Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang seperasjon og stønader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal levere seperasjons papirene på mandag, og lurte da på å gå på nav etterpå for å søke om OS. Men må de ha en bekreftelse på at vi er separert? Holder det med en bekreftelse på at jeg har levert dem inn? Eller må de ha brevet om bevilgning om seperasjon? Jeg har vær avhengig av mannens inntekt, og nå når vi går hver vår vei, så sliter jeg litt økonomisk....

Kommer det i såfall i orden før jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må ha papiret fra fylkesmannen. Det kommer fort om du ber om det.

Og nei du får ikke penger til jul. Er du heldig får du i januar (om saken blir behandlet inn i desember) ellers blir det februar.

Så da er det vel krisehjelp fra sosialkontoret som er nærmeste utveg. Selv lånte jeg penger i banken, fordi jeg trengte møbler og div.

Skrevet

For å søke på OS må du ha bekreftelsen tilbake fra fylkesmannen. Søknadsskjemaet skrev vi under på samtale med en prest i forbindelse med samvær. Han sendte papirene videre. Før juletider (separerte meg på samme tid i fjor) er det større pågang enn ellers i året. Ergo kan det være noe lenger ventetid. Vi fikk papirene retunert etter ca. 14 dager.

For å få overgangsstønad må du ha en boligadresse som viser at dere har separate adresser. Har du barnehagebarn kan du søke om rett til barnetilsyn (ca. 1500 i mnd.) samt bostøtte (ca. 2000) i mnd.

Man får ikke så mye gratis av nav. Finn ut alt du har krav på.

Og lykke til!

Skrevet

Jeg bor hos mamma nå, og jeg føler jo at jeg må betale litt for meg.

Men hva skjer da om jeg går på sosialkontoret....?

Må jeg kvitte meg med bilen? Den er jeg avhengig av for å kunne levere ungene i barnehagen.

For en dritt situasjon altså....

Skrevet

Problemet er jo at jeg har ikke 5 øre nå til jul.....har ikke så jeg får kjøpt julegaver til ungene en gang... :(

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med krisehjelp, men de vil nok si at du må selge bilen.

Skrevet

Det går så bra så. De vil jo få gaver fra alle andre. Og dersom du nå er lykkelig så vil det gagne ungene senere.

Skrevet

Da får jeg bare sitte uten penger... For da ender det opp med at jeg må ta ungene ut av barnehagen, for jeg får ikke levert dem da. De går i barnehage her som vi bodde, og jeg reiste nesten 1.5 mil unna til mamma...

Skrevet

Jeg er ikke lykkelig.....det var nemlig ikke dette her jeg ville... Jeg har hjemlengsel, savner mannen min, han er min store kjærlighet, jeg trives ikke hos mamma.... Jeg er bare trist og lei og griner mye....

Skrevet

Forferdelig situasjon,men det vil bli bedre. Bare stå på for å få fortgang i ting - og er det ingen annen utvei kan du oppsøke sosialkontoret.

Ikke vær redd for å be om hjelp. Spør barnefar om ditt navn kan stå på gaven fra han. Ha is i magen og hold ut. Føler med deg.

Skrevet

Får vel egentlig bare ringe nav på mandag å høre om de kan hjelpe meg... Har ikke til barnehage regninga heller... Får den lille lønna mi fra kommunen nå den 12 des, men den er på 4000, holder ikke til barnehagen en gang....

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre....

Skrevet

De fleste lar deg få utsette regninger.

Du bør snarest prøve å jobbe mer, og vurdere om du skal bruke perioden med os til å ta litt mer utdanning, det er en gylden mulighet som du aldri får maken til. Studere med lønn.

Skrevet

Men du skal jo ha bidrag fra barnefar da.

Skrevet

uff dette er aldir noe greit. hvis det er noe dutrenger så var det noen i går her inne som ønsket mail fra folk som trengte ting nå til jul. tror det var tillab.

da får du kanje hjelp med noe papir mølla går som den går uansettt tregt når man trenger fortgang i systemet. godt du kan bo hos mamman din da, selv om det ikke er ønskelig. så er det jo en slaks hjelp. til du kommer deg på beina og klarer det selv etterhvert.

ønsker deg all lykke til videre, og håper det ordner seg for deg dine.

this to shall pas. ( ja da, jeg kan ikke skrive engelsk men )

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Men likevel på en måte... komplisert..... Dro frivillig, men likevel ikke

Skrevet

Jeg blei sykemeldt ut mnd pga alt dette. Har litt med noen jeg kan møte på jobben min, som jeg ikke vil møte for å si det sånn......

Skrevet

Men jeg har desverre ikke krav på sykepenger, for jeg var bare vikar....

Skrevet

bare send meg en mail du:)

Og joda, du HAR krav på sykepenger selv om du har vært vikar, det er bare noen kriterier som må oppfylles.

Kan hjelpe til med sånt også dersom du vil.

Treffes på [email protected], bare si fra.

Julegaver til småttisene kan også fikses!

Skrevet

Du ahr krav på sykepenger selv om du kun er vikar. Du får da et gjennomsnitt av vdet du har tjent i sykepenger (fogrutsatt at du fyller de andre kriteriene)

NAV må ha papirene fra fylkesmannen med meklingsattesten for at du ska få OS, og du må ha en separat adresse. Du får nok ikke penger før jul fordi NAV sitt regnskaåp stenger ca 1 uke før jul, og dermed blir systemene stengt for utbetaling.

Du kan søke krisehjelp hos sosialkontoret. Da får du penger med en gang. de vil ikke kreve at dus elger bilen i og med at dette sannsyneligvis kun er hjelp i en veldig kort periode!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...