Gå til innhold

Noen som vet om fetaost er trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal lage salat og må ha fetaost i den..Men blir plutselig så uikker i disse tider med all snakk om ost..Vet det nok er hysteri,men noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om den fra Arla er pasteurisert. Sjekk det med butikken du :)

Skrevet

Nå var vel den osten på Riksen også pasturisert.

Men for 5-6 år siden, når jeg gikk gravid med sønnen min, ble ett parti Arla fetaoster (den på glass) dratt tilbake. Det var en voksen mann som hadde dødd av listeria bakterier, som ble funnet i de glassene.

Skrevet

*Vetlis* ja, men mykoster er nå frarådet fra gravide. Det var det ikke før. Før hendelsen på riksen var anbefalingen at man kunne spise mykost som var pasteurisert ferskt fra pakke. Mykoster er oster som har gjennomgått en modningsprosess, muggoster.

Feta er ikke en muggost/mykost.

Skrevet

En veninne av meg som studerer til lege greier sa at vi IKKE skulle spise fetaost pga bakterier osv... Så jeg lot vær.

Skrevet

Peekaboo med nr. 2 i magen!

Hei!

Skjønte ikke helt poenget ditt egentlig? Jeg mente bare at det hjelper visst ikke at de ostene er pasturiserte?

Å i tillegg skrev jeg at Arla's feta ble tatt av markedet pga at en mann hadde mistet livet... Jeg sa ikke noe om at feta er eller ikke er en mykost :-)

Men de frarådet oss å spise mykoster for 6 år siden også :-)

Mulig jeg har hjernen liggende inni magen om dagen (kjennes litt sånn) men, jeg tok ikke helt poenget ditt hehe !

Skrevet

Den tidligere anbefalingen helt inntil hendelsen på rikshospitalet var at man KUNNE spise mykost som brie DERSOM den var laget av pasteurisert melk og DERSOM den var fersk, dvs. fra nyåpnet pakke. Det var slik denne hendelsen i det hele tatt kunne oppstå på Rikshospitalet. De trodde jo at de serverte trygg ost, siden brien de hadde var både av pasteurisert melk og fersk.

Nå er de nye retningslinjene at man anbefaler å unngå all mykost. Det var poenget mitt. Du får google litt på saker om rikshospitalet-saken om du vil ha mere stoff på saken.

Skrevet

Kjenne at eg bynne å bli påvirka av alt det snakket om listeria. Har vært forsiktig med ost(Feta og Brie), men har spist litt av det og også spekemat... Men vil man merke det hvis nåkka e galt, eller kan det bli en kjempe overraskelse når man føde feks?

Vanligvis lar eg meg sjelden påvirke, og syns masse kan oppfattes som hysteri - men akkurat det her e jo litt viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...