Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 Jeg sliter med å få tillit til jordmoren min. Vårt første møte fikk en skjev start og jeg føler ikke at det har rettet seg opp etter det. Føler at hun alltid skal se det verst mulige i ting, samtidig som at jeg ikke er sikker på om hun liker meg (spiller vel egentlig ingen rolle det, men man skal jo føle seg trygg på den personen som man skal ta opp bekymringer med). Min første kontroll startet med at hun sa at om ikke min samboer stilte opp på kontroll i løpet av svangerskapet så ville hun bli bekymret og anta at ikke alt var som det skulle. Mente at han også har, og jeg siterer: "skyld i denne situasjonen"... Kan fortelle at baby var veldig godt planlagt, og synes at det var en kjempedum måte å formulere seg på. Kom litt i forsvarsposisjon for vi hadde på forhånd blitt enige om at han ikke skal ta seg fri fra jobben for å være med på kontroll. Han har dessuten vært med på en kontroll hos lege og to ul så vi føler at han har fått med seg det meste, men det var ikke godt nok for jordmor. Uansett så er saken den at jeg gruer meg når jeg skal dit og føler meg alltid nedfor eller frustrert eller kontroll. Lurer derfor på om jeg skal slutte å gå dit og ta de resterende kontroller hos legen min (som jeg har full tillit til!), samtidig så er jeg redd for at jeg mister en del muligheter ved å gå over til lege. Tenker da på ting som stripping (som jeg ikke vet hva er), kan han sjekke modning, svangerskapskurs og sikkert mange andre ting. Så spørsmålet er, hva ville dere ha gjort?
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Heisann.. Jeg fikk også en skjev start med min jordmor. Jeg synes hun var krass i tingene hun sa og var litt småfrekk til tider. Jeg gikk der bare to ganger og følte meg som deg ikke helt vel med situasjonen. Jeg valgte å droppe det og gå til legen istedenfor. Mulig jeg går glipp av noe, men det får heller så være tenker jeg. Er tross alt viktigst at man skal ha glede av å gå til jordmor og kunne føle seg komfortabel med den man snakker med. Dette er ivertfall viktig for meg. men det er jo du selv som må avgjøre hva du vil,men skjønner situasjonen din veldig godt. Vet ikke helt hva legene gjør jeg,men regner med de gjør det meste da.. er jo slett ikke alle som går til jordmor:) lykke til
lisa:-) Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Hei, høres ut som om du har truffet på helt feil person. Min mann har heller ikke vært med på alle kontrollene, og det er da unødvendig at man begge tar seg fri for alle kontroller når alt går fint. Min forige time brukte vi på å snakke om amming, og jeg synes det er greit å kunne ha en prat om ting med en annen kvinne som har følt på kroppen hvordan det er å være gravid. Det er jo synd for deg å miste muligheten til disse samtalene- men hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen og forklart situasjonen. Da slipper du å snakke direkte med din jordmor+ at helsestasjonen får et lite hint om situasjonen og kan gi deg time hos en annen jordmor. Lykke til
Slalotte Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Helt ærlig så hadde jeg ikke ville gått til hun jm, faktisk så er det flere leger som sjekker modning enn jm, for er ikke alle jm som har noe tilgang til dette.. Jeg blir nok ikke sjekket modning på i det hele tatt for jm har ikke tilgang til det og er i uke 38 og er litt nyssgjerrig på det.. Men jeg hadde bare dratt til lege, og hvis det er spm du lurer på som ikke lege kan svare på, så kan du enten ringe jm på føden eller du kan ta deg en tur innom BIM og spørre Jeg skjønner deg utrolig godt, alle sier det at de som skal være inne på fødestua med deg må du stole på, men jeg har hatt 3 forskjellige jm på grunn av ferie og sånn.. Og hu jeg går hos nå skal heller ikke bli med meg når jeg skal føde, så hvordan kan man ha tillit til en person man akkurat har møtt og ikke vet noe om deg..
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 tror eg ville spurt helsestasjonen om å få ny jormor evt. gå privat. det er ikke bra å gå å snakke med noen du ikke stoler på og eg tror hun her bare gjør deg mer usikker...
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Herregud for ei merkelig jordmor du har. Her har sambo ikke vært med på noen av kontrollene, men han har vært med på samtlige ultralyder. Mener at en kontroll hos jordmor ikke akkurat er så høytidlig at sambo trenger å ta seg fri for å være med. Nei, hvis du vil, så ta resten av kontrollene hos din lege. Det skal jo ikke være slik at man gruer seg til kontroll! Lykke til
Trultemora er presseklar!! Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Her har ikke samboer vært med på noen kontroller heller! Men han var med på fostervannsprøven og på vanlig UL! Synes kanskje det hadde vært litt rart hvis han skulle ha vært med på alle kontrollene jeg! Nei er du ikke kofortabel med jordmora di, så bytter du eller går til legen istedet for!
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Hvis du har full tillitt til legen din ville jeg valgt å ta kontrollene hos legen. Selv har jeg bare hatt en kontroll hos jordmor, og skal ha en samtale før fødsel, hvor jeg kan ta opp ting som kansje en jordmor kan svare bedre på enn en lege. Jeg liker legen min så godt at jeg sa jeg ville ha kontrollene hos henne, synes det var greiest. Nå er legen sykmeldt å vurderte da å gå til jordmor, men hun hadde lite med ledige timer. Så de to siste kontrollene jeg var på fikk jeg en annen lege. Men kjempefornøyd med han også. Blir han som følger meg opp fram til fødselen nå. Så vil bare si det at det er ikke noe problem med å gå på kontroll til lege. Hvis du har mer tillitt til legen enn til jordmor så gå til legen er mitt råd. Man skal jo ikke grue seg til kontrollene! Jeg gleder meg i allefall alltid til kontrollene.
Miss Foster Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Mitt første møte med jordmor gjorde at jeg valgte å kutte ut totalt videre besøk hos henne. Fortsatte å gå til kun lege, og det holder faktisk. Giddet ikke kaste bort tid med en person som kun så det negativet i et svangerskap (hva ikke spise, hvor mye man kan gå opp i vekt etc etc), og ga blanke i henne. Skal nå ha nr. 3 og har aldri brukt jordmor.
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 Jeg fikk også en jordmor som var helt rævva. Etter første time ringte jeg helsestasjonen og sa henne opp. Ble nesten deppa av å tenke på at jeg skulle tilbake. Så jeg går kun til legen og koser meg med det for han er dyktig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå