Gå til innhold

å amme et barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

må være det mest meningsfulle og mest givende vi kvinner gjør.

Ta opp et sultent barn for og legge det tett inntil brystet mitt, studere hver linje i ens ansikt, kjenne den rytmiske pusten og den lille varmende kroppen tett inntil min.

Se det tilfredsstilte ansiktet og den herlige sjarmerende suttingen.

Ha blikkontakt med den lille, se den dypt inn i øynene, studere og observere og se at barnet gjør akkurat det samme med deg.

Når man minst venter det kommer et lite smil, og melken pipler ut munnvikene. Jeg smiler tilbake. Så utrolig herlig og sjarmerende.

Jeg kunne aldri vært foruten dette spesielle båndet ammingen knytter meg og barnet mitt, og den kosen det gir.

Siden det har vært så mye kritikk ang amming i det siste så ville jeg bare poengtere at amming ikke skal være stressende, jeg mener at man skal amme så lenge man kan og har muligheten til dette, men jeg støtter 100% de mødrene som ikke har mulighet til det! Å mate et barn skal være kos, ikke stressende, og kosen er den samme uansett hvor maten kommer fra:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var et nesten klin likt innlegg her for noen dager siden. Skapte veldig debatt, og folk er nok litt lei dette nå. Det beste er kanskje å la amming og ikke amming være en privatsak.

Skrevet

enig med deg HI jeg sa til samboeren min forje dagen at det er utroligt at et bryst kan mette et lite barn...FANTASTISK! og så er de så herlige der de ligger og kikker som du sa med melk i munnviken og smiler......

Skrevet

ojojoj min gutt som tar flaske kan ikke smile med melk i munnviken!

Nå er hele livet som småbarnsmor ødelagt...

Skrevet

Med fare for å sjokkere - jeg får like mye øyekontakt med David når han drikker av flaske som når han får pupp jeg gitt....! Og sannelig kan han få melk i munnvikene av flaska også... Og han ligger like tett inntil meg da... Det er nesten bedre, for da får pappan også opplevd den nærheten det er å gi barnet sitt mat...

Seriøst jenter, er vi ikke ferdig med å surve om dette?

Skrevet

Så det er ikke lov å innrømme at en synes amming er kjedelig, og at det i starten (les de første par månedene)? Skulle jeg liksom ikke ammet gutten min fordi amming ikke skal være stressende og fordi det skal være kos? Eller?

Skrevet

Flaskebarn opplever akkurat den samme nærheten som barn som ammes.. Skjønner ikke hvorfor amming skaper SÅÅÅÅÅ mye mer nærhet enn det å gi flaske... Man kan sitte naken og gi flaske og, så da får i tillegg babyen hud mot hud kontakt.

Så dette med at amming gir så himla mye mer nærhet enn å gi flaske syns jeg er bare tull.... Og i tillegg for pappan oppleve denne nærheten...

Skrevet

Denne debatten begynner å tippe over. Nå er det nesten tabu å amme......og å synes dette er givende! Fan ta asså.

Skrevet

Vi må alle sammen slutte å si noe positivt om amming, slutte å føle et snev av stolthet for at vi får til å amme barnet vårt selvom det var litt strevsomt i starten. Slutte å si noe om at morsmelk er det beste for barnet, at den inneholder antistoffer etc. Slutte å si noe om at det er koselig og godt å amme barnet sitt. For det er så sårende for de som ikke ammer nemlig! Da må de komme med alle motargumenter og nesten få det til å høres ut som det beste er MME. Klart MME er ok det også og at det blir friske fine unger av det også, men det er og blir ERSTATNING for den ekte varen og de som ammer kan godt få lov å være litt kry av det!

Skrevet

Godt skrevet - kunne ikke vært mer enig!

Amming er noe helt spesielt, føler meg priviligert som får til å amme lille gutten min. Jeg føler at det er det aller beste jeg kan gjøre for han på dette stadiet i hans liv.

