~~DoraDora~~ Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 ...for å sette hus, bil, og alt innbo over som særeie på meg. Har hørt skrekk historier der stemødre og fellesbarna blir sittende omtrent husløse når mannen/far har falt bort, og særkullsbarna kommer å krever sin arv. Mannen min er bekymret for at noe slikt kan skje dersom han skulle falle bort. Han vil sikre meg i å ha det vi to sammen har bygd opp. Ikke minst vil han sikre barna våre, at dersom det skulle skje ham noe så blir de ikke hjemløse i tillegg til farløse. Så nå kan vi være trygge for at ikke det skjer. Mange advokater sier at folk som har barn fra før av, bør tenke på dette, og sikre sin partner og barna han/hun har boende hos seg. Så lenge loven er slik den er i dag. (At særkullsbarn har rett på arv utbetalt med en gang. Og stemor/stefar har ikke rett til å sikke i uskiftet bo). Noen andre som har valgt å gjøre det samme?
*-* Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Har dere laget en avtale på at dine stebarn også arver deg da? For det blir vel viktig å passe på at alle fars barn får den samme arven etter ham? Jeg syns det ville være helt naurlig at stemødre kan få sitte i uskiftet bo hvis det er noe hennes mann og hun ønsker, iallfall hvis de har felles mindreårige barn. Men det vil jo sikkert lønne seg å lage helt klare avtaler i forhold til senere arv til særkullsbarna da, så ikke de føler seg sviktet økonomisk av far. Sånne arveting har jo en tendens til å bli selve beviset for svikt og forræderi fra foreldres side. Synd hvis barna skal føle det sånn. Eller hvis mor til barna skal føle det sånn og dermed sette opp barna mot deg.... Jeg håper det snart kommer noen regler på dette med steforeldre og skifte i forhold til stebarn. Og noen modeller for kontrakt hvis steforeldre skal sitte i uskiftet bo. Vi har ikke tatt tak i det der ennå, men har i stedet tegnet en høy forsikring på min mann sånn at jeg kan kjøpe ut hans barn hvis noe skulle skje. Men på sikt vil vi nok prøve å få til en avtale om uskifte. Det går an, men vi må ha underskrift fra barnas mor tror jeg. Det er litt underlig, barnas far burde få lov til å ta den avgjørelsen selv. Så lenge det ikke finnes ordentlig avtaler for at steforeldre kan sitte i uskiftet bo og retningslinjer for hvordan stebarn kan arve far gjennom stemor, så vil man jo få masse saker hvor man må løse det på litt andre cowboy-måter - og det fører jo til mye usikkerhet og konflikter rundt omkring i familiene. Og i blant også til urettferdig fordelig for både barn og voksne. Vi er litt forut for vår tid - verden er ikke lagt opp til våre familier ennå...
~~DoraDora~~ Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2007 Nei vi har ikke sikret arv til særkullsbarnet på noe papir. Min mann sier det er opp til meg hva jeg vil gjøre med alt, etter hans eventuelle bortgang. Han ser på det slik at han har gitt alt til meg.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Er det sånn og forstå at du kommer til å dele med særkullsbarnet hans om noe skulle skje ham? Eller er dette for å sikre deg slik at hans barn ikke får noenting etter sin far?
SusieQ Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Vi har laget gjensidig testamentet, det betyr at jeg arver 50% av hans del. Det betyr at jeg sitter med 75% av hus og alt og 25% går til barna (både felles og særkull). I tillegg har vi livsforsikringer som vi er gjensidig begunstiget på. Det betyr at jeg, hvis det verste skulle skje, har ekstra penger som gir meg muligheten til å kjøpe ut særkullsbarna. Ville nok ikke sittet i uskiftet bo uansett siden da vil særkullsbarna ha rett på verdiøkningen som har kommet etter fars død også, f.eks hvis jeg skulle ha funnet meg en ny mann og vi hadde bygd på eller noe sånt. Det syns jeg ikke er helt rettferdig. Sånn som vi har gjort det så vil særkullsbarna få det de har krav på, men jeg har allikevel muligheten til å sitte med huset ++. Jeg syns dette er en virkelig bra løsning.
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Hvis det er barn i bildet er det kun lov å testamentere bort 1/3 av eidendeler til noen andre enn barna.
♥Snulder Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Vi gjør det slik som HI, men det er fordi det er jeg som har puttet inn hele egenandelen på over 1mill. da vi kjøpte huset. Dermed så er altså eiendommen min, mine- og våre barns. All annen eiendom inklusiv hans firma står selvsagt på ham og vil gjøre at også hans datter fra tidligere vil få sin rettmessige arv.
SusieQ Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Vi har en samboeravtale med gjensidig testamentet. Det betyr at vi er likestilt med ektefolk og jeg vil da arve halve hans del av huset, bilen ++
SusieQ Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Eneste forskjellen er at jeg ikke kan sitte i uskiftet bo, men det ønsker jeg jo ikke...
