Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å dytte smokk til tider. I natt var det 8 ganger, og jeg er alene hjemme for tiden så det tar på å ta alle de + stå opp tidlig. Rekker såvidt å sovna skikkelig før det er på'n igjen, føler meg helt fyllesjuk (men uten moroa på forhånd ;-). Er det vanlig at de våkner så ofte, og hva er greia? Hun trenger bare smokken, så er alt greit. Hun kan finne den selv, men velger tydeligvis å heller hyle til jeg kommer, og det gjør jeg jo. Er usikker på om hun er våken eller sover, kan se ut som litt av begge deler. Jeg har henne i pose, jeg har prøvd skrikekur, løper nå inn ved skriking men ikke bare sutring...skjønner ikke helt hva annet jeg kan gjøre? Lurer fælt på hvorfor hun våkner. Er det andre som har opplevd dette og har noen tips? Mvh Trøtt Mor
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Hei, Her har vi det stort sett ett par ganger om natta nå. Enkelte netter sover hun rundt. Mens andre ganger holder hun det gående en hel time før hun sovner igjen. Noen kvelder lar vi henne bare gråte. For hun blir stille når vi kommer inn på rommet hennes. Så jeg tror hun utnytter at vi kommer. Så vi har bestemt oss for å være litt strengere med henne, men jeg synes det er helt forferdelig å høre på. Her virker det som hun våkner mer til jo mer vi driver og løper inn og ut. Så vi prøver å la det være selv om det er vanskelig. De siste dagene har hun vært forkjøla i tillegg så hun er tørst, varm og hoster og snørrer. Gjør ikke saken akkurat bedre nei, he he. Vi satser på at det bare er forbigående. Tenk på Mia som opplever så mye nytt om dagen med å reise seg opp og utforske verden. Kanskje hun bare har mye å fordøye. Håper det går seg til for dere.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 uff ja, ikke lett det der. I natt så har David sikkert vært inne 8 ganger for å dytte smokk han også. Jeg har verket i hele kroppen og ikke klart å gjøre det selv. Men i dag så reiser han og blir borte til mandag så da må jeg pent klare det selv. Men det er så innmari vanskelig å vite hva man burde gjøre og ikke burde. Jeg har også forsøkt å la henne ligge å gråte, men da virker det bare som om det blir værre. Prøver å roe henne i sengen, men ikke alltid det heller hjelper. Og da må jeg ta henne opp for å roe henne.... Dette er som regel på kvelden ca 1 1/2 time etter at hun sovnet for første gang. Sånn holder hun på i 1 - 2 timer før hun sovner av utmattelse. På natta er det heldigvis "bank i bordet" bare smokkedytting, men det er jaggu slitsomt det også når man må gjøre det selv og i tillegg må stå opp tidlig.... Igrunn rart at de små ikke blir utrolig slitne av å holde på sånn! Men kanskje de ikke er helt våkne når vi kommer for å dytte smokk? En ting er iallefall sikkert: og det er at det ikke er lett å vite hva man kan forsøke for å bedre situasjonen. Og når de tilsynelatende har kommet inn i en god rytme, så skal det så innmari lite til før den er gått rett vest....
Bellen^2 Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Her har det variert veldig. Nå er han litt forkjølet som gjør at han våkner av at han hoster og er tett i nesa så smokken detter ut, og da er han litt mer våken, men han roer seg som regel bare jeg gir han smokken og klapper han på hodet. Da vi var på det verste med innkjøringen med barnehagen var han oftere våken, men det sa hun i barnehagen var helt naturlig for de driver å prosesserer alle de nye inntrykkene fra dagen. Vi lar han også ligge lenger før vi går inn til han, for tidligere kom vi jo inn bare han klynket litt. Nå venter vi først for å se om han roer seg, finner smokken selv etc, før vi går inn. Han har en periode rundt kl 23-24 da han gjerne våkner litt (selvfølgelig rundt den tiden vi legger oss) og mellom kl 04-05. Det har faktisk hendt at jeg har våknet før han og blir liggende å vente på at han skal begynne:) Jeg har dessverre ikke noen gode tips, du gjør jo allerede alt etter "boka". Hvor mye/hvordan sover hun på dagen da? Er det det samme da eller sover hun roligere?