Men det er helt greit at andre velger (i den grad de faktisk velger det selv) å gi mme til barna sine, de overlever nok disse barna også :)

Amming er jo tross alt en av de mest naturlige tingene her i verden, primitivt og greit!

Skrevet

Jeg synes det er et veldig fint innlegg du har skrevet, og forstår ikke de som lar seg provosere av dette!!!! Selv gir jeg flaske, men følte meg absolutt ikke støtt av den vakre beskrivelsen din av når du ammer barnet ditt!! :) Kan dere ikke ta dette innlegget for det det er, jenter??!!

Skrevet

Kunne godt skrevet det samme som deg HI!

Er jo en helt fantastisk opplevelse som virkelig sprenger hjertet!

Ammet til gutten var 8mnd og nå er det mme som gjelder. Helt supert for oss, men er utrolig ydmyk for at amming var en god opplevelse for oss! Men han er nå bra søt når han koser seg med flaska og:)

Det må så absolutt være lov til å komme med ting fra sitt eget uten at andre skal ta det til seg som om det gjaldt dem og ta det som kritikk.

Skrevet

Et flott innlegg HI.

Det er den følelsen som er grunnen til at jeg har jobbet i 2 mnd for å klare å fullamme begge mine barn..

Ikke pga press, men pga mitt eget ønske...

Men blir litt sprø av alle disse flaskemødrene noen ganger.. sorry altså.. Jeg mener ikke at de som gir flaske uansett grunn er dårlige mødre, men fokuset på det ammepresset har blitt så stort at det begynner å bli motsatt virkning.

De som skal hjelpe deg igang på sykehus og på helsestasjonen er såååååååå livredd for at noen skal føle seg presset at man får ikke den hjelpen man trenger og det gjør nok at mange som hadde klart å amme med et lite push fra hs hadde klart det..

(og da snakker jeg ikke om de som ikke ønsker eller klarer mer, men om de som trenger og ønsker støtte)

Jeg vet hva det vil si å streve og amming er absolutt ikke alltid lett.. Men for en virkelig stor premie det er når man har strevd å får det til...

Jeg trodde det skulle gå lettere andre gangen fordi jeg kunne jo så mye, men nei det gjorde ikke det...

Men i dag er jeg en lykkelig ammende mor til en baby på 4 mnd'er...

Skrevet

Som ei lengre opp her skrev: at dere som ammer skal føle dere priveligert... Det er ikke alle som har det privelegiet... Selv gir jeg flaske og trives med det. For meg var amming bare pes, ikke noe kos i det hele tatt, barnet mitt la ikke på seg, følte det ekkelt når hun sugde på puppen min... Dette er meg, jeg gav ikke opp fordi jeg syntes det var ekkelt, men fordi hun ikke fikk i seg nok næring... Jeg blir slettes ikke provosert av folk som ammer, men det som provoserer meg er dere ammere som mener at man skal amme for en hver pris, koste hva det koste vil.... Og at dere rakker ned på oss flaske mammaer... Jeg føler meg ikke som en noe som helst dårligere mor enn alle dere andre fordi jeg gir flaske. For barnet MITT er erstatning det beste. Og ar dere da skriver i hauger og lass med innlegg om at det å amme er så bra pga ditt og datt som nær kontakt, øyen kontakt ect ect, blir jeg litt irritert over, for vi flaske mammaer opplever AKKURAT den samme nærheten som dere.... Eneste forskjell på mm og mme er at det er litt mer næringstoffer (hos enkelte), og antistoffer i mm enn i mme... Dere har fordelen av det, mens vi flaske mammaer har fordelen av at pappan kan ta mer del i mating og den kosen....

Det er nå det jeg mener!!!!!

Skrevet

nå fikk jeg faktisk litt sjokk, jeg skrev et positivt innlegg om at JEG synes amming er det beste for MEG.

Jeg poengterte at jeg forsto 100% ut de mødrene som ga fra flaske og jeg sa også at all mat er god mat, uansett hvor den kommer fra. Så det var overhode ikke meningen og tråkke noen på tærne.

Beklager!!

