Gå til innhold

bruker de tras-skjema i bhg hos dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

at det er et must at alle barn skal følge normalen, hvis de ikke gjør det er de unormale og må utredes i mente. at det ikke er plass til individualisering i samfunnet, spesielt blant barn.

Skrevet

I barnehagen til vesla er de ganske tolerante når de bruker det skjemaet, og ser store individuelle forskjeller. Det kommer vel ann på hvordan det skjemaet blir brukt da?

Skrevet

ja, hadde det vært forutsetningen i den aktuelle bhg her så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. jeg har bare følelsen av at de skal skyve barna inn på en bestemt linje uansett om det passer barnet eller ikke. blir så frustrert ;/

Skrevet

Det eneste jeg reagerte på var det om begynnende potte/ do interesse. Det hadde de ikke farga ut, og lurte på om ikke det var litt unormalt? Unormalt? Jenta er såvidt to, og hva vet vel de om hennes interesser for do? Hjemme er hun veldig opptatt av do, selv om hun ikke helt har forstått poenget med det, for å si det sånn. Men sjemaet generelt syns jeg er greit, så lenge en ser og vektlegger at barna faktisk utvikler seg forskjellig og har styrkene sine på ulike områder.

Skrevet

Hva er det? Høres ut som noe jeg ikke liker...

Skrevet

Tydeligvis ikke, siden jeg ikke har peiling på hva det er..

Skrevet

TRAS (tidlig registrering av språkutvikling) er et verktøy for å kartlegge barns språkutvikling og avdekke eventuelle "hull". Poenget, slik jeg ser det, er å kunne sette inn tidlig hjelp for barn som strever med språk. Dillemmaet er når alle barn skal testes, og når Tras legges fram på foreldresamtaler som en dokumentasjon på hvor barnet er utviklingsmessig. For det første er det tidkrevende å gjøre kartleggingsarbeidet. Jeg stiller spørsmål til hvorvidt en skal bruke tid på å kartlegge barn som er språklig dyktige. Samtidig stiller jeg spørsmål ved de utviklingsområdene man kommer fra til. Barns utvikling går ikke i trappetrinn, hverken når det gjelder språk eller annet. Jeg tenker at TRAS er et ok verktøy når vi har barn som vi ser "mangler noe" på språksiden, da kan vi se konkret hva det er og sette inn ekstra stimulering (ikke trening) på dette i barnegruppa. Det finnes andre kartleggingsverktøy (bl.a. Alle Med) som ser barnet i et helhetsperspektiv. Så hva er min konklusjon? Språk er basiskunnskap og viktig for utviklingen til barnet på alle plan, samt viktig i forhold til skolestart.Samtidig må vi se barnets utvikling som en individuell prosess, der det er mange veier som fører til mål. Vi skal være forsiktige med å lage for mange maler og mål for barn! Rammeplan for bhg er i mine øyne tydelig på dette.Den politiske trend, derimot går mot mer opplæring i barnehagen. Syn på barn og syn på læring henger ikke alltid sammen.

Men husk: barnehager SKAL innhente tillatelse fra foreldre for å kunne foreta en TRAS kartlegging. De skal også ha foreldres samtykke dersom de ønsker å videreføre Tras til skole eller andre samarbeidspartnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...