xxxc Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 dvs av en ellr annen grunn ikke drikker melk gir dere kalsiumtilskudd?
Mamma til verdens beste barn Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Min har melkeprotein allergi og får rismelk med calsium i stedet. Får ingen andre tilskudd utenom det. Men drikker jo tilsvarende med rismelk som andre drikker vanlig melk, så jeg regner med at det går bra?
OsloMor Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Kalsium, melkeerstatning, tran, sana-sol og multivitamin gir jeg til mine. (Dette er regnet ut av ernæringsfysiologen, barn som ikke drikker melk trenger også noe som heter riboflavin.)
hekrimamma Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Vår lille prins har også melkeallergi, han får nutramigen. Ikke noe annet tilskudd.
balsam Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 snuppa her i huset tåler ikke melk, eller kan ha noe i løpet av dagen, men ikke mer enn ca 2 dl... er usikker på om jeg skal gi tilskudd...
OsloMor Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Ikke mye næring i rismelk, mest sukker. Selv om ungene elsker det da. Havremelk eller soya er mer beriket.
Fire småtroll Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Har en sønn på 6,5 år som ikke liker melk.. Han spiser heller ikke yoghurt, og veldig sjelden ost. Tenkte faktisk på det her for noen uker siden at det kanskje ble for lite kalsium. Så jeg kjøpte en sånn barnefrokostblanding med sjokolade på (det likte han nemlig). Så nå er det en bolle frokostblanding med (sjoko)melk et par-tre dager i uka. Satser på at det er nok. Han spiser variert og godt ellers så han får vel i seg det han trenger.....eller?
OsloMor Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Nutramigen er jo en selvfølge! Dette skal allergi-barn ha på blå resept. Trodde vi snakket utenom dette jeg,,, I mat så bruker jeg ICAs havremelk eller Oatly+, til kaker somskal ha krem eller er fromasj-aktig bruker jeg Odense erlet. Den er super til å lage "fløte-is av" også!
meg & to små vampyrer Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Vår drikker ikke vanlig melk. Han drikker masse kulturmelk og yoghurt.
Mamma til verdens beste barn Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 Min drikker også i underkant av 2 dl melk om dagen, kanskje han burde få noe i tillegg han også da? Men er det vanlig å drikke særlig mer melk i døgnet enn det egentlig?
Fredpåjord Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 OsloMor: Har ernæringsfysiologen virkelig sagt at du skal gi tran, sana-sol og multivitamin sammen, altså samtidig? Eller gir du en dag en dose sana sol, en annen dag en dose tran osv? Eller tar du kanskje mindre doser av hvert preparat? Ellers blir det vel overdosering av både vitamin C og D osv.
Mamma til verdens beste barn Skrevet 7. desember 2007 #12 Skrevet 7. desember 2007 For mye soya er heller ikke bra, mye østrogen i soya. Han får en soyayoghurt hver dag da.
OsloMor Skrevet 7. desember 2007 #13 Skrevet 7. desember 2007 Eldste hadde soya, fiske og eggeallergi i tillegg til hissig melkeproteinallergi, så ja det er det vi må gi henne og nå yngstemann også. Ernæringsfysiologen vår, som forøvrig er spesialist i barneernæring og har allergi-barn selv. har regnet nøye ut for oss og også tatt med hvor mye Nutramigen de drikker også. Høres sikkert litt voldsomt ut, men dette er realiteten for multi-allergikere. Nå skal det sies at ungene er bemerkelsesverdig friske ellers (bank i bordet!), men jeg liker å skylde på morsmelken der jeg da, he-he.
Fredpåjord Skrevet 7. desember 2007 #14 Skrevet 7. desember 2007 wow, ikke enkelt å planlegge middager hos dere da, men det blir vel en vane går jeg ut ifra.
OsloMor Skrevet 7. desember 2007 #15 Skrevet 7. desember 2007 Det går faktisk overraskende bra! I dag har jeg f.eks. bakt havremakroner med Soft spesial ( den uten melk og soya) og havremelk , og uten egg selvfølgelig. Fordelen er at man blir god til å lage mat iallefall, har prøvd å se det som en utfordring snarere enn en begrensning og motivasjonen er jo på topp når det kommer til ens egne barn, hadde sikkert ikke vært like motivert hvis det hadde vært meg selv. Også har jeg fått mye hjelp av ernæringsfysiologen vår, det har vært til stor nytte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå