Gå til innhold

Hva er poenget med IKKE å ha epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født to ganger- en med epidural og en uten.

Føde med epidural var en drøm, var ikke vondt i det heletatt.

Føde uten derimot, var vondt.

Hvorfor ha vondt hvis man ikke må??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ha smertelindring hvis man ikke må?

Dessuten er det jo ikke alle som opplever smerte likt og det er ikke alle som har en drømme fødtsel med epidural..

Det finnes også andre grunner feks. at man ikke vil ha en nål inn i ryggmargen eller at man vil føde naturlig. Dette er individuelle valg som gjør at hvordan fødselen skal være, så langt det lar seg gjøre, kan bestemmes av den kommende mor.

Jeg har ikke født enda og aner ikke hvordan det blir. Det kan hende jeg skriker etter epidural når jeg kommer så langt, men i utgangspunktet har jeg ikke så lyst til å delvis /helt miste kontrollen over bena mine samtidig som jeg er i en situasjon som allerede er vanskelig å kontrollere...og hvor jeg er ganske hjelpesløs på egenhånd. En følelse jeg ikke setter pris på.

Aller minst har jeg lyst til å satse på at jeg skal slippe smerter og at epiduralen skal fikse alt for så å ikke få det når jeg først kommer så langt.

Skrevet

det kan du jo si... Men jeg blei litt betekt da jeg på journalskrivinga måtte skrive under på et skriv om at jeg visste hvilke konsekvenser epidural kunne medføre for mor og barn! De må tydeligvis ha sitt på det tørre, så HELT uproblematisk kan det jo ikke være da?

Skrevet

Hmm, fikk aldri no skjema jeg.

ikke mistet jeg no kontroll over bena mine eller. Gikk på do når jeg måtte det og tråkka rundt!

Litt enig i dette! Hvorfor ha vondt når man kan slippe/ gjøre det bedre

Skrevet

Risikoen forbundet med epidural er grunn nok for meg å prøve å unngå det!

Skrevet

Gå på google også skriver du i søkefeltet: epidural risiko

Så kan du jo selv velge hva du vil lese...

Skrevet

Om en finner det ønskelig med epidural eller ikke er vell opp til hver enkelt?

Jeg har selv ikke født enda, men får oppleve dette i midten av februar. Da skal jeg forsøke å gå inn for oppgaven med åpent sinn hva epidural og andre sm.stillende angår.

Det er helt klart både positive og negative sider ved epidural (og annen sm. stillende en blir tilbudt) som ved alt annet her i livet.

Finner jeg det nødvendig sier jeg: "ja takk- kjør på!" Hvis ikke- fint for meg.

Dette er nok et tema som aldri vil bli ut- diskutert da hver fødsel er unik og ingen opplever dette likt- og alle elsker å ha en mening om... inkludert meg;)

Summa- summarum: opp til hver enkelt!

Skrevet

Vil bare tilføye at tidsskriftet er en mere pålitelig kilde enn nettdoktoren og slike nettsteder.

Selv om tidsskriftet bruker mye faguttrykk og kanskje kan være litt tyngre lesing.

Man velger selv om man fokuserer på det positive eller det negative, selv velger jeg å unngå om jeg kan. For da unngår jeg også risikoen, selv om den ikke er stor.

Man vet jo aldri!

Skrevet

har født uten å d ska æ nu neste gong å.

d e bedre før barnet, rien kan førsvinne eller bi svakere m epedural som då kan jøre at fødselen tar lengere tid.

Ville ha opplevelsen t d fulle å angra ikkje ett sekund.

ja vondt e d (eller trur nu d va d, huska dåli) men d e en smarte m meining dærfør lættare å gjennomgå.

men om en vil så vær så go

men vil ikkje ha ei nål i korsryggen, risikoa sei d jo sæ sjøl d e.

Skrevet

jeg ville ha alt jeg kunne få av smertestillende, men rakk ikke få annet enn lystgass siden alt gikk så fort.. lystgassen ble jeg og dårlig av, så måtte legge vekk det også... gjorde heeeeelt sjukt vondt, og jeg trodde jeg skulle dø opptil flere ganger faktisk:) men, da lille snuppa først var ute var jo smerten borte, jeg fikk litt mat og kunne stå opp og gå i dusjen alene relativt raskt etterpå. i fin form altså.. derfor velger jeg føde uten bedøvelse neste gang også.. men tro meg, forstår godt de som velger bedøvelse... makan til smerte skal du lete leeeeenge etter:) godt det er verdt det,og blir "glemt", ellers hadde det blitt dårlig med mennesker på jorda er jeg redd;)

Skrevet

Poenget for min del er i hvert fall at da mister jeg ikke riaktiviteten, noe som anses for å være essensielt for en normal fødsel. Så da får det heller være vondt som faen i de timene det tar. Jeg tar heller en 7 timers fødsel med smerter, enn en 22 timers delvis uten.

Skrevet

Jeg var redd for å miste pressriene, derfor ville jeg ikke ha epidural.

Dumme, dumme, dumme meg. Hvorfor? Jo fordi jeg fikk en lang og helt forferdelig fødsel, som jeg er sikker på hadde vært mye bedre hadde jeg brukt epidural.

Når det er sagt så må det sies at det slett ikke er alle type fødsler man trenger å bruke epidural, enten fordi de er raske eller fordi riene ikke er så vonde.

Skrevet

På sykehuset der jeg fødte satte de drypp med et riefremkallende hormon, oxytocin, sammen med epiduralen, nettopp for å unngå at fødselen gikk i stå. Dette er vanlig praksis de fleste steder, så enten har dere oversett noe info, eller så har de noen underlige rutiner på sykehusene deres.

Skrevet

Det hender faktisk at som er ment å fungere, ikke gjør det i praksis skjønneru. Det hjelper fint lite med oxytocin, når kroppen ikke responderer på det. For min del så hjalp ikke fullt drypp, selv uten epidural, så jeg hadde ikke en eneste pressri før jeg var i fødsel med andremann. Tror ikke det har så mye med manglende rutine, som det har med individuelle reaksjoner. Alt funker ikke for alle; epidural funker ikke for meg (selv med drypp).

Skrevet

Det er sant, men slik jeg forstod deg så var ikke drypp tatt med i beregningen.

Skrevet

Fordi en fødsel er helt naturlig?

Kvinner har gjort det så lneg det har fantes mennesker på jorden...

Og fordi epidural går over i barnets blod?

Alle vet det er vondt å føde... Men tror ikke det er noe særlig heldig å dope ned den stakkars lille babyen pga at mor ikke vil ha vondt.

Er det snakk om ektreme smerter derimot som utmatter mor i det lengste blir det noe annet.

men kjære HI... å føde uten var vondt???

*rister på hode* hva trodde du??

Skrevet

Hold an, NN 22:33 - nå må du sjekke fakta før du uttaler deg. Babyen blir ikke "dopet" av at mor får epidural!

Skrevet

Trodde ikke epidural skulle ha noe å si for fosteret.

Selv har jeg ikke så lyst på epidural, fordi jeg har hørt at det er større sjanser for å revne samt vanskeligere å føde (det var noen fler her som nevnte det også ang pressriene).

Men så er dette mitt første barn og kan på ingen måte klare og forestille meg hvor vondt det gjør - "tåler" også smerte veldig dårlig så forundrer meg ikke om jeg ligger å skriker om å få det under fødselen.

Har også lyst til å føde i badekar og da kan man vel ikke ta det.

Men det kunne jo vært spennende og se om det er bare vi førstegangsfødende som ikke vil ha det da.

Skrevet

Jeg vet ikke enda, men de sa på "jordmødrene" at med en gang det settes epidural, regnes det som en risikofødsel. Jeg vil derfor vite alt om hva det innebærer før jeg bestemmer meg! Må ikke på død og liv slippe smerte, men må heller ikke på død og liv føde med smerte!

Skrevet

Du må da for all del ikke la disse jordmødrene skremme deg. En drømmefødsel for en jordmor er jo selvfølgelig en fødsel uten epidural. Det ligger jo i deres fag at fødsler skal skje på en "naturlig" måte, les: uten smertestillende i form av kjemikalier. Dersom en fødsel med epidural er en risikofødsel, lurer jeg på hvordan epidural kan vær så utbredt i de aller fleste land i den vestlige verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...