Gå til innhold

sovetips, vær så snill!


superbabe007

Anbefalte innlegg

lillegutt på seks og en halv uke har bare et problem. han klarer ikke sovne av seg selv!! det begynte med en gang han var født egentlig, han var plaga av luftsmerter helt til å begynne med, og da er det jo klart vi bar litt rundt på han, kjørte bil etc så han skulle få sove litt. og natta gikk greit så lenge han lå i senga sammen med meg og kunne kose med puppen hele tia. problemet nå er jo at luftsmertene er borte, så det holder han ikke våken lenger, men sovne selv er visst umulig. jeg prøver å variere åssen han blir byssa i søvn, men det er jo begrensa med måter da.. han har et veldig nærhetsbehov virker det som og antageligvis litt ekstra sugebehov. prøvd smokk noen minutter to ganger, men da blei han bare enda mer fortvila, dessuten håpa jeg å unngå hele smokkstyret. kommer til å bli umulig å bare la han få den innimellom, han vil jo kose konstant. noen som har lignende erfaringer og tips eller? begynner å bli litt sliten og stressa av at han ikke finner roen på egenhånd, begynner å se at det blir altfor slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan han ligge og kose litt for seg selv i det hele tatt, eller må dere holde ham (eller la ham ha puppen) hele tiden? Jeg har til min overraskelse oppdaget at nurket mitt kan sovne av seg selv. Men det er visse ting som må være oppfylte:

 

* Hun må være trøtt! Dvs at hun bør gjespe og/eller glippe med øynene. Ofte sies det at babyen må "ta sovetoget", rett og slett fordi det bare er i et kort tidsrom at babyen er klar for å sove. Hvis ikke babyen blir lagt da, så våkner han/hun til, og da har dette sovetoget gått og man må vente på neste. :)

 

* Hun bør ha ganske så ren bleie. Hvis ikke kan jeg være sikker på at hun våkner av at hun er utilpass.

 

* Hun bør ha fått mat ganske nylig. Hvis ikke vil hun våkne igjen ganske snart.

 

* Stedet hun ligger må være "kjedelig" for henne. Er det for mange spennende ting, så blir hun for nysgjerrig og "glemmer" å sovne.

 

* Ikke for mye lys i rommet

 

Vi har forresten byssanlull hengekøye som nattseng, hengende over dobbeltsenga. Den trives hun godt i, og hvis hun begynner å "knirke" på nattestid, så er det ofte en liten dytt som skal til for at hun sovner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..min gutt på 8 uker er akkurat slik.jeg triller på stua slik at han får sove:), på natta ligger han komstant på puppen..tirsdagsnatta "ammet" jeg 5 ganger fra kl 00 til kl. 07... slitsomt, for jeg klarer ikke å hente meg helt inn på dagen, for da må jeg trille..en ond sirkel som jeg kjenner meg igjen i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de enda er så små mener jeg at de skal få de som de vil. Når man svarer på deres behov, og gir dem det de ønsker, gir man babyen trygghet, noe som jeg mener er absoult det viktigeste i begynnelsen. De kommuniserer med oss på den eneste måten de kan. Gi babyen all den nærheten det trenger. De sies at et barn som får trøst når det gråter, ofte gråter mindre og er mer fornøyd enn en baby som føler at det ikke er vits å gråte fordi ingen bryr seg likevel.

 

Jeg har også en jente som helst vil ligge i armene, eller ved puppen, å sove. Hun sover også i sengen vår, noe som gjør nattammingen lettere. Jeg har også vert fortivilet, sliten og ikke minst redd for at hun skal bli botskjemt. Jeg har snakket med venninner og med HS om dette, og har fått beskjed om at etterhvert, gjerne rundt 3 mnder, begynner babyen som regel å komme inn i en rytme. Og først da kan man begynne å venne babyen av med å måtte ha stimuli for å sovne. Jeg vet at det bare er for en kort periode dette pågår, og at om et par uker kan jeg begynne å få inn litt faster leggerutiner og la henne gråte en stund uten at hun skal få viljen sin. Jeg har tenkt å venne henne av med "uvanene" våre litt og litt om gangen, og håper og tror at dette kommer til å gå bra.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så gjorde smokken sitt til at Stina roet seg på en helt annen måte. Den blir automatisk spyttet ut når hun ikke vil/trenger den og jeg er veldig glad for at jeg begynte med den. Hva med å prøve og se hva som skjer???

 

Vi har hatt rutiner i noen uker nå, og jeg har en strålende og smilende jente klokken 07.30 om morgenen (selvom det har vært økenatt i natt og jeg har vært oppe hver eneste time..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei, for oss forandret alt seg da jeg begynte å "samle opp" måltidene til hver 2.-3. time. Før det lå han kontinuerlig på brystet fordi han våknet hele tida etter at jeg tok han fra da han først hadde sovnet. HS sa jeg burde prøve å gi begge bryst hver gang og gi smokk til mellomrom mellom måltidene var etablert. Tok først smokk etter at vi hadde prøvd en liten stund. gjerne etter å ha spist, men før soving. hjalp å avlede litt med bevegelse. Etter dette sovnet han dypere og lengre, da han ble mettere. Kunne da endelig sove så dypt at han kunne sove natten i egen seng. puppes mest til søvn enda, men på kvelden legges han i 2000 tiden og sovner da tungt innen 1-2 timer. La han seinere før, men da ble han mer urolig og overtrøtt, noe som gjorde at han sovnet i 24 tiden. legger han ikke ned før jeg ser han sover tungt. han er nå 8 uker og sover korte økter på dagen og opptil 6-7 timer om gangen om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

smokk har reddet oss altå! vesla hadde et enormt suttebehov fra første stund. hun kan ligge og kose seg med den til hun sovner av seg selv.

er det for mye å se på, demper vi lyset eller henger noe over baggen så det blir mørkt (hun sover i vogn-baggen enda, med kalesj..)

må også passe på at hun er god og mett, og kanskje vi går en runde i huset så hun ser på lys og sånn(se på bøker m kontraster f.x) først så hun er litt sliten i topplokket også

vi har også fått en spilledåse som vi setter på ved siden av sengen noen ganger, som hun ligger å lytter til..

 

lykke til og god jul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...