Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Synes det er så unødvendig når jeg ser 3-åringer som flyr rundt med smukken hele dagen. Hva er begrunnelsen for å la barnet gjøre dette? Smukken er jo for barn som har et stort sugebehov. Når barnet ikke lenger har behov for å amme/få morsmelkerstatning, har det jo i allefall ikke lenger behov for smukken?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Trenger i alle fall ikke slutte med smokk før man er bleietørr!!! Pottetrening og smokk-slutting burde høre sammen!
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Det er nok litt for å slippe å ta opp den store kampen med avvenningen av smukken vil jeg tro. Men jeg er helt enig med deg at det ikke er nødvendig med smukk for barn på 3år. Det kan jo faktisk skade tennene til barnet. Men tror for mange barn at smukken er mer trøst og trygghet enn for sugebehovet, det blir det i hvert fall etterhvert. Datteren min fikk smukk når hun var 2-3måneder og så ville hun plutselig ikke ha det mer. Etter det har hun ikke fått lov å venne seg til det igjen heller. Når hun var rundt et år ville hun absolutt ha "tutt" stadigvekk. Hun får den kun når hun er syk og trenger litt ekstra trøst, eller når vi f.eks er på et fly eller tog og det er behov for at hun ikke hylgriner. Dette fungerer strålende for oss. Det store trikset mener jeg, er å ikke gjøre babyer for avhenging av smukk.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Ungen min skal ikke få smokk i det hele tatt...Bare unødvendig pes.. Jeg fikk ikke og det gikk strålende..Min bror dermed...
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Det kan du si nå. Men hvis du får en unge som skriker i et sett hver natt den første måneden og er kun fornøyd når den får pupp, så er smukken et herlig hjelpemiddel. Noen barn har et ekstremt stort sugebehov.
LeNoAnMa Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Syns det bare ser teit ut jeg, når barn som kan snakke bruker smokk. Du skjønner ikke hva de sier, men ikke for at de prater dårlig, men for smokken sin skyld. Passer seg ikke... Ungen min bruker kun smokk i senga, og hvis han er syk, det har han gjort siden han var 1 år, han er 15 mnd nå. Og det går veldig fint. Gir han den til nød for å unslippe en pinlig situasjon, men VELDIG sjeldent. Han bruker heller ikke tåteflaske. Syns det også ser litt teit du jeg, "store" barn som drikker av tåteflaske...
nemi.marselia Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 jenta mi e 19mnd å bruka den kun når ho søv eller har slått sæ eller e syk. orka ikkje stresse m å fjerne sutta, spesielt når baby nr 2 snart kommer å då vil sekkert ho ha sutt når babyen har d
mamma til twins Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Når barnet er blitt 3 år gammelt bør man kutte smokk, vogn og bleie (dersom barnet er modent for bleiestopp da).
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #9 Skrevet 9. desember 2007 Min slutta med sutten da han var 7 mnd på dagen. Var syk en uke og så har vi bare gjemt den etter det. Bruker den kun på natta og dersom vi har besøk av noen som bruker smokk for å unngå stjeling som min gutt driver med. Syntes det passet bra så hvertfall ikke det betyr noe for tannstillinga til gutten senere.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #10 Skrevet 9. desember 2007 MAX 2 år. Syns det ser hent grusomt ut med unger som snakker og springer og så skal foreldrene liksom la de være "lillebabyen"... Nei, kutt ut smukken i gor tid før to års dagen!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #11 Skrevet 10. desember 2007 Mine barn bruker ikke smokk. Det der med smokk er et unaturlig behov og problem man skaper selv spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #12 Skrevet 10. desember 2007 Det er veldig lett å si at man ikke vil at sitt barn skal bruke smokk. Sugebehovet er så individuelt, og da min datter lå på nyfødtavdelingen da hun var syk rett etter fødsel, så fikk hun smokk av sykepleierne der. Som ei skreiv over her, hvis ungen har et enormt sugebehov, og puppen er sår, så ville valget vært veldig enkelt for meg i alle fall. Og at det skader tannstillingen er vel ikke alle tannleger enige i så vidt jeg vet. Jeg synes det ser værre ut med barn som suger på tommelen til de begynner på skolen, da kan man snakke om skader på tannstilling, og vanskelig avvenning. Noen barn vil ikke ha smokk, mens andre vil. Vår datter brukte smokk til hun var nesten 3 år( bare om natta og hvis hun var syk osv), men hun ga smokken til julenissen. Spurte aldri etter den siden.
Smånetta 14.mai Skrevet 10. desember 2007 #13 Skrevet 10. desember 2007 Til det ikke er pent (smukt) lenger?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 jeg ammet til jenta mi var 10 mnd gammel.hu fikk smokk til hu var 1 år og 4 mnd.og da sluttet jeg med å gi flaske også.det gikk kjempe greit. kommer til å kjøre samme løp med neste mann.blir for gammelt å gå med smukk da man er 2,5 syns jeg
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #15 Skrevet 12. desember 2007 Min første brukte ikke smukk, men andremann bruker. Han bruker den bare når han skal sove i barnehagen, men hjemme kan han klare å finne den selv. Vi sier til han at han må ta den ut når han skal prate og det gjør han. Legger den også fint fra seg før vi går ut ytterdøren. Vi håper å venne han av til ca 2 års dagen. Vi skal på ferie rett før og synes det er greit at han har den på flyet etc.
Slalotte Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 Jeg brukte aldri smokk, fordi jeg ikke ville ha det.. Men min bror hadde veeeldig vanskeligheter med å gi opp den.. Han sluttet med smokk da han var rundt 4 år! Og etter det så fant han trøsten i tommelen i stede.. suttet på tommelen til han var rundt 12-13 år.. og tommelen hans er helt flat på grunn av dette.. Jeg har ingen barn, men er gravid med min første og 8 dager igjen men jeg kommer til å sette grensa på 2 år..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå