Gå til innhold

Pinnekjøttet og nisse-Anniken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg så at du hadde et innlegg om poenggrenser og sånt.

Fra høsten 2008 kommer nye regler, hvor fordypningspoengene forsvinner. Jeg vet ikke om det har noen betydning for deg, men det betyr at om du ikke har fordypningspoeng får du en fordel, for da vil karaktergrensene sannsynligvis gå litt ned.

Kategoriene primær og ordinær forandres også. Primærvitnemål blir nå bare de karakterene du har oppnådd i løpet av tre år på vgs, mens fag man har tatt senere, uavhengig av om det er forbedring av tidligere eller tilleggsfag, gjør at man havner i ordinærkvoten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter, samtidig som jeg innså hva nicket ditt betydde...

Skrevet

Takk for info=) det var jo fin info for meg da...

Jeg har yrkesfalig utdannelse, skal ta allmenn påbygg til høsten og skal begynne på høyskole i 2009... det vil si at jeg går under ordinæropptaket da?

Skrevet

Jeg tror det spørs litt. Hvis du søker med de to årene fra yrkesfag+allmenfaglig påbygg, tror jeg du kommer i primærsøkergruppen. Men om du har noen fag i mellomtiden, kommer du nok i ordinærgruppen (eller hva disse gruppene heter nå). Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en rådgiver på vgs og sjekke det opp. Ikke at det har noen hast, du får sikkert tidsnok vite hva som gjelder.

Men du slipper i alle fall å konkurrere med folk fra almennfag som har fordypningspoeng. Det nye systemet kan derimot slå litt uheldig ut om du har et fag eller to som gjør at du havner i ordinærgruppen med liten margin, for i den gruppen har folk alderspoeng og andre stykke tilleggspoeng.

Jeg har dessverre ikke detaljkunnskap om dette, men du finner sikkert ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...