*-* Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 Jeg trodde det likevel ikke gikk, jeg? At hvis noen har særkullsbarn så vil de uansett arve 2/3 deler etter foreldren, man har ikke anledning til å testamentere dette til noen andre. Unntaket er vel hvis man har litt å ta av, minstearven er vel 2/3 eller minst 1 mill, er det ikke noe sånt? Hvis man har testamentert særkullsbarn 1 mill så kan man fritt testamentere resten til hvem man vil. Har man særkullsbarn så spiller det ikke så stor rolle om man er gift eller samboer, det er begrensninger for mye man kan testamentere hverandre likevel.
~~DoraDora~~ Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har også særeie på absolutt alt vi har. Årsaken til det er at jeg har arvet en del, jeg hadde mye med meg inn i ekteskapet, og så var mannen min gjeldsslave da jeg møtte ham. Han hadde bidragsgjeld for 7 år tilbake, stor skattegjeld og mange smålån som var gått til inkasso. Han hadde haugevis med inkassokrav på alt. Nå eier han ingenting, men han er gjeldfri.
DolphinGirl Skrevet 12. desember 2007 #12 Skrevet 12. desember 2007 Jeg og mannen min eier et hus sammen. Betyr det at hvis han dør, får stebarnet mitt hans del av huset, eller hva mener dere?
~~DoraDora~~ Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. desember 2007 DolphinGirl Dersom dere er gift, vil du og ungen hans arve ham begge to. Er dere samboere vil bare ungen arve ham, og da får jo barnet halve huset.
*-* Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 Hvis du og din mann eier halve huset hver så vil hans barn arve 2/3 eller 3/4 deler etter han, du vil arve resten. Husker ikke helt hvor mye det er, tror 2/3 er det du må etterlate barna dine, mens 3/4 er det de automatisk arver hvis ikke annen avtale er gjort? Dvs en kone vil få 1/4 etter en mann med særkullsbarn hvis ikke annet testamente er skrevet, men aldri mer enn 1/3 selv om man skriver testmante hvis mannen har særkullsbarn og ikke er formuende (dvs etterlater barna minst 1 mill hver og kan gjøre hva han vil med resten). Så har dere et hus til 3 mill som dere eier sammen, så eier dere 1,5 mill hver. Da vil hans barn iallfall arve 1 mill etter ham og du arve 500 tusen. Dvs at du må betale hans barn 1 mill umiddelbart hvis din mann skulle falle fra. Derfor kan det være lurt å tegne en forsikring på han som begunstiger deg med 1 mill feks, slik at du har råd til å kjøpe ut hans barn hvis det skulle skje noe.
*-* Skrevet 12. desember 2007 #15 Skrevet 12. desember 2007 Som Dillå sier, dette over gjelder bare om dere er gift. Er dere ikke det og ikke har skrevet testamente (som du uansett ikke kan srive på mer enn beløpet overfor) arver du ingenting.
Kreoline Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 Ja, stebarnet får fars del huset dersom han er den eneste arvingen. Det er mulig å søke om å sitte i uskiftet bo. Dette er det overformynderiet og ikke mor som tar stilling til når det er mindreårige barn i bildet, tror jeg. Har du og mannen din barn sammen, vil fars del av huset fordeles på alle barna, men de barna som dere har felles vil som regel vente med å ta ut sin del av arven til mor også er borte. I tillegg skal ektefelle ha sin del av arven, tror det er 1/4 del. Da blir det som regel kun stebarnet som må løses ut av huset, når far dør. Det kan være greit å få det ut av verden, fordi stebarnet har rett på å få med verdistigningen av huset.
DolphinGirl Skrevet 12. desember 2007 #17 Skrevet 12. desember 2007 Takk for svar. Jeg synes det høres litt sykt ut. Skal definitivt ta ordentlig fatt i dette. Han har forsikring der jeg blir begunstiget hvis han dør, men jeg vet ikke på hvor mye. Ingen felles barn enda. Dette må jo virkelig undersøkes; vil jo ikke havne i en av disse skrekkhistoriene...
~~DoraDora~~ Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2007 Dolphin girl Finn skikkelig ut av det du. Mange som ikke er klar over dette. Det var mannen min som fant ut dette hos oss, og han ble helt sjokkert da han oppdaget hva det dreide seg om. Han har en kamerat som er advokat, så det var slik vi fant ut hvordan det fungerer. De fleste menn vil jo sikre konene/samboerne sine dersom de skulle falle fra. ( Et hus er jo tross alt noe de sammen har stått for. Min mann vil at jeg skal kunne bo i vårt hjem til jeg selv dør en dag. ( Og i tillegg vil han at fellesbarna våre skal sikres en trygg framtid i barndomshjemmet deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå