Gå til innhold

Noen her som bruker fragmin???

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg tar fragminsprøyter og har hele tiden presset ut lufta av sprøytene før jeg har satt dem. Har ikke fått til det på noen og ble litt frustrert. Leste vedlegget igjen og der står det at men IKKE skal presse ut lufta før man tar injeksjonen..... Stemmer dette?

Jeg har nemlig hørt at det er viktig å få ut alle bobler av sprøyten før man setter den, for dersom man treffer blodåren og man får en luftboble i den kan man dø....

Hva gjør dere andre som tar disse sprøytene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er sykepleier og setter mange fragminsprøyter på pasienter daglig. Det stemmer at du ikke skal presse ut lufta av disse sprøytene. Det du gjør er at du holder sprøyta slik (og evt knipser litt på den) at lufta kommer i den enden stempelet er. Når du da setter sprøyta sørger lufta for at du får i deg hele medikamentdosen. Hvis du tar ut lufta først vil det sitte igjen en del i spissen.

Hvis man skal sette sprøyter intravenøst er det viktig å presse ut lufta først, nettopp fordi det kan være farlig å få luft i blodomløpet. Men det skal faktisk en relativt stor boble til for at det skal være farlig, den mengden som er i fragminsprøytene er ikke nok. Og fragmin setter man ikke intravenøst, men rett under huden!

Skrevet

Hei; Jeg er også sykepleier og setter selv sprøyter med Fragmin på meg selv daglig. Det er riktig som 1. innsender skriver at man skal knipse luftboblen mot stempelet slik at all medisinen kommer inn der den skal. Lykke til; og husk å variere stikkesteder; du har sikkert erfart at du blir lettere blå der du har satt sprøytene.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Da har jeg nok ikke fått i meg alt så langt, men nå skal det bli endringer på dette :-)

Skrevet

Hmm...lurer på hva fragmin er og hvorfor man tar dette?

Skrevet

Fragmin er et medikament for å forhindre blodpropp. Du tar det enten fordi du har hatt blodpropp, eller fordi du har risikofaktorer for dette.

Skrevet

Ok. Takk for opplysningen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...