Gå til innhold

spiser dere salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...........Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.........

Leste akkurat dette på matportalen. Begynte da å tenke på salami jeg spiser på brødskiva. Og kokt skinke. Dette er jo vakumpakket.

Spiser dere vakumpakket kjøttpålegg?

Blir litt gal jeg av alt snakket som gravide skal unngå. Jeg spiste da salami sist jeg var grvaid, for 4 år siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser ikke salami, men jeg spiser kokt skinke så lenge det er en stund til holdbarheten går ut. Er jeg i tvil velger jeg noe annet :o) Enkelt valg egentlig! :)

Skrevet

Jeg spiser nesten ikke kjøttpålegg, men om jeg skulle falle for fristelsen, så sjekker jeg at det er GOOOD dato på den.

Har ei venninne som spiser salami (termin i jan), og der har alt gått fint. Det får være opp til hver enkelt å vurdere risikoen når man vet hva som er sagt.

Skrevet

men hva er bedre med å spise kokt skinke enn salami?

Skrevet

Blir snart litt for mye av det "gode" synes jeg... :(

Er jo snart bare å momse tørt brød om man skal være safe!

Leverpostei skal man ikke spise tonnevis av pga for mye jern og a-vitamin.. Makrell i tomat skal man ikke spise for mye av om man tar omega 3,da får man for mye a og d vitamin..

Gir snart opp jeg!!

Skrevet

Hei,

jeg spiser salami, men jeg slenger den i fryseren 2-3 dager, det skal visst gå an med spekemat og. Men skal det fryses først. må det være en fryser som er kaldere enn -18 grader.

Spiste salami med mine to første og, men da var jeg ikke klar over at det ikke skulle gjøres, de er fine og friske, og jeg hadde ingen problemer i svangerskapene.

Skrevet

Jeg spiser salami, men bare fra Gilde, fordi den har allerede vært nedfrosset når den selges i butikken. Da er den i alle fall fri for toxo.

Skrevet

Kokt skinke er jo, som navnet tilsier, kokt og kan derfor spises trygt. Salami er røykt, og røykt kjøtt er ikke varmebehandlet på en slik måte at det er bakteriefritt. For å unngå toxoplasmose kan man jo fryse kjøttet noen dager på forhånd før man skal spise det, men Listeriabakterien dør ikke ved frysing, kun ved varmebehandling.

Skrevet

Jeg spiser ikke salami eller annen speket mat, siden dette er rått kjøtt (ikke varmebehandlet). Det er derfor anbefalt å holde seg borte fra dette mens en er gravid, se anbefalingene på matportalen, f.eks http://matportalen.no/Saker/1127371184.83

Kokt skinke er jo varmebehandlet, så det blir annerledes. Det spiser jeg, men bare hvis pakken har ok dato, og ikke har vært åpnet i mer enn 2-3 dager.

Salami og spekemat er faktisk det jeg savner mest med å være gravid... Men, jeg vil ikke utsette barnet for risikoen, og gleder meg til å spise mye salami i barseltiden. :-)

Skrevet

Spiser ikke salami, men kokt skinke spiser jeg, siden den er kokt. Skal på julebord på jobben neste uke, maten er da rakfisk og spekemat.. Vi er to gravide og til oss er det bestilt kylling. Uff noe så stusselig.. :o( Men sånn er det.., gleder meg til etter fødselen, da skal jeg spise medium stekt biff og spekemat.. :o)

Skrevet

Jeg spiser ikke salami. Jeg er så heldig at jeg nesten ikke liker noe av det gavide ikke skal spise - så jeg må jo være forhåndsprogrammert til å bære frem barn ;) Kan ikke fordra rakfisk og spekemat. Og krabbe er faktisk det eneste skalldyret jeg ikke liker.

Det eneste jeg liker er roastbeef, røkelaks og brie, men det spiser jeg så utrolig sjelden at jeg ikke merker at jeg holder meg unna det en gang. Og så foretrekker jeg faktisk biffen min godt stekt, hater blodig kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...