Rødtopp75 og to små Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Nå for tiden har vi det veldig godt på natten og er sjelden inne hos Josefine mellom 19 på kvelden og 07 på morgenen. Hun bruker jo ikke smokk (har hele tiden nektet), så noen fordeler viser det seg å være med det også.. Innimellom hører vi såvidt at hun (nesten) våkner, men som regel blir hun stille igjen av seg selv
Millapril Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Stakkars deg. Du må jo bli helt utkjørt! Erica er stort sett snill om natten, men nå som hun sliter med litt forkjølelse og tenner, merker vi at hun trenger mer trøst og kontakt om natten. Har dårlig med gode råd til deg, dere har jo virkelig prøvd det meste. Har dere også utforsket dette med et nattlys, i tilfelle hun bare vokner og er redd? Hun er jo en tøff liten dame, men mørket kan jo skremme den tøffeste også...? Ønsker deg lykke til i hvertfall og håper på det beste
Tussi og Maja Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 Uff, dette er jo utrolig slitsomt da! Merkelig at hun våkner (eller nesten våkner?) så mange ganger... Må jo bli en dårligere kvalitet på søvnen hennes også. Hmmm.. Men hun er jo stort sett en blid og fornøyd liten dame, så det ser jo ikke ut som om hun får for lite søvn. Vi har frem til et par uker siden hatt enten en eller to smokke-dyttinger pr natt. Men de siste to ukene har vi ikke vært inne hos henne i det hele tatt. Veldig deilig! Men nå er hun blitt skikkelig forkjølet, så jeg håper ikke det rokker ved den gode rytmen. Jeg har ingen gode ideer til deg. Men kanskje det er lurt å terpe mer på å finne smokken selv på dagtid, så kanskje hun etter hvert lærer å finne den selv på natta også. (Bruke samme skokke-holder på natta som på dagen, feste den på et fast sted osv.) Ikke vet jeg, men jeg håper det bedrer seg snart;-)
Två små trollungar Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Føler med deg, det er håpløst å ikke få sove ordentlig... Har desverre ikke noen gode løsninger. Det høres jo ut som at du allerede har prøvd det meste... Vet at mange barn sover dårlig på nettene når de er ca 7-10 måneder og at det blir bedre etter hvert. Her har vi i hvert fall merket stor forskjell den siste måneden. Men det var bare et par smokkdyttinger per natt før det, nå er det som oftest ingen. Og så fungerte jo Ferber hos oss, ellers ville det garantert vært mange fler smokkdyttinger her også... Det er sikkert lurt å prøve å ha smokken på samme plass hver natt, ev. ha flere smokker i sengen slik at hun lettere kan finne den selv. Og å vente litt med å gå inn, men det gjør du jo allerede (men kanskje vente enda litt lenger?)... Får håpe det blir bedre snart! Klem!
Solstråle72 Skrevet 10. desember 2007 #9 Skrevet 10. desember 2007 Uff det er ikke noe særlig med dårlig søvn på nettene!! Tobias sover forholdsvis greit natten igjennom, kan hende jeg må dytte smokk en til to ganger ellers så er han flink å finner smokken selv!! Han sover til ca. 6.00 og vil da ha mat, så sover han til 8.00-8.30
måken og vesla Skrevet 10. desember 2007 #10 Skrevet 10. desember 2007 Føler med deg! Her har det endelig bedret seg litt. På en god natt så våkner hun rundt 4 og får pupp. Hun legger seg mellom 19 og 20 og våkner tilsvarende mellom 7 og 8. Det er imidlertid mer normalt at hun også våkner ved totiden. Da er det null pupp, men stryking på kinnet, smokk tar hun jo ikke. Pleier å gå bra med å stryke litt på kinnet, men noen ganger trekker jeg meg litt kjapt tilbake og da må jeg ta en runde til. På ei dårlig natt derimot...Sist vekte hun meg hvert kvarter fra 12 til 3. Da orket jeg ikke mer og la henne opp i senga til meg. Hun sovnet momentant, våknet ikke engang for firepuppen, men sov helt til morgenen. Jeg skulle være alene med henne og følte at jeg måtte sove litt - heldigvis fungerer samsoving iblant greit...hun sov fint i sin egen seng natta etterpå. Vi har jo også slitt med søvnen, og jeg har lest mye og fulgt mange råd...Det eneste som virker ganske sikkert er at spedbarn har korte søvnsykluser, og dermed mange små oppvåkninger i løpet av natta. De sover derfor ikke dårlig, selv om de har mange oppvåkninger - det er bare vi voksne som plages...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå