Gå til innhold

Dere med TOTAL RUPTUR (svar gjerne dere med grad 3 også)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor fikk dere det?

Har hørt at grunnen gjerne er stor baby eller tang/sugekopp osv..

Jeg hadde en "normal" fødsel og fikk en baby på 3300g

Skrek til JM om at hu måtte klippe men hu sa at det ikke trengtes-

endte alikevel i total ruptur=(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor baby, 4040 gr, og jeg er ganske liten (158cm), og lillegutt ble tatt ut med fundustrykk. Fikk forresten grad 3B

Skrevet

Stor baby, 4880, som satt fast med skuldrene, legen måtte inn med hendene sine og dra ut...

Skrevet

Stor baby men hånden langs hodet, 4800 gram. Total ruptur med påfølgende operasjon.

Skrevet

Tror hvor mye du revner også har noe med hvor mye jordmødrene hjelper til. Babyen min ble tatt med tang, men jeg revnet ikke. Men ble klipt litt da.

Skrevet

Jeg fikk ikke det, men har "lært" at det ikke i alle tilfeller er størrelsen på babyen som er grunnen til ruptur. 3300 gram er jo ikke så stort. Jeg fødte en 60 gram tyngre gutt, og ble klippet og revna ikke.

Skrevet

tror det har mere med hvor fort det gaar enn hvor stor ungen er. Min kar hadde stort hode og armen ut ogsaa, men revna ikke og ble ikke klipt. jordmor sa det var for at han kom ut saa sakte og ble dyttet inn igjen saa mange ganger at jeg ble saa strekt i skinnet der nede. er utrolig glad for det naa...men der og da ville jeg helst ha han ut. ;) 6 gangen han ble dyttet inn igjen begynte jeg nesten aa graate. :s

Skrevet

Jeg tror også det har mye å si hvor mye jordmødrene hjelper til og hvor lenge babyen får stå å tøye. Fikk gutt på fire kilo, er liten selv og ikke en skramme.

Skrevet

4 kilos baby, normal fødsel, jordmor hjalp til med tøying, det gikk sakte, men endte likevel opp med totalruptur. Så det er IKKE sant at det alltid handler om hvor fort/sakte det går! Noen har tøylig vev og andre har ikke det. Jeg skal ALDRI MER føde vaginalt!!

Skrevet

Jeg revnet (grad 3B) fordi jeg var helt utslitt og fikk ikke ut lillegutt uten hjelp av tang. Fikk fortalt etterpå at jeg revnet fordi jeg fikk en ri akkurat da legen skulle fjerne den siste tang-skjea. Hadde ikke den rien kommet akkurat da hadde alt sannsynligvis gått helt fint selvom lillegutt veide 3950 gram.

Skrevet

Fjerne tangskjea? Hvordan er det mulig? På meg så festet de tanga i løpet av max 2 sekunder, og så kom hun ut på neste rie. De fjernet jo ikke tangen før ungen var helt ute. HUn kom også med armen samtidig, og revnet ingenting. Men ble som sagt klipt litt.

Skrevet

Totalruptur her...

Ikke stor unge i det hele tatt. Men kan vel si en styrtfødsel, med en stjernekikker. Det var = totalruptur her. Min teori hvertfall.

Skrevet

De brukte tangen til å dra lillegutt ned i bekkenet, så fjernet de tanga slik at jeg presset han ut ved egen hjelp. Har lurt på mye rart ved den fødselen, men nå fikk du meg jammen til å lure på enda en ting :-) Hvorfor i alle dager kunne de ikke dratt han helt ut med en gang??? Jordmor sa jo at det hadde vært god plass til å presse han ut uten å revne. Da burde det jo vært plass til tanga også......?? Lurer bare med og mer på alt som skjedde jeg altså! Men gjort er gjort!!!

Skrevet

Jeg fødte en svær gutt... 4960g.. fødselen var dramatisk.. og endte opp med sugekopp.. først så røyk sugekoppen.. men ungen kom ut te slutt. var også ei dame så sto å pressa oppå magen min!

Jeg revna ingenting.. klippa bare bittelitt..

Men jeg har tro på at grunnen til jeg ikke revna var pga gode leger, jeg brukte også bringebærkapsler mens jeg var gravid.. pluss at jeg var kjempeflink til å smøre mellomkjøttet med weleda fødselsforbredende olje når jeg gikk gravid!

Skrevet

jeg hadde ikke særlig stor unge (2460 g og 51 cm) men ble tatt med lege som dro med sugekopp, jeg som presset og jordmor som presset på magen, så fikk ikke akkurat tid til å tøyes... ble klipt opp og revnet grad 3 i tillegg...

Skrevet

Jeg revnet ikke og babyen min var 4130 gram, tror det har mye med jordmors ekspertise å gjøre, at hun holder igjen hodet litt osv...

Skrevet

Ja, gjort er gjort, men synes det hørtes rart ut at du tok ut tanga slik at du måtte presse han ut selv.

Skrevet

Grad 3b her.. hadde en vanlig, langtrukket førstegangs fødsel, vesla var 3.800 g. Er faktisk ikke helt sikker på hvorfor jeg revnet, ble aldri forklart noenting, og det står ingenting i journalen om årsak. Antar det er fordi jeg trykket ut babyen veldig fort på slutten, og at jordmor ikke støttet godt nok akkurat da. Jeg var pisslei og ville bare ha ut ungen :) og brukte de siste kreftene på å bare skvise til.

Pga rupturen fikk jeg keisersnitt med barn nr to - det var saker det :)

Skrevet

Med første hadde jeg grad3, så den var ikke total. Vet ikke hvorfor, kanskje fordi jeg hadde en styrtfødsel med ham? Han varden minste av mine tremed sine 3900g og 35 cm om hode. Har revnet litt med de to andre også, men mye mindre da og siste var en stor gutt på nesten 4,5 kg som kom med armen inntil hode. Så det trenger ikke bli like ille neste gang :-)

Skrevet

Jeg tror det har mye med hvor fort det går. Jeg er høy (1.80) fikk normal størrelse gutt på 3300g, som skulle ha godt kjempe fint, men han kom stjernekikkert og veldig veldig fort og da får ikke vevet noe tid til å strekkes. Revnet grad 3 og ble klippet.

Skrevet

Matta kom som stjernekikker. Hun satt fast, så jeg ble klippet mye, pluss vakuum, der snoren røyk flere ganger. Legen sto med spenntak i sengen. Tror det var derfor jeg revnet så masse masse. Rett på operasjon etterpå.

Var flink til å smøre meg under svangerskapet..... men det hjalp ikke

Skrevet

Jenta her ble forløst med tang etter 3 dager med rier, og det var lege sin feil at jeg ble ikke klippet .Ble fortalt av jm før fødselen og andre fagfolk etter fødsel at man skal alltid klippe ved tangforløsning, men det gjorde de ikke med meg. Og det var feil. Jenta var 3830 g, ikke spesielt stor, men jeg fikk da total ruptur grad 3 b.

Skrevet

Hadde nok mye med at en ung og ganske fersk jordmor ikke holdt igjen her ihvertfall. Hun sa "trykk alt du kan nå", og det gjorde jeg - og ut kom ungen på ÉN ri!! "Oi, du var sterk", sa jordmora.. hehe. Akkurat der var jeg lettet over at fødselen gikk så fort og greit, men i etterkant var det utrolig mye vondt. Fikk sub-totalruptur med påfølgende operasjon. Gruer meg til å føde vaginalt igjen, siden det gikk så fort første gangen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...