Når noen skriver et innlegg om at flaske er best for dem og barnet, så er det ingen som rakker ned, men når noen sier at å amme er det beste, så blir en kastet stein etter!

Som jeg sa i hovedinnlegget, det er det samme hvor maten kommer fra, all mat er god mat.

Mitt barn har vanskeligheter med og ta flaske, så for oss er amming det beste.

HI

Skrevet

Og så har vi det gående...Atter en gang.

What's the point med mm-mme debatter?

Skrevet

Hvis mødre som gir mme har lov å si at dette er rett for dem så må vel vi som ammer også få si at vi syns at dette er flott og at vi er stolte og glade for at vi ammer...

Hva er galt med det?

Skrevet

Jeg syns amming og øyekontakt er oppskrytt! Jeg fullammer, men han ser sjelden inn i øynene mine... Jeg har pumpa meg noen ganger og gitt på flaske, og må si at jeg får mer øyekontakt da!

Skrevet

PS: Da jeg nettopp var blitt gravid og smugtittet på dib, dukket det opp slike debatter en gang i uka. Samme temperatur, samme argumenter. Nesten ordrett. Og jeg husker at jeg tenkte: For en gjeng med skrullinger. Blir man slik etter å ha fått barn?

Så ble jeg mor, og ja - jeg skjønner hva debatten bunner i. Men det må gå an å ta seg litt sammen likevel. Jeg glemmer i hvert fall ikke at

for et utenforstående øye virker det rett og slett latterlig, overspent og unødvendig.

Skrevet

Huff, beklager at jeg var litt krass da jeg svarte ovenfor. Her var amminga pes en god stund, men sønnen min forstod ikke noe av flaske, så det var ikke noe reelt alternativ å ikke amme. Likevel mener jeg at jeg gjorde det rette for oss ved å amme, selv om ammingen ikke var noe kos. Det var bare det jeg mente. Selvfølgelig opplever nok de fleste som ammer at det er herlig å amme, og det er flott for dem som får oppleve det!

Skrevet

Hva er i det hele tatt poenget med å si så mye om det, om både amming og mme? What's the big deal?

Skrevet

Jeg ammer og har gjort det i over fire måneder, men jeg har aldri kost meg veldig med det. Det er helt greit liksom, synes det er like mye kos med flaske. Men holder da på med det da siden jeg er heldig å ha masse melk. Tror det her er ganske individuelt og er et tema som alltid vil få frem masse meninger.

Skrevet

Fin innlegg HI!!

Men seriøst damer, hvordan kan dere reagere på det her innlegget??? Vi er da voksne mennesker som har fått et eller flere barn,noen kan amme, andre ikke. Jeg har ei venninne som ikke kan amme, og vi sitter da virkelig ikke å rakker ned på hverandre.... He he...

Den eneste forskjellen på mm og mme er at barn som får mm kan få et sterkere imunsystem i begynnelsen. og at en mor som gir mme kan drikke et glass vin med langt bedre samvittighet enn jeg som ammer...

Min datter er 10 mnd, og nekter å ta flaske.. Skulle gjerne fått til det.. men jeg er da ingen dårlig mor selv om hun ikke kan ta flaske, og ikke er jeg en bedre mor enn andre fordi at hun får til å die meg....

Men hyggelig er det da at vi kan gi barna våre mat... Syns det er herlig å se når hun spiser noe hun virkelig synes er godt! Som yoghurt feks.. Nei jenter skjerp dere,.... Kos dere med babyen deres!!

Skrevet

pepperkakemøøø

Hvorfor svarer du om du syns debatten er bare tull og du syns vi burde slutte med dette?

du er tydeligvis veldig engasjert selv...

Og det vi er engasjert i det diskuterer vi.. de som ikke ønsker å si noe. Lar være regner jeg med...

Skrevet

Ja, jeg er engasjert, men ikke i debattens problemstilling. Jeg engasjerer meg i å få slutt på hele den skrullete debatten - og da er jo denne tråden et ypperlig sted å legge inn et ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...