Gå til innhold

Terrible Tobarnsmamma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du sier du feirer jul, men at den ikke har noe kristent peg hjemme hos dere...

Har du stjerne i toppen av juletreet? Har du adventsstake? Har du julestjerne i vinduet???

Julen er faktisk en religiøs høytid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for noen er jula bygget på tradisjoner uten noe som helst religiøs stemning over det hele.

Skrevet

Men da synger dere vel ikke julesanger med religiøst innhold eller da?

Skrevet

Nå er det vel ikke helt klart hvilke tradisjoner som var hendensk og hvilke som bare kristendommen tok over for å markere seg.

Skrevet

Her synges sanger om harepuser som er bakemestre, men det betyr ikke at vi tror de finnes.

Skrevet

"Du sier du feirer jul, men at den ikke har noe kristent peg hjemme hos dere..."

Hmmm...hvor skriver jeg noen av de to tingene?

Skrevet

Jo jeg gjør det. Jeg synes de er fine og det er de som minner meg om jul. Jeg ser ikke noe galt i det. Men skal sies at det er ikke før i voksen alder at jeg faktisk har tenkt over hva sangene handler om... hehe. Men vi synger jo musevisa og andre sanger=)

Skrevet

Jul er opprinnelig en hedensk høytid, kristmesse er kristen

Men det må da være takhøyde for at alle kan få feire høytiden slik DE ønsker, med alle versjonene det måtte være (fra pilgrimsreiser til juleblot, og alt derimellom) Synger du sanger som "på låven sitter nissen"?

Fra wikipedia:

Julen faller omtrentlig sammen med førkristne markeringer for vintersolverv i forskjellige kulturer (germansk yule og romersk saturnalia). Det er naturlig å anta at det var for å fortrenge denne markeringen fullstendig at kirken valgte å legge en av sine viktigste høytider til denne dato. Det skandinaviske navnet på høytiden er også det gamle germanske navnet, mens på andre språk har høytiden fått navn som understreker dens kristne bakgrunn, som engelsk Christmas eller «kristmesse» og tysk Weihnachten eller «vienatt»

Skrevet

Jeg sier bare at mye av julepynten har religiøse budskap og meninger og hvis man da er så imot kristendommen synes jeg det er utrolig rart at man pynter med disse tingene og synger kristne sanger...

Skrevet

julesklia. Jeg har hørt at jul ble feiret lenge før jesus sin tid og at det var en høytid som kristendommen tok over. Jeg vet bare ikke hvor jeg finner info om det..

Skrevet

Nå skal vi ikke ta alt fra Wikipedia helt bokstavlig da...

Hvem som helst kan jo faktisk legge inn "informasjon" der...

Skrevet

Hvorfor er det utrolig rart?

Hvis dette er preget av tradisjon...

Skrevet

Du sier ihvrtfall at du feirer julen, men at du ikke vil at andre skal fortelle hvorfor man feirer julen...da regner jeg jo med at du ikke har julepynt av kristen art, eller kristne julesanger da?

Skrevet

Les en hvilken som helst bok om norrøn historie.

Skrevet

Så man skal pynte med kristne ting rundt seg fordi det er tradisjon???

Høl i hue spør du meg, akkurat som med dåp..fordi det er tradisjon...

stå og love i kirken foran Gud og presten at barnet skal få en kristen oppdragelse, men så er man ikke kirken i det hele tatt...

Skrevet

Den informasjonen ligger ikke bare på wikipedia (men det var kjapt gjort å finne den der).

Skrevet

Ja da er det høl i hue for deg;o)

Jeg har aldri sett på en stjerne som noe religiøst, men så kan jeg heller ingenting om kristendommen. Det jeg veit er at jula mest sannsynlig ikke er en kristen tradisjon. Hva annet av julepynt mener du vi bør holde oss unna? Greit å vite liksom...

Skrevet

Engler...stjerna i toppen av juletreet symboliserer julestjerne som ledet de tre vise menn til stallen der Jesus var født..likedann med stjerna i vinduet.og alle julesangene med religiøs tekst da...sikkert noe annet også, men kommer ikke på det nå...

Skrevet

Lille Filur: Google "jul hedensk" og det kommer opp mye.

Skrevet

Jeg har ikke skrevet at jeg feirer jul. Ei heller at jeg ikke feirer den. Heller ikke har jeg skrevet noe om hva jeg selv tror på.

Derimot har jeg skrevet innlegg som handler om den kristne formålsparagrafen og julegudstjeneste i forhold til barnehagebarn.

Skrevet

jeg dropper stjerna (som da forøvrig må defineres som jødisk, ikke kristen) når du kaster ut treet. Opprinnelsen til treet er nemlig hedensk, men tok inn granbar og la på gulvene under feiringen av jôl, vintersolverv i prekristen tid.

Du må også droppe nisser (hedensk og underjordisk), snømenn bør vel unngås i det lengste, de er jo ikke krstne symboler. Glitter og hjerter på treet likeså.

Poenget er at i år 2007 er histore og kultu rviktigere for meg enn religiøsitet. Jeg har juletre og julestjerne og adventskrans, men ingen julekrybbe. Jeg kan godt synge deilig er jorden, på samme måte som jeg synger tonnevis av andre sanger der jeg verken er enig i innholdet eller kan stå for det.

"Min første kjærlighet, gjorde mer for meg" osv. har jeg sunget på mangt et nachspiel, uten at det gjør innholdet sant på en flekk. Faktisk lyver jeg hver gang jeg synger den, men det gjør meg ingenting. Samme med sanger med religiøst innhold.

Skrevet

I bhg. til mine små feirer de eid (i forbindelse med Ramadan), asiatisk nyttårsaften, og jammen tror jeg ikke det var en indisk lysfest inne i bildet også, dette i tillegg til jul selvfølgelig.

Alle foreldrene er med og lager mat/fruktsalat til festene i bhg, og alle skal være med i kirken til uka også de som er muslimer, hindu og buddhister.

Så man kan jo feire jul selvom man ikke er så veldig kristen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...