Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 Går eller skal barna deres gå i privat eller offentlig skole? Har Norge noen gode alternativer innen private skoler?
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Klart lillebop skal få gå på offentlig skole=)
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Vi har jo alternativer, men de har jo alle en eller annen ulempe. I Oslo kan du jo velge følgende: 1. Send ungene på Montessori og de får det geniale opplegget, men må (i alle fall i Oslo) gå med alle nyrikmannsungene og de poshtrash foreldrene deres, der barnebursdagsgaver fra annet enn Sprell og slikt ikke lar seg høre. 2. Send dem på Oslo International School og gå i gjeldsfengsel, samt få ævva i all USA-skepsis du noensinne måtte hatt, samt en god del fra punkt 1, men forøvrig bra utdanning. 3. St Sunniva, utdanningsmessig greit og selv om det er en katolsk skole sender faktisk mange av Oslos jøder ungene sine dit, sikkert greit men det er altså en skole midt i sentrum og dessuten får jeg kløe av religiøse formålsparagrafer uansett hvordan de er uttrykt. 4. Tysk skole - godt alternativ, men suger å være fremmedspråklig i sitt eget land 5. Fransk skole - ditto på fremmedspråksida, samt at foreldremøtene (særlig mødresiden) er et helvete av snurpfitteri. 6. Steinerskole - tja. Hjemmeskole er nok det beste.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 Det var da voldsomt til generalisering. Hvilken skole som er best, kommer jo helt an på de lokale alternativene.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Hvor gjør det mest vondt, i ironibetennelsen eller den lesenerva du har fått i klem?
oui-oui Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Kan du utdype litt det du sier om den franske skolen? Sønnen min snakker perfekt norsk i tillegg til en perfekt fransk, så jeg har problemer med å problematisere hans "fremmedspråklighet"... Nå har det foreløpig vært mannen min som har stilt på foreldremøter, men jeg har ikke følelsen av å ha truffet flere snurpefitter i dette miljøet enn i andre jeg kjenner til.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Er han allerede tospråklig er jo det problemet ute av veien, men jeg kjenner opptil flere som har barn i den tyske eller franske skolen utelukkende for at de skal lære språket underveis, hvilket er pussig da de samme menneskene godt kan si at det må være vanskelig å være innvandrerbarn med for dårlig norsk til å følge med i timen i norsk skole. Jeg burde ha presisert det - det er ikke et problem å være tospråklig, men å bli puttet inn i omgivelser der du ikke har språklige ressurser i det hele tatt. Vel, det er jo ikke sikkert vi har samme smak i mødre...
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 Kommer trolig til å sende henne på privatskole, men anyway... Sug lut; 1) Skal ikke uttale meg om Montessori skolen, men jeg kjenner da absolutt mange som har gått på Oslo Montessori skole og absolutt verken er nyrike eller har poshtrash foreldre;-) 2) Aner ikke hva ævva betyr og catcher heller ikke betydningen. Men er for øvrig en veldig god skole, men på mange aspekter en utrolig dårlig skole og! Vil heller ikke påstå at det er spesielt mange av disse poshtrash foreldrene her heller.... - aldri opplevd. Utrolig MANGE forskjellige folk, da spesielt mange internasjonale barn. For øvrig ligger den jo på Bekkestua og ikke i Oslo, for å være vanskelig på det... 3) St. Sunniva - der går faktisk lillebroren min. Og jeg synes det alt i alt virker som en god skole. Nå synes jeg heller ikke at det er gærent med en katolsk skole;-) hehh... 4) Kan ikke uttale meg om. 5) Jeg er så uenig i at man er fremmedspråklig fordi jeg har gått på en fransk skole frem til jeg selv begynte på ungdomsskolen. Og jeg har da aldri vært verken fremmedspråklig i de språkene jeg skal ha kunnet flytende. Ikke det grann! For øvrig en god skole - men det er også her som OIS ganske strengt... (Har hatt søsken som har gått på denne skolen og - så snakker ikke av egen erfaring men....) 6) Steinerskolen er jeg enig i "tja", hehe... As for ungdomsskoler og sånt fins jo også KG (Kristelig Gymnasium)... Så fins det sikkert noen til som ingen har hørt om, og som fører helt banale læremåter basert på syke teorier.
oui-oui Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 OK, da er vi nok enige. Jeg hadde aldri plassert barna mine på en lignende skole dersom de var helnorske, og jeg burde kanskje ha forstått at det var utgangspunktet ditt.. Når det gjelder mødre så har jeg følelsen av at mangfoldet der er like stort som ellers i samfunnet, men jeg innrømmer at jeg ikke har truffet mange jeg ser for meg en real fest sammen med... ;-D Samtidig fremstår vel heller ikke jeg som det partyanimal jeg i virkeligheten er når jeg henter sønnen min på skolen.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #12 Skrevet 7. desember 2007 Siklerotte, bare et par kommentarer: Ja, at det er så masse forskjellige folk på OIS er jo også kjempefint, ulempen er at alle ens venner er på gjennomreise, så å si. Ett år, tre år, fem år, og så skal de et annet sted, de fleste av dem. Skolegebyrene er sinnsvakt høye der. Og det at det ligger på Bekkestua er jo et megaminus og i tillegg gjør det det til nokså falsk reklame å kalle det OSLO IS... det er en skolevei jeg ikke unner noen, selv med skolebussen. Tror ikke jeg skjønner ditt punkt fem, men mulig at det er fordi du mener det samme som ouioui som jeg svarte over her - jeg var ikke veldig presis (eller for den saks skyld grensesprengende objektiv) i mitt første innlegg.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #13 Skrevet 7. desember 2007 For å si det sånn, av de fremmedspråklige skolene i Oslo er det bare en jeg ville hatt mine barn på, og det er den deres tospråklighet gjør dem kvalifisert for. Jeg ville ikke tvunget dem til å stille med blanke ark og uten fargestifter, rett og slett. Så jeg tror vi er enige - jeg gikk vel av gammel vane ut fra at HI tenkte enspråklig norske barn siden ingenting annet ble sagt.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #14 Skrevet 7. desember 2007 Joda, klart det er fint at det er mange forskjellige folk på OIS, men som du sier - ja det er folk som flytter. Det fins mange diplomat-barn og det fins barn av foreldre som driver med mye utenlandsarbeid. Det er en stor svakhet ved skolen det, igrunn... Men det fins veldig mange flere og. Det er veldig strengt og for øvrig, og jeg ser ikke helt hvordan det er så godt for barn. Jeg visste ikke at skolegebyrene var så høye før pilen sa det til meg, men det har jeg riktignok aldri satt meg inn i. Det var -ikke jeg som ønsket å gå på skolen, i bunn og grunn.... As for reisevei, så kunne det jo vært verre. Såfremt jeg ikke kom meg dit via kollektivtrafikk, synes jeg ikke 20 minutter var verdens undergang.... Det var da like lang vei som jeg hadde til vgs med kollektiv trafikk.... Og hvor langt det er til skolen kommer jo veldig an på hvor i Oslo man bor. Klart det er lenger hvis man bor på Ellingsrud enn det er fra Ullern;-) Men ville aldri puttet barnet mitt på den skolen... For er i bunn og grunn ikke så bra. Nei, jeg vet ikke helt hva jeg svarte på i punkt 5. Poenget mitt var kanskje at jeg aldri slet med verken fransken på skolen eller med engelsk eller norsk, fordi jeg gikk på den skolen... Om du skjønner.
Patetica fåkksi Skrevet 7. desember 2007 #15 Skrevet 7. desember 2007 Én ting er hvertfall sikkert; det blir ikke Den Norske Skolen i Fuengirola paa frökna hvertfall. Har hört elever som har gaatt paa den skolen i 9 aar, og de snakker nesten ikke spansk i det hele tatt. Dét sier igrunn en del om nivaaet, eller?
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #16 Skrevet 7. desember 2007 Ok, du snakker videregående på OIS, da er jeg enig - da kan man sette seg på banen og suse avgårde vestover. Men jeg forstod det som HI tenkte barneskolenivå. Og det går buss fra Oslo S-området om morran, men den skal gjennom trafikken... og først skal ungene fraktes dit... det blir lange dager, lang pendling for småttinger om man ikke bor vestpå. Og ja, strengt. Og prestasjonsfokuset kan knekke folk veldig, ikke minst pliktoppfyllende flinke jenter. Men det gjelder jo overalt - men likevel...
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #17 Skrevet 7. desember 2007 Nei=) Ikke vgs... Jeg gikk ungdomsskole på OIS, men jeg snakker om at jeg brukte ca. like lang vei til den videregående skolen min, som jeg brukte til OIS. Jeg synes helt ærlig at OIS ikke er en god skole på det området. Mye press og vanskelig for mange å følge opp... Allikvel hadde jeg en enormt fordel når jeg begynte på vgs, og fikk et stort forsprang på mange områder. Jeg var heller overrasket over hvor mye lettere nivået i den offentlige skolen var satt i forhold til hva jeg var vant til. Men er helt enig i at pendling for små barn ikke er bra.... Men jeg opplevde aldri det som slit å gå der - nå ble jeg stortsett kjørt, men.... Hvis man skal dra fra Grorud til Bekkestua hver dag som 8-åring blir det litt slitsomt, ja.
Lepje Skrevet 7. desember 2007 #18 Skrevet 7. desember 2007 Er i utgangspunktet mot privatskoler fordi de ofte fører til klasseskille. Men når den norske skolen er så flaut dårlig føler jeg det er en klok investering for datteren min å la henne få et litt bedre skolegrunnlag enn meg som stort sett satt og spilte stigespill, gikk på epleslang uten at læreren enset at jeg var borte, dekorerte klasserom, pipet blokkfløyte, strikket nesevarmere og spiste vaffler med buser i gjennom hele grunnskolen. Ikke lærte jeg å korte ned setninger heller... Og den gang var skolen til og med bedre enn nå! Hun derfor allerede nå puttet henne på International School. Tenker av og til det er litt tidlig å starte skolegangen i en alder av 3, men med et godt pedagogisk opplegg tror jeg det dog er et mer stimulerende tilbud enn å bli sittende i en sandkasse dag ut og dag inn (slik barna faktisk oftest blir i de fleste barnehager i nabolaget mitt). Til Siklerotte. Jeg vil gjerne høre mer om din erfaring fra OIS. På hvilken måte er den rent konkret for streng?
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #19 Skrevet 8. desember 2007 Vel Knug, du sier det nesten litt selv. "Tenker av og til det er litt tidlig å starte skolegangen i en alder av 3"... Jeg kan ikke uttale meg om OIS annet enn hvordan OIS er på ungdomsskolenivå. Men jeg gikk på en skole med ganske lignende opplegg hele barneskoleårene mine (den var fransk, men går ut på mye av det samme....) og jeg startet skolegangen når jeg var 3 år. Jeg vil ikke for noe i verden komme til å utsette min datter for det samme. Jeg kunne lese når jeg var 4 ja, men hvorfor skulle jeg egentlig kunne det? Jeg likte helt klart skolen, men jeg husker fortsatt godt selv at jeg mye heller ville leke og gjøre andre ting. Jeg husker tilogmed dager hvor jeg gråt om å ikke få dra på skolen fordi jeg ville leke! Klart det ikke bare var skole, skole, skole - det var en god del lek og... Men undervisningen var allikevel sentralt. Nå har jeg som sagt ikke gått barneskoleårene mine på OIS, men jeg følte ofte at skolen var streng faktisk i forhold til det å kunne gi oss litt tøyler. Jeg tror det er bra å kunne få gjøre ting litt på sin egen måte. Men det var mye tidspress og relativt høye forventinger faglig sett. Jeg vet det var mange som slet med å henge etter. Helt ærlig er det ikke alle lærere jeg vil si meg videre imponert over heller, men sånn blir det vel alltid med alle skoler. Videre ble jeg fortalt at det koster litt å gå på OIS, noe som jeg i bunn og grunn ser at det må gjøre for at det skal være en god skole. Allikevel var ikke OIS like bra sett i forhold til den skolen jeg gikk på tidligere. Jeg vet ikke hvordan jeg skal sammenligne dem helt. Det bare var veldig mer gjennomført og proffesjonelt på den skolen jeg gikk mine første år på. Selv om begge deler var veldig strenge. Allikevel, som jeg fortalte ovenfor. Jeg lærte mye av å gå på slike skoler. Når jeg begynte på en offentlig vgs i Oslo, synes jeg det var utrolig merkelig hvor enkelt ting var. Både i forhold til oppførsel og hvordan skolen organiseres så vel som faglig forventninger. Det var VELDIG mye enklere. Så klart fikk jeg da kjempe fordeler i forhold til karakterer og det som var, men føler ikke at man nødvendigvis behøver å gjøre skolene helt OIS-standar for å få bedre kvalitet i skolen. Jeg ville aldri sendt datteren min dit av den enkle grunn at jeg føler at jeg aldri riktig fikk være et "barn" av å gå på sånne skoler, og at konkurranse var sentralt fra første stund. Det kan være utrolig slitsomt, og gjøre mye med en. Samme sier for øvrig mange av de jeg gikk med på skole og. Noen ser på det som ideelt, andre ikke... Allikevel vet jeg godt hva jeg snakker om sånnsett... Sette på privatskole vil jeg, fordi jeg ser hvor dårlig den offentlige skolen kan være. Og har erfart det selv på vgs... Men aldri OIS:)
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #20 Skrevet 8. desember 2007 For øvrig så jeg igrunn ikke dette før jeg ble litt eldre og tenkte mer over det selv. Før tenkte jeg mer at sånn er det bare, og godtok det. Og kjente ikke til noe annet.... Men aldri i livet om jeg ville gått tilbake til det nå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå