FrøkenKnallkul Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Sambo har to barn fra tidligere, sammen har vi en liten gutt på 4 1/2 mnd. I år er det hans tur til å ha barna i jula, men vi tviler på at det blir noe av det. Moren gjør nemlig krav på barna i alle høytider, oppfører seg som om hun eier dem. I fjor skulle de egentlig være sammen med oss, men da fikk hun "byttet" dem til seg (presset sambo på noe som angikk sommerferien). Vi vet rett og slett ingenting om hva som skjer før sent på kvelden lille julaften. Og kjenner vi henne rett er det lite sannsynlig at ting bedrer seg for å si det sånn. Til nå har vi bare tatt disse tingene som de kommer. Men nå er det en liten en til å ta hensyn til her... I år er han så liten at det ikke betyr noe sånn sett, men jeg tenker litt videre fremover. Har allerede "nektet" mine foreldre å feire jula i år sammen med oss, da vi bor trangt og ikke har plass til så mange. Men det resulterer mest sannsynlig i at vi blir sittende alene vi tre på julaften og juledagene. Føler ikke at vi kan planlegge en dritt, x`en hans styrer hele skuta. Og det får ringvirkninger for min familie også, som gjerne vil være sammen med minstegutten. Jeg ønsker også å ha dem her. Er det urimelig av meg om jeg for fremtiden krever at hans to barn fra tidligere får følge VÅRE planer, om det passer at de feirer sammen med oss, så får de komme, hvis ikke får de være sammen med mamman???? Det er snakk om at min famile bor langt unna og må reise hit/overnatte osv. Krever planlegging mtp flybilletter o.l. Ønsker at det var slik at vi kunne være sikker på annen hver jul, men alt er bare rot og tull. Gjelder også påske, nyttår osv. Er jeg urimelig her?
Easton Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Hei både ja og nei, men skjønner deg veldig godt. Barna hans fra før kommer jo før dine foreldre, men det må jo gå an å få faste forhold her, det går jo ut over barna, som ikke vet hvor de skal være. Må innrømme at jeg bestandig tar barnas side, mye pga at jeg selv er et særkullsbarn og ikke ville feire med pappa pga hans nye familie. Ville heller være med mamma og hennes. Var bare en gang med pappa, året etter de skilte seg, og da var jeg 10 . nå er jeg 30 og er glad jeg fikk velge selv. Mamma lot meg bestandig velge hva jeg ville selv. Men er det moren eller barna som kanskje ikke vil? Uansett er det feil om moren skal styre alt. Men det er jo ofte en del mødre som skal kontrollere livet til eksen igjennom barna... Skal straffe han, men ender opp med å straffe barna sine istedet.. Håper virkelig det ordner seg for alle dere slik at dere kan ha ei fin jog koselig jul. Masse klemmer fra Meg
Tante_Sofie Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Høytider og ferier er utenom den "vanlige turnusen"...med det mener jeg at det er annet hvert år. Har ingen forståelse for at det ikke er mulig å bli enig...det er kanskje lett for meg å si som ikke har vært oppi samme situasjon... Det viktigste oppi alt dette er jo barna. Om hun får en tøff feiring uten barna, så blir jo det noe hun må takle. Det skal ikke gå utover barna og dere. Lykke til og god jul uansett hva det blir med!! :-))
3 blå Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Du er ikke urimelig. Det bør være annenhvert år, når det gjelder både jul, nyttår og påske, og andre spesielle dager i året. Vi har skrevet under kontrakt på dette, og selv om jeg selvfølgelig skulle ønske lillegutt kunne være hos meg hver jul... Men rettferdighetens pris må svelges av og til. Foreslår at dere kommer dere (eller din sambo og eksen) til familievernkontor og får fagfolk til å hjelpe de med å sette opp en kontrakt som ikke kan brytes. Det skal ikke være slik som dere har det nå iallefall.
FrøkenKnallkul Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2007 Barna vil feire jul sammen med lillebroren sin hos oss, men får dårlig samvittighet siden mamman blir sittende alene (dette er hun veldig flink til å fortelle dem). Så de har nok et svært vanskelig valg. Hadde nok vært mye lettere for dem om de hadde hatt noe fast å forholde seg til... Nå er det ikke familien min jeg først og fremst tenker på, men fellesbarnet vårt, som jeg ønsker skal få oppleve å feire jul sammen med mormor og morfar. Iallefall annen hver jul. Flere gode råd?
FrøkenKnallkul Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2007 De har vært på familieverkontoret og skrevet kontrakt, men hun driter i alle avtaler, gjør som hun selv vil uansett hva det gjelder. For å si det slik, den situasjonen vi er i kommer nok garantert til å vedvare. Med den dama er det lite håp. Det er derfor jeg spør om det er urimelig av meg å kreve at barna hans får innrette seg etter oss, den vanskelige situasjonen tatt i betraktning??
Tante_Sofie Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Det må jo være satt noen følger ved kontraktsbrudd... Ellers er den jo av null verdi! Det er ikke barna som skal innrette seg etter dere. Det er dere som i samråd med moren skal komme frem til og følge felles kontrakt som skal være til det beste for barna! :-))
FrøkenKnallkul Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2007 Er selvfølgelig helt enig med deg - i prinsippet! Disse to barna har det virkelig ikke enkelt. Vi finner oss i det meste for deres skyld, men nå kjenner jeg at grensa snart er nådd... Kommer nok av at det nå er et barn til å ta hensyn til! Huff, det er ikke enkelt dette. Kjenner jeg er spylei hele den dama.
FrøkenKnallkul Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2007 Dytter litt på denne Mase, mase, mase....
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 dere kan sette dere ned. la henne styre skuta. finne dere i at dere sansynligvis ikke kommer til og feire noen jul fremover med barna. eller dere kan ta saken videre. havner den i retten får hun en dom på seg når barna skal være hos dere. følger hun ikke den må dere ta det opp saken igjen. hun kan bli pålagt bøter for vær gang barna ikke er hos dere til avtalt tid. om dere velger og fortsette som nå uten kamp så må dere nesten leve livet deres som om dere ikke har noen "ekstra" barn og bare bli positivt overasket om de dukker opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå