Gå til innhold

Barnehagen har vært i kirken i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

på julegudstjeneste... Spurte snuppa om det hadde vært koselig i kirken, men det hun var mest opptatt av og også misfornøyd med var at de ikke fikk kake i kirken...

Jeg har vel kanskje ikke vært så opptatt av å lære henne hva kirken egentlig er og står for.... :oS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bestemt oss for at vårt barn ikke skal være med i kirken. Med mindre han selv blir veldig lei, da får han heller bli med.

Synes det er veldig dumt at barnehagen tar barna med på dette- vi vil ikke at vårt barn skal i kirken, men føler oss presset til å godta det fordi vi ikke ønsker at han skal bli lei seg hvis alle de andre skal og han blir alene igjen med de minste. Nå håper jeg virkelig at det er flere som heller ikke ønsker dette i vår barnehage.

Kommer til å ta det opp med barnehagen- det er en uting at religiøsitet skal prakkes på barna mot foreldrenes vilje.

Skrevet

kan jeg få spør deg om en ting Merrily Tobarnsmamma?

Feirer dere jul?

Skrevet

hører jo liksom med til jula..skjønner ikke hva det skal skade.. de lærer jo sikkert i barnehagen hvorfor vi feirer jul også!! tror ikke de blir tvingt på en religion av å gå i kirken en gang til jul altså!!

Skrevet

eeh..... Du er klar over at du er i din frie rett til å velge hvilken barnehage barnet ditt skal gå i?? Alle barnehager har i utgangspunktet en kristen formålsparagraf.....de private barnehagene har mulighet for å ta stilling til dette etter eget ønske.

Derfor er det din egen feil at du har valgt en barnehage som lærer barna om kristendommen. Det er du som har plikt til å gjøre deg kjent med vedtektene i den aktuelle barnehagen FØR barnet ditt begynner i barnehagen...

Skrevet

:-)

Er det ikke lov å feire jul uten at en ønsker at de som skal presentere barna for Gud og Jesus osv, er foreldrene selv?

Er det ikke lov å feire jul hvis en ikke synes det er uproblematisk at 3- 4 åringer skal være med på gudstjeneste?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Merrily Tobarnsmamma.

Og om en feirer jul har da ingenting med saken å gjøre. Lite religiøst med vårt juletre, pinnekjøtt og fjøsnisser i allefall.

Og ja, jula ble faktisk feiret før noen fant på dette med jesus...

Skrevet

Forstår ikke problemet...

Viss barnet ikke skal vite om Gud og Jesus... hva forteller dere barnet om jula da?

Skrevet

Hehe, et julebesøk i kirken er å prakke religiøsitet på barna? Jaja.. :)

Skrevet

Ja, for barnehageplasser vokser på trær, så det er jo bare å velge å vrake...

Er selvsagt imot den kristne formålsparagrafen.

Det jeg skal ta opp med barnehagen er at de må hjelpe til med å et alternativt tilbud til de barna som blir igjen. Ikke at de skal drite i å følge en formålsparagraf som de er forpliktet til å følge.

Skrevet

Jeg er overhodet ikke kristen, og er derfor sjeleglad for den lille innsatsen barnehagen gjør for å lære barna litt om kristne verdier og tradisjon!

Synes det er kjempefint at barnehagen tar med barna på en tilrettelagt barnegudstjeneste jeg. Gutten min skal neste uke...

Skrevet

''FANT PÅ dette med jesus?''

jaja...

Skrevet

Skriver jeg at barnet ikke skal vite om Gud og Jesus? Les nå innlegget ordentlig før du uttaler deg!

Skrevet

og du ville selvfølgelig sagt akkurat det samme om ungen din skulle i en moské under ramadan, sant?

:-)

Skrevet

Barnehagen har ikke anledning til å legge opp til eget opplegg for at to-tre barn har foreldre som plutselig har funnet ut at barnehagen ikke passer for dem. Personalsituasjonen i de fleste barnehager er spent nok ifra før.

Da må du selv ta barnet ut av barnehagen de aktuelle dagene....

Skrevet

Du skriver at du vil at det er foreldrene selv som skal presentere Jesus og Gud for barna... Så da har ingen andre lov å nevne det?

Utrolig idiotisk! Så dette gidder jeg ikke diskutere noe mer

sorry HI, var ikke meningen å diskutere dette på tråden din :) Hun hadde vel lysst på kake hun da ;)

Skrevet

Men hva er så farlig med å gå i kirken da? Tror du barnehagetantene tvinger barna til å tro på Jesus fordi de tar en tur i kirka? Hadde du selv blitt muslim dersom du hadde tilbrakt en liten time i en moské?

Skrevet

I vår barnehagen blir 1 og 2 åringene ikke med i kirken. Så det er fullt av folk som blir igjen der. Og å finne på noe ektra morsomt for de som blir igjen er uproblematisk. Barnehagen vår er også fullt klar over problematikken og har bedt alle om å si ifra i god tid. Så da regner jeg med at vi skal klare å fikse dette.

Like steil i forhold til de barna som er muslimer eller jøder- eller det bare ateistene som du snurper munnen i forhold til?

Skrevet

Hvorfor skulle jeg reagert på det? Jeg hadde syntes det hadde vært fint om han fikk være med.

Jeg er kristen og kommer til å lære gutten min om Jesus. Men det betyr jo ikke at han ikke skal kunne lære noe om hva andre tror! :)

Skrevet

Vet du hva- c mommy- det utbruddet ditt her nå, må virkelig være et av de mest idiotiske jeg har lest her inne!

Hvor ureflektert er det lov til å være???

Skrevet

Når snuppa mi begynner på skule og i Barnehagen så vil ikkje eg heller at ho skal i kirka med skulen...

Vi går berre i kirka ved begravelse og brullup og då er det for begivenheita si skuld.

Vi feirar jul fordi det er ein fin sjangse til å sette av ein dag i året til å tilbringe tid saman med familien og kunne gi og få gaver til dei vi er gla i :)

Er einig i at verken julenissen eller juletredet ikkje har noko med jesus å gjere...

Går fint and å feire jul utan å vere religiøs, jesus blei ikkje født då uansett....spør bere jehovas votne, dei firar ikkje jul eingong ;p og dei er jo super kristne :P

Me må no få velge sjølv om vi vil at borna våre skal gå i kirka eller ikkje?

Skrevet

Drive å kuppe tråden min slik da.. hehe .. Det var ikke meningen at dette skulle bli en diskusjon om hvorvidt det er bra at barnehagene tar med barna i kirken eller ikke.

Men siden vi er inne på det er jeg enig med Kristin 1974 :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...