Gå til innhold

stygge tenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med barn som har "render"/flekker på tennene, som ikke skyldes tannråte/dårlig pussing? Min lille har d, og jeg syns d ser så fælt ut.. Jeg fikk høre d var såkalt barnebelegg.. Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt hadde grått belegg etter at han fikk jerntilskudd. Men det gikk bort etterhvert.

Skrevet

Sønnen min har også dette, såkalte barnebelegget. Han fikk det ved ca 2 års alder tror jeg og jeg synes også det så fælt ut. Det er ikke mye info jeg har greid å finne, annet enn at det ikke skader tennene (heller tvert imot, de får visstnok sterkere tenner av det (?)) - og at det skyldes en bakterie i munnhulen/spyttet. Husker ikke navnet på bakterien, men det er et veldig uvanlig navn, nesten ingen tannleger har peiling heller. De som vet noe, sier iallfall at det blir borte når barnet får sine nye tenner, dvs når melketennene blir borte. I mellomtiden kan du gjøre som oss, vi har gått til tannlegen ca 1 gang i året og fått belegget pusset vekk. Det sitter veldig godt, og noen ganger har tannlegen fått tatt alt, andre ganger har vi nøyd oss med det som er synlig foran når han smiler. Gutten min er snart 6 år nå og jeg ser at det blir merkbart mindre av dette. Nå har han lite igjen, men det var ille i 2-3 års alderen. Kanskje han får mindre fordi vi pusser det bort hos tannlegen, eller fordi han blir eldre og at det naturlig blir borte, ikke vet jeg. Det er ikke noe fint iallfall. Den siste tannlegen vi var hos (må gå privat, da skoletannlegen ikke har kapasitet til å prioritere dette) sa at sønnen min hadde "rugler" på tennene, og hun lurte på om det kunne være derfor belegget satte seg så godt fast. Vi føler nå at vi kan leve godt med det lille som er igjen, og ser ikke på det som et problem lenger heldigvis. Men, synes det var ille før vi begynte med pussingen. Har ei mindre jente, håper ikke hun får det samme - hun har bare to tenner så langt, he he - så vi venter i spenning.

Håper du fikk litt info, lykke til!

Skrevet

Eldstemann her har brune render på tennene pga antibiotika bruk, det kan ikke være det hos ditt barn da?

Skrevet

Nei, har aldri brukt antibiotika. Han er bare litt over 1 år.. HI

Skrevet

Hadde du feber når du var gravid? Tror det kan skyldes det.

Skrevet

Barnebelegg kommer av en spesiell bakterie i munnhulen. Noen barn har det. Det skyldes ikke feber i svangerskapet eller antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...