Winnie Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 Hei, hei, Vår lille familie har nettopp flyttet til Padova der pappan har fått jobb. Sønnen min og jeg vil gjerne bli kjent med andre småbarnsfamilier i nærheten. Syntes det hadde vært koselig å møte andre å snakke/leke med.
Andes Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Hei! Vi har familie i Modena og vi er der mye. Det er vel en eller to timers kjøretur fra Padova. Trives dere?
Mamma'n til Jens Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Ja da! Lille Jens og jeg bor i Milano. Her er det også flere andre norsk mødre (som jeg vet om, men ikke enda har møtt). Jeg har nettopp vært i kontakt med sjømannsprest Bolstad i Sveits, som gjerne vil organisere et kaffetreff for norske mødre i Milan-omeign. Jeg tror det kunne være et OK samlingspunkt/startpunkt, hvor man kan møtes uten å kjenne noen andre. Jeg har også en norsk venninne i Padova, som sikkert ville ønsket å treffe deg.... dersom det ikke er deg da....
Winnie Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2008 Hei, hei. Det begynner å bli bedre nå og da øker trivselen. Padova er en fin by å bo i men "lider" litt av Veneto-syndromet (folk er ikke så åpne og vennlige som f.eks. i Emilia der familien deres bor). Hvis dere er på besøk så er dere hjertelig velkomne til Padova også.
dimeglio Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Jeg bor i Lucca i Toscana. Tar mer enn gjerne imot norsk besòk!!! Har en liten gutt paa 3,5 mnd.
Winnie Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2008 Hei, hei. Har prøvd å sende deg en persomlig melding men vet ikke om du har fått den. Det hadde vært veldig koselig å møte dere. Send meg enten en pm eller ring 3299263136.
baby2007 Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Hei Jeg bor i Trento som heller ikke er saa langt unna dere. Jeg har en sonn paa 6 mnd og har bodd i Italia naa i fem aar. Det hadde vaert kjempe hyggelig aa komme i kontakt med en annen norsk familie Skal dere vaere lenge i Padova?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Sannsynligvis blir vi i 3,5 år til men sønnen min og jeg kommer til å reise litt til og fra Norge nå den første tiden pga min jobb, Veldig koselig med kontakter rundt omkring her. Bare ring.
Mamma'n til Jens Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Hallo der H og D! Du, naar vi kommer oppover til dere (ja, for vi kommer helt sikkert!) kunne vi kanskje treffe flere norske mammaer med barn og tatt en skikkelig kaffekos? Skal vi avtale en helg naa snart? 6-7 april kanskje? Maa sjekke med pappan foerst.
ks73 Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Da ser det ut som om vi blir flere i Nord-Italia! Det er nå 95% sikkert at vi flytter til Milano eller omegn på sensommeren/tidlighøsten. Det er mannen min som skal jobbe der, jeg selv blir hjemmeværende med to små jenter på 3 år og 8 måneder. Synes det er ganske overveldende akkurat nå - blir litt sprø av alt det som nå skal ordnes. Synes det er svært vanskelig å vite hvor det kan være ok å bosette seg så hvis noen har noen tips tar jeg gjerne imot. Vi ønsker å bo i enebolig! Går forresten italienske barn på skole/førskole fra de er 3?
Mamma'n til Jens Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Nei men så koselig da! Det blir nok bra skal du se, bare litt vanskelig i starten. Valget av bolig og område kommer jo ganske enkelt an på hvor mye cash dere har å rutte med. Om man bor i Corso Sempione eller i periferien betyr fort en forskjell på mange mange 1000€. Dere burde velge sted i Milano etter hvor mannen din skal jobbe (feks. den røde undergrunns linja er ofte mest effektiv inn til sentrum, derfor er det greit å bo nær den). Såklart må dere jo også finne det rette stedet i forhold til hvilke skoler/barnehager som er de beste for ungene og hvilke fritids tilbud som finnes (parker, svømmehaller, gym etc). Feks, skal barna på internasjonal/engelsk eller italiensk skole? Om man velger øst eller vest, nord eller sør for Milano har ofte også litt med om dere ofte trenger tilgang til motorvei og flyplass for å besøke familie etc. For eksempel, dersom dere skal bruke Bergamo-Orio al Serio flyplass mye så lønner det seg å bo nær Tangenziale Est, altså øst for Milano. Ellers kan det ta like lang tid å krysse byen som det tar å kjøre fra byen og ut til flyplassen. -Enebolig sier du.... ehm... de har jeg ikke sett så mange av, for å være ærlig. Dersom dere tenker litt hage og ro og fred burde dere ta en titt på Monza (http://www.comune.monza.mi.it/). Der er det kjempefint med nydelig historisk sentrum og er rett ved en av Europas største parker. Litt langt inn til sentrum av Milano, først med tog og så undergrund, men ikke altfor ille. - De aller minste barna her går i "asilo nido". Jeg ville valgt en privat "asilo nido", men det koster flesk! - Barn begynner i "scuola materna" eller "asilo" når de er 3, dersom familien ønsker det. Det virker som om de fleste gjør det - Obligatorisk skole (scuola elementare) begynner ikke før barna er 6 år (til 14år). Kan gjerne fortelle deg mer om du trenger.... Lykke til med flyttingen!
ks73 Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 Tusen takk! Det var mye nyttig informasjon! Vi mangler fremdeles en endelig bekreftelse fra et par av sjefene, men det ser ut til at det går veien. Alt er så ferskt enda, men det dukker sikkert opp en million spørsmål etterhvert så da kan det nok hende at jeg tar kontakt med deg, ja! Bor dere i selve Milano eller litt utenfor?
Mamma'n til Jens Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 Vi bor 15-20 min (metro) nord-øst for sentrum, men jeg kan gå inn til sentrum dersom jeg er i form og det ikke er for varmt. Det er ganske fint her vi bor, med en stor park med mange lekeplasser for ungene, en av de siste gjenlevende kanalene (La Martesana), spermarkeder, flere gatemarkeder osv, men det er også ganske nært et par humske områder og en stor sigøyner camp. Man ser ikke så mye til dem, men de er der. -men hadde jeg kunnet velge fritt så hadde vi nok bodd i Monza....
ks73 Skrevet 13. juli 2008 #14 Skrevet 13. juli 2008 Da er det i boks - vi flytter til Milano-området om kort tid. Vi har fremdeles ferie så vi kjenner ikke alle detaljene enda, men regner med at mannen min reiser nedover neste uke og begynner å jobbe. Satser på at ungene og jeg kommer etter i løpet av august, men jammen er det mye vi skal ordne her hjemme altså!
randirekkverk Skrevet 30. juli 2008 #15 Skrevet 30. juli 2008 Var tilfeldigvis innom her og ser at du bor i Trento??! Faren til sønnen min (2,5 år) bor i Trento, og vi er ofte der på besøk. (Jeg er ikke sammen med faren lenger). Bor du der fortsatt? Hvor i byen bor du? Vi bor som regel i Povo når vi er der, men familien har også leilighet nokså midt i byen (husker ikke gatenavnet i farten). Ellers sommerhus i Pine. Hvor lenge har du bodd der?
Mammaen til Oscar Skrevet 31. juli 2008 #16 Skrevet 31. juli 2008 Hei alle sammen! Dette var en tråd som var midt i blinken for meg ; ) Vi flytter nemlig om 4 uker til Caprino Veronese, bare noen kilometer unna Bardolino ved Garda-sjøen. Har skaffet oss leilighet og barnehageplass til Oscar på 3,5 år. Dette er helt ferskt og kjempespennende!!! Mannen min skal jobbe over telefon og pc som før, men jeg skal vel være hjemmeværende (og helt sikkert veldig selskapssyk etter en tid) Vi kan ingen italiensk, og det kan bli en kjempeutfordring... Noen som veit hvor lang tid det tar før Oscar lærer å gjøre seg forstått / forstår? Vi har fått plass i barnehagen full tid, men regner med litt forsiktig tilvenning. Ellers har vi tusen spørsmål for tiden; hva med forsikring? Vi må sikkert kjøpe oss en bil der nede, Fiat Punto? Hvor lenge kan vi eventuelt kjøre på norske skilt? Vi satte igjen motorsykkelen vår der når vi var nedover i sommer, men den er jo med norske skilt. Jeg er veldig klar for et Norges-møte når vi kommer ned, vi reiser 30. august. Barnehage-start 15. september. Takknemlig for alle svar, tips og erfaringer... Vibeke
baby2007 Skrevet 3. august 2008 #17 Skrevet 3. august 2008 Hei!!Det hadde vaert kjempe goy aa motes. Jeg bor ikke i Trento men studerer der og er der hver dag. Naar skal dere dit neste gang? Bor dere i Italia?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå