Bella Swan Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Ser noen reagerer kraftig på at barnehagen tar barna med i kirken, eller at barnehagene snakker om julen med et kristeligt innspill. I vår barnehage har vi eks: krybbe. Ser ikke problemet enten barna er døpt eller ikke, det er vell viktigt at barna får velge selv når de blir eldre hva de vil tro på eller ikke. Jeg har døpt barna mine, er ikke spesielt kristen, men vi går på søndagskolen og leser fra barnabibelen innimellom. Poenget mitt er at hvis barna skal få velge når de blir eldre må de få vite hva eks kristendomen eller andre religioner står for.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Har gjort det for at hun selv ikke skal få det vanskelig hvis hun vil komfirmeres (ikke veldig kult å måtte døpe seg som 14 åring) Hvis hun vil melde seg ut, så er det helt greit. Synes borgerlig komfirmasjon er oppkonstruert.
Alba44 Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Sønnen min er døpt. Vil også gjerne at han skal delta i barnehagegudtjeneste når den tid kommer.
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Hun døpt, og om hun velger å konfirmere seg borgelig, er det hennes valg, jeg er ikke troende og ja jeg er blant de som døper i kirka pga tradisjon. Jeg kommer ikke til å oppdra min datter i kriten tro, og det vil heller ikke pappaen hennes gjøre.
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Jenta mi er døpt. Barnehagen hun år i er også kristen, har ingen problemer med at de er i en gudstjeneste en gang i året og de feirer skikkelig jul, påske og sånt. Tror ikke hun tar noe skade av det:) Og jeg er ikke så kjempekristen akkurat..
Eve Dallas Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Vi har valgt å ikke døpe datteren vår. Jeg er heller ikke døpt eller konfirmert, mannen min er det da.. Synes dåpen er noe stort tull fra ende til annen!!! Argumentet om at man døper barnet sitt for at det er så flaut å døpe seg når man er 14 år er heller tynt synes jeg. Hvis datteren min kommer til meg og sier at hun vil konfirmere seg i kirken så er det helt i orden det, men da må det være av de riktige grunnene, ikke at hun vil ha alle pengene som følger med en konfirmasjon. Jeg er oppvokst i en kristen familie selv, og anser meg for å være kristen, men ikke kirkelig kristen der er det for mye som skurrer!
SokkeLaila Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Mitt barn er ikke døpt av den grunn HI og Eve Dallas nevner.. Så; signerer!
SokkeLaila Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 ..altså der HI skriver; 'Ser ikke problemet enten barna er døpt eller ikke, det er vell viktigt at barna får velge selv når de blir eldre hva de vil tro på eller ikke'. Hadde jeg døpt barnet mitt, så hadde jo det betydd at jeg har tatt et valg for henne med tanke på livssyn..!
Bella Swan Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2007 Det jeg mente var de som ikke ville at barna skal gå i kirken eller at julen skal ha kristelige verdier, er at uansett om de da ikke er døpt bør de få valget. Jeg har døpt mine barn fordi min mann ville det, siden de er blitt døpt mener jeg at det bør ha en mening, Ikke bare at det er en tradisjon. Litt dårligt formulert, men håper du skjønner hva jeg mener.
<3A&A<3 Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Jeg har døpt begge mine barn,jeg er ikke så veldig kristen selv,men ville det for det ...hva de vil gjøre senere er opp til dem...De kan jo melde seg ut av kirken om de vil det... Men det om det å gå i kirka og lære ting om kristendommen,nå bor jo vi i Norge,og det er jo ett kristent land,så det er jo greit å lære litt om det landet man bor i da!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå