IdaJacobine Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Åååh, nå er jeg sur! Har akkurat brukt over 3000 kr på klær fra nøstebarn, blant annet noen hvite ullsokker. Disse er kun vasket noen få ganger (veeeldig forsiktig) men har alt begynt å tove seg og krympe. Sendte en mail til Nøstebarn og spurte om jeg kunne reklamere, men fikk beskjed om at det gikk ikke. Klær fra nøstebarn skal kun vaskes for hånd (noe jeg har gjort), med spesialsåpe (noe jeg har gjort), med jevn og lav temperatur (noe jeg har gjort), man kan ikke gni på klærne for å få bort flekker og de skal ikke vaskes så ofte. Det er vel på de to siste punktene jeg har bomma... Men herregud, man kan da ikke ha barneklær som ikke tåler å bli vasket???? Jeg synes ikke det er noe OK å sende barnet mitt i barnehagen med flekkete klær. Resten av tøyet har forresten mista fasongen for lenge siden. Kjempesmarte meg som gikk på Nøstebarn-jippoen....
It's all about me Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Jeg fatter ikke at noen betaler så utrolig mye for klær som ikke tåler noe som helst. Klær til små barn bør overleve å bli vaksket. Det er jo en kjent sak at det kan forekomme at de søler noe.... ) Så skjønner at du er skuffet.
strekkmerketrollet Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 hm... jeg har litt klær fra nøstebarn til jentene mine.. disse har jeg vasket på ullvask i maskin med milo... å de er like fine! Nå har ikke jeg disse ullsokkene du snakker om, men ullfleeze dresser, ull bukser o.l synes det er rart av nøstebarn å ikke la deg reklamere, for de bør jo tåle såpass.. det gjør jo klærne jeg har kjøpt!
Stratos med 3 barn Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Værste jeg har hørt! Er velsignet med en strikkeglad mor, så jeg har aldri kikke på disse poppis klærne.... Mine mors hjemmestrikka hiver jeg derimot i maskinen på ullprogram og det går så fin atte. Lurer litt på hva ullplaggene til nøstebarn er laget av da?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Vi har MASSE klær derifra og det er de best brukte pengene tror jeg :-) Når det gjelder at sokkene blir tovet så står det jo at de krymper om barnet svetter osv slik at det har du vel tatt i betraktning når du kjøpte de?? Ved å kjøpe større str. Det har iallefall vi gjort.. Og det samme skjer med strømpebukse bena når snuppa svetter. Vi vasker også med såpe derifra og gnir bort flekker. Snuppa har refluks og kaster opp endel, og selv det har alle plaggene tålt! Og her er det snakk om at vi har vasket pysjen hver dag i perioder. Og ikke noe av tøyet har mistet fasongen, men vi tørker tøyet ved å legge det i riktig fasong på handklær. Om du drypptørker det skjønner jeg at tøyet har ødelagt fasongen.. Synd du føler at du har kastet bort mye penger da!
OsloMor Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Synes de kunne informert meg om viktigheten av å ha slike lavendel-poser mot møll, klærne er ikke tilsatt møllgift noe som jo er bra. MEN, da Store-snuppa sluttet med bleier så sluttet hun med bodyer, inkludert én Nøstebarn-body. Dette skjedde i våres når tempraturen begynte å øke, denne bodyen ble liggende glemt på bunnen av skittentøyskurven. Og jammen har det ikke vært møll der og spist mange små hull i bodyen, grrrrrrrrrrr. (skjønner ikke helt hvor de er blitt av og hvordan de dukket opp nederst der, har iallefall vasket trekket på 60 grader + forvask) Er ellers relativt fornøyd og vasker de på 30 grader i vaskemaskinen med spesialsåpe, flekker på ull er nesten umulig å få av, så mine har noe lyst ull-tøy med litt flekker på. Bruker det underst jeg, så det ikke ser sluskete ut. Men synes absolutt at de burde møte deg som kunde på en helt annen måte, men de tjener vel så bra nå at de synes de kan gi F. i god kundebehandling.
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Ullplaggene på nøstebarn er laget av natur ull.De fleste hjemme strikka klær er strikka i ull som er behandla. Natur ullen ivaretar endel egenkaper i ullen som forvinner bort ved ulike behandlinger.. Det sier seg jo selv folkens at ull spm du kan putte i tørketrommelen må være laga av noe humbug..... Jeg har selv brukt nøstebarn i 5 år.. er førnøyd med det meste..Men har noen plagg jeg ikke har vært fornøyd med pga fasongen....De har jeg fått reklamere på uten problem..... Så stratos... Ullplaggene til nøstebarn er laga av ekte ull...ikke verre enn det..
Den lille prinsesse Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Det er jo ubehandlet ull og det tåler selvsagt mindre. Derfor skal man helst bare lufte dem, og vaske svært svært sjeldent. Håndvask i max 30 grader med spesial ullsåpe (IKKE milo), de har også flekkfjerningsåpe for ull hos nøstebarn. Den tar bæsjeflekker og alt! Vi har mange ullbodyer derfra, har bare vasket dem 2 ganger holder å lufte dem. De er også de eneste ullbodyene som har holdt fasongen!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Grunnen til at ulla fra nøstebarn ikke skal i vaskemaskinen er at det er ubehandlet ull, og de naturlige stoffene som er i ulla blir ødelagt da. Og det samme om man bruker milo el.l. Garn man strikker med som kan vaskes i maskin er behandlet og derfor tåler den det. Men da er egenskapene som er i nøstebarn klær borte. Ulla fra nøstebarn renser seg selv ved at lanolinen som naturlig er i ulla reagerer med tiss og annet søl og blir til såpe. Derfor skal man helst lufte tøyet og vaske det så lite som mulig. Og når man da vasker det så skal det gjøres med spesialsåpe og for hånd og ikke drypptørke.
Stratos med 3 barn Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Nei, tørketrommel kan man ikke bruke på min mors ullplagg i hvertfall! Aldri hørt om....., hvis man ikke vil ha krympet det fra voksen til barn... Tror forøvrig jeg for min del klarer meg med min mors ull (ekte eller ikke - jeg aner ikke), høres jo langt enklere ut enn denne ullen her
Den lille prinsesse Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 Man får jo med lapp med informasjon om hvordan man skal behandle ulla. Der står det om mll og vasking!
OsloMor Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Den lappen har ikke jeg fått noen gang, og jeg har handlet der over flere år nå.... Intet ord om møll er nevnt for meg, så det fikk jeg vite da jeg var oppe og snakket med de!! Lavendelposer er innkjøpt iallefall.....
My little girl_ Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Herregud, klærne derfra hørtes veldig lettvint ut gitt.. jeg har iallefall ikke tid til å stå å vaske klær for hånd hele tiden. Hvis ikke barna kan svette engang for da krymper det?
OsloMor Skrevet 8. desember 2007 #14 Skrevet 8. desember 2007 Du kan fint ta de i vaskemaskinen på ullprogram 30 grader, så lenge du bruker spesialsåpe. Det eneste de anbefaler da, er å ta en lanolinkur på de innimellom, og det er jo ikke noe pes da!
IdaJacobine Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 8. desember 2007 Ja, lettvinte er klærne deres i allefall ikke! Håndvaskes med spesialsåpe, tørkes flate på håndklær... Akkurat det jeg har lyst til å bruke kveldene mine på. Dessuten har jeg lest et annet sted at lanolin er allergifremkallende og at behandlet ull absorberer væske bedre. Kunn behandlet ull fra nå av! Er mye mer fornøyd med ulltøyet fra TROLL!
blond Skrevet 8. desember 2007 #16 Skrevet 8. desember 2007 Da får du kjøpe flekkfjerneren til ull. Neste gang du kjøper klær bør du undersøke hvordan de skal behandles før du kjøper.
M@mm@ til mine barn Skrevet 8. desember 2007 #17 Skrevet 8. desember 2007 Hvilken butikk var det da ? I Bergen ?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. desember 2007 #18 Skrevet 8. desember 2007 Kanskje greit å se på hva du kjøper om du ikke visste disse tingene på forhånd?? Om jeg bruker 3000kroner på klær har jeg iallefall lest og sett på hva jeg kjøper.. Tar ikke akkurat lange tiden å vaske tøyet for hånd, så jeg har god tid resten av kvelden på tross av at jeg håndvasker klærne fra nøstebarn.
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #19 Skrevet 8. desember 2007 Det er hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper noe fra nøstebarn heller. Greit at ulla er bedre enn den som er behandlet - men klær blir grisete og får flekker. Det nytter ikke å si at man kun trenger 2 bodyer, fordi de "renser" seg selv. Sikkert greit i teorien, men fungerer ikke i praksis. Barneklær skal kunne vaskes etter min mening.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. desember 2007 #20 Skrevet 8. desember 2007 Min 2 åring bruker nesten bare nøstebarn og det fungerer veldig fint i praksis!! Ingen flekker el.l og vasker det sjelden. Og nei, hun er en helt vanlig aktiv jente som leker masse både hjemme og i bhg :-)
Mrs. Bouquet Skrevet 8. desember 2007 #21 Skrevet 8. desember 2007 Syns de høres utrolig lettvint ut jeg, de skal jo ikke vaskes (omtrent). Jeg er heller ikke fornøyd med nøstebarn-klærne. Syns de ble stikkete etter første vask. (vasking for hånd med deres spesialsåpe for ull/silke). Kan ikke si jeg er spesielt glad i klær med lanolin heller, det stinker jo sau. Ullklær mot huden er vel noe jeg ikke er spesielt glad i uansett, alt klør!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå