Gå til innhold

amalgamfylling...noen som vet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget akkurat at jeg har mistet deler av en amalgamfylling og trolig svelget denne. Man skal jo helst ikke skifte ut slike fyllinger eller drive amalgamsanering når man er gravid pga. giften som frigjøres. Er det noen som vet hvordan dette er hvis man svelger en del av fyllingen, vil det frigjøre noe gift på samme måte? Jeg må jo antakelig til tannlegen og fikse dette mens jeg er gravid, hvordan er det når det bare gjelder en tann og en fylling? vet at det ikke er "farlig" å gå til tannlegen når man er gravid, men er litt usikker på om dette gjelder alle ting man gjør hos tannlegen eller bare noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg fikk ikke amalganfylling hos min tannlege for en stund tilbake, han ville ikke gjøre d siden jeg er gravid. han sa at han heller ikke ville ta røntgen.. så han gjorde i grunn ingenting med mine tenner... han gjorde jo meg en bjørnetjeneste.. jeg har jo så j... tannlegeskrekk!

Skrevet

Den amalgambiten du har svelget er ikke noe å tenke på. Sannsynligvis glir den gjennom systemet (les:tarmene) og kroppen tar opp lite eller ikke noe fra denne.

Den delen av amalgam man er mest opptatt av er kvikksølvet, og særlig kvikksølvgass. Denne frigjøres i størst grad når gamle fyllinger bores ut og nye amalgamfyllinger legges.

Hvis du har igjen en bit av amalgamfyllingen i tannen ville jeg gått til tannlegen. Han/hun fjerner denne raskt og bruker mye vannspray og sug. Eventuelt kan det settes en gummiduk over tannen slik at du ikke kan inhalere noe gass. Tannlegen kan så legge en ny fylling evnt en midlertidig fylling som kan ligge til etter du har født.

Dette er mye lurere enn å risikere tannverk og evnt komplikasjoner som følge av det.

Lykke til.

Hilsen tannlege

Skrevet

Takk for ordentlig svar! Da er bare å ringe til tannlegen for å få det fikset ja. Men ble beroliget av svaret ditt, blir jo litt usikker når sånt skjer og man hører mye rart om disse amalgamfyllingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...