Gå til innhold

Sterilisere meg - skal, skal IKKE?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff for et vanskelig valg dette er :-( venter min nr.5, har 4 med samme pappa, og nå skal jeg om min nye sambo få kjærlighetsbarnet ilag. Men føler liksom at jeg kan ikke få mere enn FEM unger???tenker på reaksjoner til folk, og ungene skal tross alt følges opp alle sammen med både fritidsaktiviteter, skolearbeid etc etc etc. Fornuften min sier derfor at jeg bare skulle latt meg sterilisere meg når jeg i februar skal ha keisersnitt. Prevensjon funker dårlig for meg, men sterilisering er så ENDELIG....og skal jeg sitte med lillegullet på sykehuset og vite at dette kommer jeg ALDRI til å kunne oppleve igjen??

Noen som har tanker/råd å komme med??slik at det blir lettere å finne ut hva jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du er jo ikke særlig gammel, og hvor mange barn du ønsker er jo opp til deg, ikke alle andre.

Jeg hadde nok latt meg vente med den avgjørelsen jeg tror jeg..

Har du diskutert dette med samboeren/mannen din?

Hva mener han om det?

Skrevet

Han sier han er ferdig med å få bran etter denne lillepia komemr til verden. Så jeg hadde jo håpet at han da kunne sterilisere seg. Men han har sykehus-skrekk sier han...og når jeg uansett er "åpen" under keisersnittet, slipper jeg betale regninga på rundt 7000,- det normalt koster for en kvinne å få utført det inngrepet.

Er ung, ja og synes det er et, til tider, uoverkommelig skritt og ta.....

Skrevet

Vil bare si at guri malls så flink du er:) 26 år og 5 unger. Ikke verst:)

Masse lykke til:)

Skrevet

hei!

jeg er bare 2 år yngre enn deg,og jeg hadde aldri sterilisert meg i denne alderen...

selv venter jeg min første nå,så det er jo ikke det samme i det hele tatt,men hadde det ikke vært en ide å sette inn en spiral? det har jeg tenkt på å gjøre...

men 5 unger er jo ganske mye da!

alt i alt er dette opp til deg!

lykke til med avgjørelsen!

klem fra jannemor!

Skrevet

Tusen takk, det var gode ord å få :-) De er nå liksom bare kommet på løpende bånd. Tvillingene først ved prøverør for vi egentlig ikke kunne få på vanlig måte, så kom nr 3 som en kjempe overraskelse. Og da var vi så godt i gang at nr 4 ble en selvfølge. Og synes det er såååå deilig å ha dem tett også, ser for et selkap de har i hverandre

Skrevet

Hei:)

Jeg er 29 og venter nr 7 nå. Jeg vurderte lenge å sterilisere meg etter nr seks. Jeg har fem barn med samme mann, og har fått dette kjærlighetsbarnet med min nye mann. Jeg var veldig usikker, og endte opp med hormonspiral. Det funket ikke så bra. Jeg tåler ikke piller, og syns liksom jeg kunne kjenne den der.. kompliserte greier. Jeg fikk etter en tid lyst på et barn til, og etter noen mnd vurdering tok jeg ut spiralen. Har tatt mange tanker og var en vanskelig avgjørelse. Min mann har tilbudt seg å gjøre det, men jeg syns liksom at da jeg er mamma til seks, og han bare pappa til en, så burde det jo være logisk at jeg ble "klippet".

Nå er jeg gravid altså, og jeg har kjentmye på at det har vært mye fram og tilbake, selv etter at jeg ble gravid. Jeg har endelig (etter 14uker ca) falt til ro og gleder meg mye til babyen skal komme.

Når denne babyen har kommet til verden er jeg ferdig med mitt, jeg skal sterilisere meg, og denne gangen er det en rolig og lykkelig avgjørelse. I forhold til hva andre mener, syns jeg ikke du skal bry deg noe om det. Det er ditt liv, din famlile og din kropp. Jeg har en fantastisk familie, og har like mye tid til mine barn som mange andre har til sine barn som bare har to. Dette handler om hva slags liv dere ønsker å leve, og hvilke prioriteringer dere ønsker å gjøre.

Jeg tenker at en sterilisering skal man være sikker på, det er som du sier så endelig. I samtaler med legen min,sier hun at hun ikke anbefaler å gjøre det sålenge man er usikker. Ang hvem som skal steriliseres, er det også viktig at den som ØNSKER steriliseringen er den som gjør det.

Håper du finner løsningen som er god for deg, og føl deg ikke alene om å ha mange barn, Vi er superheldige:)

-Og beklager rotete svar her, tør ikke helt å lese gjennom, er følelsesladet tema det her:)

Skrevet

Hei!

Jeg syntes IKKE du skal sterilisere deg. La mannen gjøre det. Da kan det reverseres hvis dere vil ha flere barn senere. Ei veninnde av mamma fikk smertelig erfare dette da hun mistet begge barna sine i en bilulykke.

Skrevet

du kan ikke få satt inn spiral bare?

Skrevet

En venn av meg pleier å si: "Er du i tvil, så er du ikke i tvil" hvis du skjønner. Om du ikke er 100% sikker så ikke gjør det.

Skrevet

Det var mange gode svar fra dere, tusen takk!!! Og til deg Mops7, ja vi er kjempe heldige som har så mange gull og ta oss av :-)

Men det er ikke så godt i morshjertet når ens EGEN mamma kommer og sier: men Tone, du vil da vel ikke ha SÆKS onga???????

Nå er alle mine under skolealder, de første begynner til høsten. Så det skal bli spennende å se hvordan det går når alle er begynt på skolen og en skal på foreldremøter, fritidsaktiviteter, leksegjøring etc etc.

Hvordan klarer DERE det mops7???????????

Skrevet

Min søster har 5 barn.Fikk sitt første da hun var 19 og siste når hun var26.Ingen tvillinger for hennes del.

Eldste er nå 13 (blir 14 i januar) og yngste er 6 år.Alle er på skolen.Hun har ikke hatt noe problemer med de.Hun har heller ikke sterilisert seg.

Om du er i tvil,så anbefaler jeg deg om å la vær.Inntil videre iallfall.Det er så endelig å gjøre det liksom.Tenk om du ombestemmer deg,da er det ingenting du kan gjøre.

Kan jo prate med legene om dette.Jeg hadde heller satt inn en spiral for å si det slik.I tilfelle du skulle ombestemme deg.

Skrevet

Er du i tvil -ta for all del ikke sterilisering samtidig med KS !!!!

Husk at du blir følelsesmessig i ubalanse etter ks, og det kan forværre seg hvis du begynner å tenke masse på avgjørelsen din !!

JEg er helt sikker og kommer til å gjøre det samtidig med KS.

La ikke antall unger bestemme ditt valg ! Husk - man kan ha et barn forlite, men man kan ALDRI ha ett for mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...