Heiaar har blitt 2-barnsmor Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Jeg har hørt at spebarn skal gråte litt for å trene opp lungene. Er dette en gammel myte eller stemmer det? Jeg har en datter på 9 dager som aldri gråter - kommer med små knyst, men det blir liksom aldri ordentlig gråting av det. Hun var innlagt på nyfødt-avdeling i en uke pga en tøff start på livet (hun ble sjekket med masse prøver og alle er fine), ble sonde-matet de første dagene og brukte litt tid på å ta puppen. Jeg merker jeg er litt opphengt i klokka - ca hver 4. time får hun mat noe de var veldig oppsatt på på sykehuset. Hun våkner da lett og gaper og leter etter puppen. Bør jeg vente å se om hun begynner å gråte? - for at hun skal trene lungene eller gi henne mat når jeg merker hun begynner å bli sulten? Takknemlig for synspunkter. :-)
cathrine&emma Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 hei! hadde jeg vært deg så hadde jeg bare gitt ho mat når ho våknet, om ho våknet etter hver 4 time, og er lys våkne og klarer å drikke nok og ikke har noe problemer så vill jeg bare latt ho holde på sånn, men seff du kan jo alltid prøve en gang å la ho ligge etter ho har våknet får å se om ho begynner å griner.. men vist du er usikker så kan du bare høre med helse søster da...
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Heldigvis er det bare en myte det med at barn trenger å gråte. Sønnen min gråt nesten aldri da han var liten bebis, men jeg kan love deg at jeg har en ti måneder gammel baby i huset med kraftige lunger for det. Jeg vil gjette på at de var nøye med klokka på sykehuset for å være sikre på at jenta di fikk nok mat og ikke for sjeldent (de er vel ikke akkuratt overbemannet på sykehusene). Hjemme kan du gi bryst når jenta gir tegn til å være sulten, og det gjør de lenge før de begynner å skrike! Smatting og virring med hode er tidlige tegn på sult, og da kan du gi bryst med god samvittighet, det gjorde i hvertfall jeg da jeg etterhvert forstod at det slett ikke er slik at barn trenger å gråte for å være sultne
Heiaar har blitt 2-barnsmor Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2007 Takk for svar :-) Barn er jo forskjellige og ikke alle gir vel høylytt beskjed når de vil ha mat. Da fortsetter vi som vi har gjort hittil. Syns liksom det var litt fælt å skulle se hvor lang tid det tar før hun begynner å gråte før jeg gjør noe., Og, som du sier kaklehøna, lungekapasitet får de uansett :-)
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Lillegutt (nå 2,5mnd) gråt heller ikke så mye de første ukene. Bare nyt det. Det kommer tidsnok! En annen ting er at hvis barnet ikke mates før det begynner å gråte har det som regel gått så lang tid at barnet kan være over-sulten og det vil ta lengre tid før det roer seg og blir ordentlig mett. Jeg gir hver 3.time stort sett, og har gjort det hele tiden. Hvis han sover så vekker jeg han. På natta lar jeg han sove til han "våkner", men venter ikke så lenge at han hylskriker. Jeg våkner av at han er urolig og grynter og da er det på tide med mat.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Lungene er ferdig utviklet,så det er bare tull at de skal "trene" lungene med å skrike!
Heiaar har blitt 2-barnsmor Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2007 Godt å få flere tilbakemeldinger - hvertfall når alle sier det samme :-) Da skal jeg begynne å nyte det og ikke tenke så mye på at hun ikke gråter. Var modern som begynte med dette med at lungene måtte få trent seg opp. Har en sønn fra før, men han er 6 1/2 år. Man glemmer jo så fort :-)
Lykkelig 3 barnsmor Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Heisan Det med lungene er bare en myte, lungene er ferdigutviklet når babyen er født. Jeg har den 3 babyen min nå, ingen av mine barn har grått når de har våknet eller spesielt ellers, tilby mat så vil barnet regulere det selv. lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå