Gå til innhold

Vel, er julen kristen da jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg sier at jeg ikke er kristen og ikke ønsker at barna mine skal delta i forkynnende aktiviteter så får jeg slengt i ansiktet noe sånt som "Jeg må bare spørre, feirer du jul da? For det er jo en kristen tradisjon!".

Vel, dette synes jeg faktisk kan diskuteres. Jeg har studert både historie og religionsvitenskap (har mellomfag i antikkens religioner) og sitter kanskje igjen med litt andre tanker om julen enn gjennomsnittsnordmannen (selv om jeg vet flere andre også tenker som meg), ikke minst basert på mine kunnskaper fra studietiden. Som jo, som alt som er histirisk, så klart er basert på kilder av ymse slag og derfor aldri kan bli 100% sikre fakta, men likevel det vi velger å kalle for historiske faktaer. Som at de kristne aldri feiret jul før keiser Konstantin innførte at kristendommen skulle aksepteres som religion hos de gamle grekerne og siden også overta som statsreligion (som endel av maktspillet sitt for å samle rommerriket under en bestemt religion som alt hadde faste rammevilkår). For å gjøre overgangen mykere måtte man gi og ta litt og den store Saturnalia festen (solsnu) ble integrert i kristendommen, men nå som Jesu fødselsdag. I tillegg haddevi alt våre egne hedenske skikker med jòl fra før av her i norden.

Poenget er bare at om julen er kristen eller ei, faktisk kan diskuteres, og ikke alle mener julen er en kristen tradisjon, men basert på andre religioner og skikker. Og kristendommen er ram på å "stjele" tradisjoner fra andre også. Hvor mange av dere kristne har f.eks 7 armet julestake i vinduet eller juletre? Derfor, at man feirer jul er ikke dermed sagt man er kristen eller feirer en jul på kristne prinsipper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pøh, det er da ingenting kristent men overdådig mat og godteri og pakker!

jeg er åsatroer, feirer ikke kristne høytider men juleblot(som har blitt feiret her siden før kristendommen kom og endret livsstilen vår) og vintersolverv 21. desember. Deltar selvsagt på fråtsefesten på samme datoer som andre, uten at jeg trenger å dekke det under noen kristendom:) Får også høre endel om hvor kristent det er å feire jul, men folk får tro hva de vil for meg

Skrevet

Jeg reagerer også på det at noen kristne vil ha enerett på å feire jul. For det er slik jeg oppfatter det når de stiller spørsmålet om andre feirer jul selv om de ikke leser juleevangeliet for barna sine.

For mange er julen først og fremst en familiehøytid. I de fleste kulturer er det at sola snur markert med en fest. I alle fall i land med ulike klima i forhold til årstider.

Jeg syne det må være takhøyde for at folk kan få feire jul på den måten de synes er best. Uten at kristne har enerett på "glade jul" og ikke-kristne på "musevisa"

For å sette det på spissen er det paradoksalt at noen som kaller seg kristne har slike meninger, hvis en tenker på hvor inkluderende Jesus var. (Jeg mener absolutt ikke at dette gjelder de fleste kristne, altså. Få er så tolerante som mine kristne venner!)

Skrevet

For meg er julen mer en tradisjon, på lik linje med dåp og konfirmasjon o.l. Selv om jeg mener at det i utgangspunktet har med kristendommen å gjøre.

Synes feiring av jul er en fin måte å samle familien på! Men er drittlei av alle de j.... pakkene. Ingen ønsker seg noe spesielt når man spør (samme med meg), likevel bruker vi flere tusen kroner på å handle inn gaver. Som ingen egentlig vil ha :(

Skrevet

Man feiret jul her i landet lenge før det ble kristnet. Så nei, det er det ikke. Men julen i dagens form er mye preget av kristendommen.

Jeg ser dog ikke det som noen grunn til å utsette barna mine for forkynning uten foreldreveiledning rundt juletider.

Skrevet

Ja julen er kristen OG adventstiden med 4 lilla lys og.

Naboen sier hun ikke er kristen men har adventsstake med lys. Jaja .

Vi bestemmer jo over våre egne liv og hvordan vi vil ha det....

Skrevet

For meg personlig er julen kristen, men synes det er flott at andre feirer på sine måte og av sine egne grunner. Jeg er ufattelig glad det finnes så mange forskjellige mennesker her i verden!

Skrevet

julen, slik den feires i Norge, er en kristen høytid.... Men man kan vel feire julen på sin egen måte, uten fokus på det kristne budskap. Jeg synes såååå synd på barn som blir holdt utenfor, hadde noen jehovas vitne i min klasse da jeg vokste opp, og jeg synes enda synd på de...

Skrevet

Adventslys har jeg faktisk ikke, og jeg feirer ikke påske heller, men vi har både nisser, 7 armet lysestaker og julestjerne, så plukker vi litt fra ulike tradisjoner ;-)

Skrevet

Synes du synd på muslimske barn som ikke feirer jul også? Eller kristne barn som har 80% muslimer i klassen og likevel ikke feirer Id?

Skrevet

Jeg tror julen slik den feires i mange norske hjem i dag bare hører til en "gud",dvs forbruksguden.

Men for å være litt mer seriøs, så er ikke jul kun noe kristent eller noe som har sin opprinnelse i kristendommen. Det er jo en sammensetning av en mengde tradisjoner og skikker.

Mye er jo allerede nevnt, så det er jo greit.

Skrevet

Vi ferier jul uten å innvolvere kristendommen og det går helt utmerket (-:

Vi syns det er en flott og koselig tradisjon nå i mørketiden. Men påske derimot feirer vi ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...