Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 Hei. Blir helt fortvilet over hva vi som gravide kan spise og ikke. Jeg har trodd ( etter å ha lest et eller annet sted) at så lenge kjøtt og fisk har vært fryst ved - 18 grader kan det spises rått. Var i Spania og sommer og uten å bruke hodet hadde jeg spist en skive med røket laks, jeg holdt meg unna iskrem boder, rått kjøtt ol. Fikk helt noia og dro til fastlegen for å ta blodprøve for å sjekke tokso.....Fastlegen var helt rolig og testen var negativ. Nå har jeg akkurat vært på en skikkelig kose tur med samboeren min og innser at jeg nok en gang har gjort feil jeg har spist elg indrefilet og den var selvfølgelig ikke gjennomstekt !! Får helt vondt i magen av å tenke på at jeg kan ha smittet lillegutt....skal jeg nok en gang ta blodprøve hos fastlegen eller er det slik at så lenge ikke jeg har fått noen symptomer på tokso ( feber, hodepine osv)skal jeg la det ligge ? Jeg leste også i Aftenposten i dag at vi heller ikke skal spise oppskjært skinke....og hva har jeg spist hele denne uken ?....krydderskinke fra Gilde !!! Jeg gir opp, har aldri hørt om skinke før....og så var det spirer, de er fulle av mineraler og jeg spiste litt av det i begynnelsen av svangerskapet, men nå har BAMA uttalt at de heller ikke skal spises....enda bra jeg tok blodprøven etter at jeg hadde spist disse da det var før Spania turen. Er det bare jeg som blir matt ????
nungo Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har delvis gitt opp på den måten at prøver å bruke fornuften ellers blir man jo helt gal. Spier ikke direkte rått kjøtt, men både røkelaks, spekemat osv i mindre mengder, men har fryst dette ned først da. Ellers gjelder det vel at maten, spesielt pålegg, bør være så frisk som mulig. Klart man skal holde seg fra det mest risikable, men samtidig er det jo viktig at vi får et variert og naturlig kosthold gjennom svangerskapet.
15.januar kommer gutten! Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Det som jeg syns er rart er at hvert eneste år legges til nye matvarer vi skal holde oss unna. Man kan jo bli halveis gal av å høre på alle som kan alt om hva vi skal spise og hva vi skal ligge unna. Jeg har stor tro på et variert kosthold, men kjenner at jeg er veldig på vakt og at jeg blir bekymret hvis jeg ved en feil eller et glipp spiser såkalt risikomat.....Hadde vært av stor interesse å få tall over hvor mange gravide som får påvist tokso i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Begynner snart å føle at det eneste jeg kan spise på brødskiva er syltetøy og nugatti, og det er det mye sukker i så kanskje man burde holde seg unna det også...? Nei virkelig, kjenner at jeg begynner å bli litt fortvilet selv. Har spist flere ting i løpet at graviditeten som jeg trodde var trygt å spise, men som jeg ikke kunne spise allikevel, og dermed også hatt mange lange stunder med fortvilelse og angst. Men prøver å tenke som så at hvis det er så lett å bli smittet så har jeg sikkert blitt smittet for lenge siden. Har tross alt spist store mengder med blodig biff, spekekjøtt, røkelaks, muggost og mykoster i mitt snart tredve årige liv. Det hjelper selvfølgelig ikke helt, siden jeg vet hva risikoen er om jeg skulle bli smittet under graviditeten, men tror det er eneste måten å unngå å bli litt smågal på.
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 Sist jeg var gravid, for 10 år siden, ble jeg ikke advart mot å spise noe som helst. Jeg spiste hauger og lass av salami, skinke, alle typer ost, til og med et glass vin en sjelden gang var ok da. Jeg prøver å holde meg unna ting jeg ikke skal spise nå, men man skal jammen holde tunga rett i munnen for å klare å unngå alt. Glemte meg ut her forleden og spiste en reinsdyrskarbonade, men tror det går fint jeg Jeg var i USA i begynnelsen av svangerskapet, så tok derfor 2 toxotester med 3 ukers mellomrom for å sikre meg om at jeg ikke var blitt smittet der borte, pga spiste mye ute. Da sa jordmoren til meg at i løpet av de 28 årene hun har vært jordmor, så har hun kun opplevd å fått en positiv toxo-test, så det sier kanskje litt om risikoen her i landet
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Sjekk på www.matportalen.no. Der står det hvilke fisketyper + oster en bør holde seg borte fra. Ellers kan det meste spises så lenger det er vasket og godt stekt. Forstod på legen min at det var svært få som ble smittet og av de som ble smittet var det bare 10-20 % som overførte smitten til barnet. Hun mente det var ikke nødvendig å ta toxo test i begynnelsen av graviditeten så lenge jeg ikke hadde bodd eller vært på ferie i ikke-vestlige land.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Mykoster er det "farligste". De kan inneholde listeria. Mye debatt om dette den siste tiden, da er gravid dame fikk servert dette på sykehuset i midten av 3.trimester og mistet tvillingene hun ventet. Rådet er å holde seg unna alle typer mykoster... Ellers skal fisk og kjøtt stekes eller kokes godt. Grønnsaker skal vaskes nøye. Les resten på denne siden (i utgangspunktet er det lite å forholde seg til): http://matportalen.no/Emner/Gravide
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Joda, men frem til nå har det faktisk vært ok å spise mykoster så lenge det er god holdbarhetsdato (dette ifølge matportalens egne sider). Grunnen til dette er at pasteuriserte mykoster er varmebehandlet, så derfor har man frem til nå antatt at der er trygt å spise. Er det rart man blir forvirret?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Her er veterinærmyndighetenes nye råd til Rikshospitalet om hva de ikke bør servere f.eks gravide eller de med nedsatt immunforsvar etter listeriadødsfallene. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2140154.ece Toxoplasmoseinfeksjoner er nok ganske sjeldent - men listeria er ganske vanlig. Det arter seg sånn; engelsk artikkel: What are the symptoms of listeriosis? A person with listeriosis has fever, muscle aches, and sometimes gastrintestinal symptoms such as nausea or diarrhea. If infection spreads to the nervous system, symptoms such as headache, stiff neck, confusion, loss of balance, or convulsions can occur. Infected pregnant women may experience only a mild, flu-like illness; however, infections during pregnancy can lead to miscarraige or stillbirth, premature delivery, or infection of the newborn. How great is the risk for listeriosis? In the United States, an estimated 2,500 persons become seriously ill with listeriosis each year. Of these, 500 die. At increased risk are: Pregnant women - They are about 20 times more likely than other healthy adults to get listeriosis. About one-third of listeriosis cases happen during pregnancy. Newborns - Newborns rather than the pregnant women themselves suffer the serious effects of infection in pregnancy. Persons with weakened immune systems Persons with cancer, diabetes, or kidney disease Persons with AIDS - They are almost 300 times more likely to get listeriosis than people with normal immune systems. Persons who take glucocorticosteroid medications The elderly Healthy adults and children occasionally get infected with Listeria, but they rarely become seriously ill. Litt fra folkehelsa; Forekomst av Listeria monocytogenes Listeriose er en næringsmiddelbåren zoonose forårsaket av Listeria monocytogenes. Bakterien er vidt utbredt i naturen og finnes hos et stort antall dyrearter. L. monocytogenes kan formere seg ved kjøleskapstemperatur. De fleste mennesker inntar av og til matvarer som inneholder Listeria uten å bli syke, men enkelte tilstander predisponerer for sykdom. Disse tilstandene er svekket immunforsvar, alkoholisme, høy alder og underliggende sykdom som kreft og diabetes. Dessuten er fostere mottagelige ved vertikal smitte fra mor – som selv normalt ikke blir særlig syk. L. monocytogenes-infeksjon er vanligvis asymptomatisk eller gir et influensaliknende sykdomsbilde, men kan hos risikogruppene gi alvorlig sykdom. Vanligste manifestasjon er meningitt og sepsis. Diaré forekomemr svært sjeldent. Intrauterin infeksjon kan føre til fosterskade eller -død. Neonatal listeriose kan, dersom smitten skjer intrauterint, opptre som prematuritet med nedsatt allmentilstand og symptomer på multiorgansvikt. Dersom smitten skjer i fødsels-kanalen eller nosokomialt kommer symptomene etter tre eller flere dager i form av meningitt. Ved neonatal infeksjon er det høy letalitet. Enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter, herunder f. eks. vakuumpakket kjøttpålegg, gravlaks, røkelaks, rakfisk og upasteuriserte meieriprodukter, spesielt mykoster og blåmuggoster. Forebyggende tiltak for folk i risikogruppene: Personer i risikogruppene (gravide og personer med nedsatt immunforsvar) bør unngå kjøttpålegg etter utgått holdbarhetsdato, røkelaks og gravlaks. Videre bør en unngå rakfisk og upasteuriserte melkeprodukter, særlig mykoster. Mer informasjon om listeriose finnes i Smittevernhåndboka for kommunehelsetjenesten og informasjon om kostholdsråd for gravide på Matportalen: Listeria .
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 Det vil alltid dukke opp nye erfaringer på alle disse områdene... Jeg kan forstå at det er forvirrende, men det eneste man kan gjøre er å sørge for at man er oppdatert og følger de råd man kan )
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 Har både spist salami og skinke + spirer. Dette skulle jeg ikke ha gjort ettersom jeg leser innlegg her og dagens Aftenposten hvor det står at skinke ikke er bra. Blir helt satt ut mat reglene. Plutselig blir jeg jo redd for å spise pasteurisert ost pga Riksen osv. Har aldri vært borti slike tilstander som det virker som det er ........
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #12 Skrevet 15. desember 2007 Er så enig!! Angrer sykt på alt jeg har spist utenfor husets fire vegger, for det er jo farlig alt mulig. Jeg har fått i meg mye skinke o.l. (vakumpakket kjøttpålegg), og sikkert ikke helt gjennomstekt både det ene og det andre, blant annet elg ...huff. Er nå livredd for å ha skadet ungen. Legen vil heller ikke ta toksotest på meg igjen (har fått gjort det to ganger da...), men bekymret bekymret.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #13 Skrevet 15. desember 2007 Hm... mange som gjetter mye her... Toxoplasmose er slett ikke uvanlig, over 10 % av Norges befolkning har antistoffer mot toxo i blodet, dvs at de har blitt smittet tidligere. MEN man er bare gravid i drøye 9 mnd, så sjansen for å bli smittet akkurat da er jo liten, spesielt siden man er så forsiktig da, vasker hendene oftere osv. Dersom man har blitt smittet før er man utenfor fare. En god del blir smittet som barn, når man leker i sandkassen (katter bæsjer ofte i sandkasser), koser uhemmet med katter osv. Likevel, toxo smitter vel så ofte gjennom ikke-vaskete grønnsaker/frukt og ustekt kjøtt som gjennom katteavføring. Toxo er mest farlig for fosteret de første tre månedene. På slutten er det større mulighet for overføring av smitte fra deg til fosteret, men da regnes smitten som litt mindre farlig fordi forsteret er sterkere og tåler større påkjenninger. I Danmark testes alle nyfødte for toxo, det burde vært tilfelle i Norge og, synes jeg. Toxo TRENGER ikke å være fatalt for babyen, men det KAN føre til farlig sykdom. Alle som er i tvil eller engstelig for toxo kan jo ta en test hos legen ved neste kontroll, det er bare en helt enkel blodprøve som man raskt får svar på. Listeriatesten er litt mer komplisert, da må man ofte på lab'en på nærmeste sykehus og ta den, fordi prøven må dyrkes (se hvilke bakterier som vokser frem under testing). Listeria har oftere symptomer enn toxo, toxo oppleves ofte bare som en forkjølelse/lett influensa, mens Listeria ofte gir både feber og uvelhet/kvalme. Jeg tror at hysteri og sterke bekymringer/stress er altfor utbredt (og usunt), og at man bør søke svar hos kyndige fagfolk fremfor å tro på jungeltelegrafen.... Stort sett all mat er trygg, med unntak av rått/ubehandlet kjøtt/fisk, enkelte fiskesorter i store mengder pga bly, upasteurisert ost/meieriprod. og grønnsaker/frukt som ikke er vasket. Sjekk Matportalen for detaljer. Og pust ut! :-)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #14 Skrevet 15. desember 2007 Jeg sitter her og tenker at jeg kunne nesten ha skrivet samme innlegg selv, glemte vaske agurk her i går kveld, og ble vel nærmest hysterisk i min samboers øyne, tenker mye på om jeg har fått listeria..føler meg litt hysterisk..men har slitt med forkjølelse den siste måneden..huff huff er jo til å bli sprø av!
Gjest Skrevet 15. desember 2007 #15 Skrevet 15. desember 2007 Lurer på om det er noen som i løpet av svangeskapet IKKE har: -spist kjøtt som har vært litt rått -spist frukt som ikke er helt renvasket -IKKE HAR SPIST PÅ RESTAURANT/KANTINE/GATEKJØKKEN e.l. -vært på ferie utenfor Norge - spist noe annet som man ikke er helt sikker på -har spist mat uten å vaske hendene først Og om det finnes noen slike ... er de da ikke bekymret mon tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå