Gå til innhold

Lege eller jordmor?

En snupp - og en knert i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere valgt?

Skal på første kontroll på tirsdag og må sikkert bestemme meg da. Tror jeg kommer til å velge lege, men er ikke sikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første kontroll hos legen, deretter annenhver gang hos lege og jordmor.

Skrevet

Jeg går til begge to. Gikk kun til kontroll hos legen frem til uke 22, da var jeg på første kontroll hos jordmor. Så blir det annenhver gang derifra. Var hos lege i dag, og skal til jm neste gang, osv. Synes det er greit :)

Skrevet

Jeg har hatt 2 kontroller hos lege til nå, er 15+5 i dag. Skal til lege på kontroll etter ul, og kommer nok til å gå til både lege og jordmor etter det. Synes det er veldig greit å gå til jm, det er jo deres spesialfelt! Sist graviditet gikk jeg bare til jm på kontroll de siste mnd.

Grunnen til at jeg ikke har vært til jm enda er fordi hun kan ikke skrive sykemelding. Har vært kvalm siden uke 5 og er det fortsatt:S

Du behøver ikke å bestemme deg på første kontrollen for hva du vil gjøre resten av svangerskapet. Ta det som det kommer.

Lykke til på første kontroll:D

Skrevet

jeg valgte kun JM, synes det var mye bedre, siden det er de som er spesialistene innen dette, synes legen ikke gjorde noe på kontrollene.

Skrevet

har hittil hatt 3/4 kontroller (alle med lege). skal ha en til med lege nå før jul samt en med jordmor for fødselsforberedende samtale.

er i uke 36 nå, og 3-gangs.

Hadde jeg vært første gangs tror jeg at jeg ville tatt annen hver gang hvis det var mulig

Skrevet

Takk for gode råd alle sammen. En løsning med annenhver gang høres jo i utgangspunktet bra ut. Problemet er at jeg vel må til lege for å ta blodprøver? Jeg er avhengig av å få sjkket b-vitamin nivået mitt ganske ofte, men det bør jo holde med hver 8. uke.

Det er hver 4. uke ca. man er på kontroll?? Eller er det sjeldnere?

Skrevet

Fant denne tråden fra 1. trimester: http://www.barnimagen.com/forum/thread/10544248

Det er nye retningslinjeg ift kontroller av gravide. Min lege sa imidlertid at de følger det gangle systemet enda litt til:) Synes det er bare greit jeg:)

Hos meg så har jeg jm i 2. etg og lege i 1. etg på samme bygg. Så jeg kan ta blodprøver hvis jeg skal til jm. Er spl selv og vi er utdannet til å ta blodprøver også, så jeg vil tro at jm også kan ta blodpr hvis hun har rett utstyr;)

Skrevet

Hver 4. uke fra du har vert på UL. Du velger selv hvor mye du vil gå til den enkelte. Jeg kommer sikkert til å ha alle mine svangerskapskontroller hos jordmor og så går jeg til legen for å få sykemelding forlenget etc.

Skrevet

Jeg var til lege den første gangen, og i uke 32. Ellers kun hos jordmor, og det er jeg superfornøyd med! Jm har mye bedre tid, og vet mye mer om svangerskap og sånn enn fastlegen min. I tillegg føler jeg at jeg kan snakke med henne om alt mulig, også normale svangerskapsting.

Så hvis du har en kjekk jordmor, så gå dit mesteparten av gangene! Du kan jo prøve en time med hver før du bestemmer deg:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg var hos legen på første kontrollen, og siden har jeg bare vært hos jordmor, bortsett fra i går, da var jeg hos legen, fordi jordmor skulle på kurs denne uken, og jeg skal inn hver 14. dag nå...

Syns det er koseligere med jordmoren på et vis.. Hun er jo utdannet til akkurat dette, mens legen er jo allmennlege.. :) Men er kjempe greit hos han også. Han er en kjernekar, glad for at han er legen min. :)

Men du trenger jo ikke bestemme deg for hvor du vil gå for resten av svangerskapet, du kan jo ta noen hos JM og noen hos legen.. :)

Skrevet

Jeg har kun vært hos JM gjennom hele svangerskapet. Måtte innom lege kun for å ta glukosebelastning.

Blodprøvene mine har også blitt tatt av JM. Hun er jo utdannet sykepleier, så det er jo ikke noe problem det.

Skrevet

Begge deler kommer jeg til å bruke,slik som sist. Legen er best på medisinke ting og jm er best når det gjelder å gi råd ang mat en kan spise,amming,fødsel osv. Nå er det jo ikke så lenge siden jeg gikk graivd sist,men kommer alikevell til å velge å gå til jm også,men denne gangen tror jeg at jeg havner på en privat,bare for å se om de har noe mer å tilføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...