Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal avvende nattammingen i helgen:/ Snuppa er 7 mnd og har i det siste våkent oftere og oftere, de siste nettene har hun våkent første gang i 23 tiden...

Har prøvd å gi smokken, regulere temperaturen om hun er varm, og i går prøvde jeg å gi litt vann i tilfelle hun var tørst. Hun drakk masse vann og sovnet tilsynelatende igjen. Men etter 10 min var hun våken igjen. gikk inn og så, roet seg litt når jeg rettet på dyna etc. men har våken igjen etter 5 min hver gang. Gav vann flere ganger og hun drakk litt og roet seg. Etter 1 time med sutring gav jeg opp og ammet (var tydelig at det var det hun ville, nektet tilslutt mer vann), sovnet med en gang og sov godt til ca 4 tiden. Har funnet ut at det nok er kosen hun vil ha ( får 2 måltider grøt hver dag). I helgen har sambo fri, så han skal få ta henne om natten.

Men er litt usikker på hvordan det bør gjøres; vann hver gang hun skriker, eller bare første gangen? Gå inn med en gang hun begynner å skrike eller vente noen minutter? Skal vi ta henne opp fra sengen når vi gir henne vann eller kan hun ligge i sengen?

Er det noen som har noen gode tips å komme med?

Uff, ser for meg en helg med lite søvn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan kanskje være verd å innføre flere måltider med fast føde? Det pleier å hjelpe. Hun våkner jo fordi hun er sulten. Får hun nok mat om dagen sovner hun nok hele natten igjen ;)

Skrevet

Da jenta mi var 7 mnd hadde hun 4 måltider med fast føde hver dag. Da "slapp" jeg noe nattavvenning. Det ordnet seg selv, for jenta var god og mett.

Tror nok at jenta di våkner for hun er sulten!

Skrevet

Har hørt og lest flere steder at når de spiser 2 måltider fast føde for dagen trenger de ikke nattmåltid lenger.. Helsesøster annbefalte også å avvende når dette var innført.

Har også hørt at de kan våkne av "vanen"? Har også mistanke om at hun enkelte ganger (når hun våkner utenom sine faste tider) våkner pga smokken er ute, hun er varm/kald, har bæsjet etc

Spiser forresten bra på dagen og er kjempeglad i grøt:)

Syns bare det blir oftere og ofere hun våkner no

Skrevet

Tror nok hun over her har rett vedrørende dette m måltider ja... Det kan godt hende at de ikke våkner om natten når de får to måltider, men hvor lenge skal de klare seg på to måltider med fast? En uke.. to? Tre? Noen øker veldig fort i matmengde...unger er jo like forskjellig som oss voksne. :)

Skrevet

jeg mente under :) ikke alltid like lett hehe...

Skrevet

Tusen takk for svar begge to:)

Kanskje jeg skal vente litt, vil jo ikke torturere ungen heller;) Men er ikke helt sikker på at hun er sulten, syns plutselig hun begynnte å våkne oftere etter at vi begynnte med grøt, og det skal jo mette mer enn pupp. Fullammet forresten til 6 mnd. Har begynnt så smått med smaksprøver på middag... men er liksom det at jeg har hørt at ved to faste måltider skal det ikke være nødvendig med nattamming...

Skrevet

Hei!

Jeg synes dere bare skal sette igang med nattavvening!

Jenta mi spiste 2 grøtmåltider pr dag +litt frukt + bittelitt middag når vi gjorde det. Da var hun litt over seks mnd. Vi gjorde det slik:

Jeg lå på annet rom. Hun våknet ca kl 24.00, fikk smokken av faren, skrek i 10 min, men han tok henne ikke opp av senga. Sovnet igjen. Videre utover natta ble det ikke mer skriking(!), men hun voknet veldig ofte, gjerne hvert kvarter i perioder. Roet seg med smokken.

Neste natt ble likedan, men skriking i 2 min, og hun våknet ikke fullt så ofte. Tredje natta våknet hun bare en gang, kl 04.00, før hun våknet kl 06.00 og da var det morgen. UTROLIG!! Etter det har hun våknet en gang pr natt, men sovnet med smokken igjen.

Om morgenen virker hun ikke mere sulten enn hun gjorde da hun spiste 2 ganger pr natt.

Lykke til!! :-)

Skrevet

Tror fortsatt jeg ville prøvd med mere mat før jeg lot ungen skrike seg i søvn flere ganger for natten. Men det må jo foreldrene bestemme....

Skrevet

Hei, førti! Hvsi det var meg du siktet til, så lot vi ikke henne skrike seg i søvn. Hun roet seg med smokken, uten skriking. De tre nettene skrek hun tilsammen 12 min, og det vil jeg ikke si er å skrike seg i søvn flere ganger for natten. men det var kanskje ikke meg du mente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...