaget ditt til løsning ikke er det beste på lang sikt? Men far må vise styrke her, si fra at foreldrene må finne løsninger sammen, hvem som skal hva er en ting, men å ikke vite er uholdbart. Ikke minst for ungene! De må jo vite i gooood tid hvem de skal være sammen med og hvor de skal være.
FrøkenKnallkul Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2007 Takk støtte og oppmuntring, trenger det virkelig, denne situasjonen er ikke bare enkel! Når det gjelder samværsavtale så har de vært på familievernkontoret og satt opp avtale sammen. To ganger faktisk. Men hun nekter å skrive under på denne avtalen, og gjør akkurat som hun vil uansett. Siste nytt vedr. jula er at eldstejenta kommer til oss etter eget ønske, mens hun minste skal reise bort sammen med moren... Hun snakker hele tiden om hvor synd det blir i mamma som må feire jul alene, tro hvor hun har hørt det??!!! Det er jo virkelig hyggelig for de to jentene at de ikke får feire jul sammen med hverandre, samt pappa og lillebror. Tror nok det blir til at far kontakter advokat etter nyttår, vi har håpet og trodd at mor med tiden skulle få litt vett inn i skallen, men innser nå at det nok aldri kommer til å skje. Hadde for barnas del håpet å slippe dette, men det er nok siste utvei. Blir det rettsak er det vel ingen tvil om hvem som blir tildelt foreldreretten. Som jeg skrev i et innlegg lenger ned er det mange flere aspekter i denne saken, enn dette med julefeiring.... Skjønner rett og slett ikke at hun tør oppføre seg på denne måten!
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 Hvor gamle er barna da? Utgangspunktet har begge foreldrene rett å holde seg til en samværsavtale, da 2hver jul osv. MEN, noen ganger er det viktig å tenke på hva barna vil og ønsker og er de oppi årene så må de også få et innspill på dette mener jeg. Har selv en far som tidliggere byttet og laget nye planer hele tiden og det er utholdelig i lengden, det forstår jeg. I følge deg sier du at mor bestemmer dette? Hvis det er tilfelle er det viktig at både mor og far i sammsvar spør barna hva de ønsker, MEN sammtidig er jo dette barn.....og barn ombestemmer seg tid til ofte og det får vi ikke gjort noe med heller. Personlig er jeg ikke noe for å tvinge ungene selvom sammværsavtalen sier så..... Kanskje heller viktig for din mann sammen med sin x å snakke med barna å si hvordan det blir når de har bestemt seg, i forhold til din familie og slikt. Vanskelig dette, men alder har en stor betydning her også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå