Gå til innhold

RS virus ...

solstjernen - seksbarns mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har eit tantebarn på 2,5 mnd som har RS virus. Ligget på sykhus denne uken.

Mine barn på 6 og 9 år går på skole sammen med da min søsters 6åring.

Nå begynner min 6åring og hoste. Hoster mer og mer for hver dag.

Er det RS virus hun bærer på?

Selv om større barn får det som en kraftig forkjølelse...

Så tenker eg på at eg bare har 15 dager igjen til termin - har tenkt alt for mye over dette dei siste dagene.

Har eg noe å bekymre meg for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er kanskje noe å snakke med hs om nå?

Det er skikkelig kjipt å få det, og det er bra å vite når du skal komme dere til legen. Amming er selvsagt veldig lurt, men hjelper ikke om du ikke har hatt det allerede.

Skrevet

Håper det ikke blir mer enn litt hosting.

Bare ikke hun på 2 år her får det - og at det henger igjen i huset etter at eg får babyen i hus.

Kan veldig lite om RS virus egentlig.

Skrevet

Mest sannsynlig har barna dine hatt rs virus mange ganger, tror det er så pass mange som 90% av alle 2åringer har hatt det.

Når du har hatt det en gang så blir det som regel mildere angrepet neste gang.

Skrevet

Fant dette:

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=18&tekstid=152

Hvor mange barn blir innlagt i sykehus på grunn av RS-virus smitte?

Undersøkelser viser at 80% av ett-åringene og 95% av alle to-årinnger har vært smittet en eller flere ganger av RS-virus. Kun et fåtall av disse blir så syke at de blir innlagt i sykehus. Generelt er bronkiolitt en av de hyppigste enkeltårsaker til innleggelse i barneavdeling. Bronkiolitt er også den vanligste nedre luftveisinfeksjon hos små barn. RS-virus er den vanligste årsak til bronkiolitt. Det forekommer hyppigst i aldersgruppen 2-6 måneder. Grovt anslag er at 10% av alle barn i løpet av første leveår har symptomer forenlig med bronkiolitt. Av disse vil 10-20% bli så syke at de trenger behandling i sykehus. Dette betyr at 1-2% av alle barn i løpet av første leveår vil trenge innleggelse i sykehus på grunn av sine bronkiolitt symptomer. RS-virus forekommer også ved andre tilstander som for eksempel lungebetennelse. På dette grunnlag kan man anta at RS-virus er ansvarlig for sykehusinnleggelse hos så mange som 1.5-2% av alle barn under 2 år. I Norge skulle det derfor bli circa 1000 innleggelser av barn på sykehus per år hvor årsaken er RS-virus infeksjon.

Skrevet

Takk for link og info.

Ingen av mine 3 barn har noen gang hatt bronkitt, lungebetennelse eller noe verre enn litt hoste. Håper på å komme oss unna dette også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...